BOB 19

7K 429 3
                                    

"seriously?" tanya Elina. Air matanya sudah mengalir di pipi.

"Okay saya datang." kata Elina lagi.

"Kenapa?" tanya Syahira, classmates Elina.

"Bella...." kata Elina. Air matanya deras mengalir di pipi.

...

"Elina." panggil Puan Zana.

"Aunty. I'm sorry." kata Elina. Air matanya masih mengalir.

Syahira yang disebelah hanya memerhati. Apa ni? Siapa Bella?

"Accident happen." kata Puan Zana. Matanya kelihatan sembap.

"Uncle mana?" tanya Elina apabila Puan Zana hanya datang bersama Amirul.

"Uncle ada hal tadi dekat office. Kejap lagi dia sampai." kata Puan Zana.

Amirul hanya berdiam diri. Apakah nasib kakaknya?

Puteri yang baru tiba menyalami tangan Puan Zana.
Tunang Puteri, Iqram. Turut melakukan perkara yang sama.

"What happen?" tanya Puteri. Mata Puteri merah. Menangis maybe?

"Langgar lari." jawab Elina pendek.

Puteri mengangguk.

"Korang. Kenapa dengan Bella? Macam mana dia boleh jadi macam ni? Macam mana boleh accident? " tanya Arif yang baru sahaja tiba.

Elina memandang Syahira. Syahira menunduk. Dia meminati Arif. Tapi..

Saiful menengkan sahabatnya itu. "chill bro."

Farah hanya tersenyum kelat.

"Assalamualaikum." kata Encik Ramli memberi salam.

"Macam mana boleh jadi macam ni?" tanya Encik Ramli lagi.

"Bella nak melintas. Ada kereta laju, langgar Bella. Lepastu, orang tu lari." terang Farah. Kejadian itu berlaku di hadapan matanya di mana Bella mahu pergi ke kereta untuk mengambil laptop.

Saiful memandang Farah. Ikutkan hatinya, mahu sahaja dia memeluk perempuan itu. Tetapi apakah daya. Belum halal lagi.

"Ada catat nombor plate?" tanya Arif.

Farah menggeleng. "Tapi aku sempat tengok. Kereta mini cooper warna biru."

Elina dan Syahira tersentak. Takkan la..

"Kalau aku dapat, Aku cincang-cincang dia." kata Arif. Emosinya bercampur sekarang ni. Sedih + risau + marah .

"Aku syak student jugakla. Sebab dalam kawasan kampus" kata Farah.

"Can i meet Myra Bella Alana family?" tanya seorang doktor.

"Saya ayah dia. Encik Ramli." kata Encik Ramli lalu berjabat tangan dengan Doktor itu.

" Saya Doktor Amin. Bella koma."

Encik Saiful dan Arif meraup muka. Puan Zana, Elina, Farah dan Puteri menangis . Amirul menenangkan Ibunya. Iqram dan Saiful kelihatan menyebut sesuatu di mulut mereka.

"Hati dan jantung Bella agak lemah. Dia tidak memerlukan masa yang lama untuk sedar tetapi apabila dia sudah sedar, jangan buat dia stress. Kemungkinan besar Bella akan mengalami sakit di bahagian jantung dan hati." terang Doktor Amin lagi.

"Thanks doktor." kata Encik Ramli lalu duduk disebelah isterinya.

"Anak saya, abang.." kata Puan Zana merintih.

"Anak saya jugak." kata Encik Ramli.

Semua yang berada disitu berasa sangat hiba.

"Uncle.. Aunty.. Can i say something?" kata Syahira.

Mata semua orang fokus ke arah Syahira.

"Saya rasa, saya tau siapa yang langgar Bella dan saya dapat rasakan bahawa benda ni sebuah rancangan." kata Syahira.

"Siapa?" tanya Encik Ramli

...

"oi, perempuan!" sergah Elina dari belakang.

Umaira yang dari tadi tergelak sakan bersama rakan-rakannya berhenti apabila mendengar sergahan itu.

"kau nak apa?"

"Aku tau kau yang langgar Bella. Baik kau mengaku!" kata Elina lagi.

Umaira bangun dari duduknya. "kau siapa nak cakap aku macam tu. Ada bukti?"

"Dark blue mini cooper. Plate number B34LBA." Kata Arif yang datang secara tiba-tiba.

"Hai Arif!" tegur Umaira, gembira.

"Aku serious ni. Jangan sampai aku keluarkan ayat-ayat manis." kata Arif lagi.

Umaira mencebik. "Apa salah I?"

"CCTV campus menunjukkan yang kereta awak. kereta yang langgar Bella sampai dia koma. And kami mensyaki bahawa ini semua sudah dirancang." kata salah seorang pihak polis yang berada di belakang Arif.

Umaira tergamam. "Errrr... Apa ni? Dah i nak balik."

Elina memegang lengan Umaira. "kau nak pergi mana?"

Umaira menolak Elina sehingga terjatuh. Anggota polis mendapatkan Umaira yang cuba melarikan diri.

"Maaf cik, sila ikut kami ke balai untuk siasatan." kata Seorang anggota polis. Tangan Umaira dipegang.

"Eh! Lepasla!" kata Umaira tetapi peggangan anggota polis itu lebih kuat.

Elina bangun setelah ditolak oleh Umaira.

"Kau okay ke?" tanya Arif.

Elina mengangguk. Matanya menjeling rakan-rakan Umaira yang terkejut dengan kejadian tadi tetapi terdapat seorang rakan Umaira yang tunduk dari tadi.

...

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now