"Awak okay ke?" tanya Syazwan. Sedia maklum dengan perkara yang berlaku.
"Awak tengok apa yang jadi dekat saya sekarang, awak ingat saya okay ke?" kata Bella.
Mata aku merah. Suara aku serak. Am i look like okay? Stupid question Mr.Fiancee!
Syazwan terdiam.Sabar Syazwan! Perempuan biasalah...
"Bella, kitaorang balik dulu. Jangan nangis, jangan sedih. Apa-apa call tau." kata Farah sambil memeluk Bella.
Bella mengangguk perlahan. Dia membalas pelukan Farah. "Thank you weh."
"No problem.Take care!" pesan Farah buat kali yang terakhir sebelum melangkah pergi ke kereta Syahira yang dipandu oleh Fatin.
Bella memandang muka Syazwan. "Awak, jom balik please."
"Okay jom." Syazwan terus bangun dari duduknya. Bila menolak, takut bertekak pula dengan Bella yang sedang bad mood.
Bella masuk kereta dan duduk di kerusi bahagian hadapan sebelah pemandu.
Syazwan menghidupkan enjin dan menolak gear. Bella yang berada disebelahnya di jeling-jeling sambil memandu. "Jangan la diam."
Diam.Tiada sahutan.
"Jangan sedih sangat la." kata Syazwan lagi.
"Can you please shut up and drive carefully? My bestfriend just leave me. And you expect I can be happy right now? You expected I boleh gelak-gelak ke?" marah Bella.
"Saya kan ada. Im here ti be your bestfriend." pujuk Syazwan
"I told you so many times. Jangan samakan Arif dengan orang lain include you."
Bella mengalihkan pandangannya . Eiy!
Syazwan diam.
Arif Arif. Kau ada masalah, takde lagi la masalah!
...
Bella melangkah masuk ke rumahnya dengan langkah yang amat lemah. Matanya bengkak akibat banyak menangis. "Assalamualaikum."
"Waalaikumusalam."
Encik Ramli dan Puan Zana berpandangan melihat anak perempuan tunggal mereka.
Datin Ain dan Dato Hisham yang berada di situ turut mendiamkan diri. Semua faham, situasi sekarang agak tegang.
Zulaikha bangun dari duduknya lalu memeluk Bella. "Kakak, don't be like this."
Bella tersenyum hambar. Air mata yang mengalir disapu menggunakan tangan. "I'm will be okay. Don't worry."
Bella menyalami tangan Datin Ain. Datin Ain juga turut memeluk Bella. "Mama taknak tengok Bella sedih. Arif pesan nak tengok Bella happy kan."
Bella mengangguk kecil. "Mama,Papa, Ibu, Ayah. Bella nak naik atas ye. Nak rehat."
Keempat-empat mereka mengangguk. Biarla Bella menenangkan dirinya sendiri.
Bella menaiki tangga dan masuk ke dalam biliknya. Pintu biliknya ditutup rapat. Dia merebahkan badannya di atas katil. Air matanya masih mengalir walaupun tidak sederas tadi.
Telefon Bella berdering menandakan ada panggilan yang masuk. Malas melihat nombor siapa yang menelefonnya, Bella terus mengangkat panggilan tersebut. "Assalamualaikum, hello."
"Myra Bella Alana. I dengar bestfriend you dah tinggalkan you eh? Kesian. Tula, lain kali bagi je Arif tu dekat Umaira.Sedih eh? I tumpang bersimpati." kata pemilik suara yang tidak dikenali di dalam talian.
Bella melihat skrin telefonnya. Mulut siapa yang 'manis' sangat ni.
Unknown number! Bella meletakkan panggilan. Kepalanya serabut. Hatinya pedih. Dia malas mahu melayan orang yang otaknya entah kemana.
Bella menutup matanya. Dia mahu tidur sebentar. Semoga selepas bangun dia akan melupakan kesedihannya sebentar.
Amirul dan Zulaikha mengintai Bella dari pintu bilik air yang menghubungkan bilik Amirul dan Bella.
Amirul dan Zulaikha melangkah masuk ke dalam bilik Bella dengan senyap. Enggan membiarkan Bella terjaga.
Zulaikha duduk dihujung katil manakala Amirul duduk di atas kerusi meja belajar.
Zulaikha membuka tudung Bella dengan berhati-hati. Jarum peniti dan jarum dibuka satu persatu. Shawl Bella diserahkan kepada Amirul.
"Kesian kakak awak." kata Zulaikha sambil membetulkam rambut yang menutupi muka Bella.
"You know what?"
"What?" tanya Zulaikha.
"Even kakak tak pernah cakap, even kakak dah jadi tunang orang, saya tahu hati dia dekat Abang Arif." kata Amirul.
Zulaikha mengangkat kening. Kurang faham dengan maksud Amirul.
"Yela. Dia sayang abang awak."
Zulaikha menggeleng. "Bella sayang Abang saya. Bukan cinta."
"Saya nak kata cinta la tadi." kata Amirul sambil tersengih.
"Bukti?"
"Dia takkan menangis teruk macam ni and selama ni dia tak sedar dia cintakan abang awak. Yela, dia bergaduh dengan Syazwan sebab nak menangkan abang awak kot!"
Zulaikha meletakkan jari telunjuk di bibir. Menyuruh Amirul memerlahankan suaranya.
Amirul menutup mulut akibat keterlanjuran suaranya.
"Tapi betul jugak awak cakap." kata Zulaikha, bersetuju.
"Dah. Jom keluar. Meh sini hadiah advance wedding tu."
Zulaikha menghulurkan kotak hadiah perkahwinan Bella yang dikirimkan kepada abangnya.Amirul meletakkan kotak itu di atas meja dengan rapi lalu mereka berdua keluar dari bilik. Langkah mereka berdua menghala kebawah.
"Kakak okay ke?" tanya Puan Zana apabila Amirul dan Zulaikha sudah tiba di ruang tamu.
"Kakak tidur. Mata dia teruk sangat. Kalah Bapak panda punya mata." jawab Amirul.
"Biasala. Orang kulit cerah bila menangis, nampak terus dark circle." kata Dato Hisham.
"Kesian Bella abang. Kalau saya tau macam ni, saya tak bagi Arif pergi." kata Datin Ain.
"Takdir Ain. Pelangi takkan muncul kalau hujan tak turun." nasihat Dato Hisham.
Puan Zana dan Encik Ramli hanya berdiam diri. Buntu!
"Jom la makan. Kak Yan dah siapkan makanan. Ada Ikan sweet sour." ajak Puan Zana.
"Favourite adik!" kata Amirul.
"Jom."
...
Sara meletakkan telefonnya dengan kasar.
"Dia letak?! Kurang ajar perempuan ni. Dia fikir dia bagus sangat ke."
Sara melangkah menuju ke dinding biliknya yang tertampal gambar Bella.
"Haih Bella. Dulu, kau rampas Arif dari Umaira. Kau menang sampai kau buat Umaira berubah jadi ustazah kan. Dulu kau menang Bella. Tapi bukan sekarang! Sekarang, kau takkan menang Syazwan dari aku!"
Gambar Bella dicakar menggunakan kukunya yang panjang. "You'll never win, Myra Bella Alana. Never!"
...
YOU ARE READING
bestfriend or boyfriend?
Teen FictionI failed on writing sinopsis so read pls (done story) "kalau aku cakap aku suka kau, kau percaya ke?" - arif " aku pun suka kau." - bella " seriously?"- arif "kau kan kawan aku."- bella Ketahuilah kisah cerita persahabatan dan cinta Bella dan Arif...