BOB 25

7K 430 3
                                    

"Mana Arif ni!" kata Bella.
Jam tangan dijeling. Aduh pukul 10 dah! Arif ni tak sampai-sampai!

"Sabar kakak." nasihat Puan Zana.

"Ibu, kalau dia tak sampai lagi 5 minit, kakak drive. i dont care." kata Bella.

Memandangkan kaki Bella masih belum pulih sepenuhnya akibat dilanggar Umaira, Puan Zana melarang Bella untuk memandu.

Selang beberapa minit, bunyi hon kereta kedengaran. Kelihatan kereta Ferrari bewarna kuning di hadapan rumah Bella.

"Ibu, kakak pergi dulu." Bella menyalami tangan Puan Zana.

High heels bewarna hitam glitter disarungkan ke kaki.

"Kirim salam dekat Puteri, ye. Ibu minta maaf sebab tak dapat pergi." kata Puan Zana.

Bella mengangguk. Tangannya melambai ke arah Puan Zana.

Harini ini, keluarga Bella pergi Family reunion. Tetapi demi Puteri, semua schedule harus dibatalkan. Demi Puteri!

"Lain kali pukul 11 baru datang, ye." perli Bella apabila sudah masuk ke dalam kereta milik Arif.

"kau tunggu apa lagi? Jalan la." marah Bella.

Dah la datang lambat!

"Kau tak nampak ke ada kereta kat belakang tu? nak excident lagi ke?"

Bella diam. Okay! Aku kalah!

...

"Mana Bella ni." kata Puteri. Nak nangis pulak rasa!

"Kejap lagi sampai latu." kata Farah .

"Yes. Dont worry, Bella bukan orang yang mungkir janji." kata Fatin pula.

"Assalamualaikum."

"Bella!" Puteri meluru ke arah Bella lalu memeluk sahabatnya itu.

"Kau ni makin nak kawin, makin drama pulak." kata Bella lalu ketawa kecil.

Puteri menepuk bahu Bella. Kau fikir kelakar?

"Sorry, driver aku lambat tadi. Alasan dia dah la klishe." kata Bella, memohon maaf.

"Kau datang dengan siapa?" tanya Fatin.

"Arif."

Fatin, Farah dan Puteri memandang Bella.

"Why?" tanya Bella, pelik.

"Nampaknya kawan kita ni dah pandai berhasia." kata Farah lalu memeluk leher Bella.

Bella buat muka blur. Apesal?

"Dik, bakal suami kau dah sampai. Handsome la adik ipar aku tu." kata Kak Najla, kakak Puteri.

Puteri menggenggam tangan Fatin. "Weh nervous."

"Istighfar." nasihat Fatin.

...

Iqram duduk di hadapan tok kadi.

Puteri di atas pelamin mini ditemani Bella dan Fatin.

"Sabar Puteri. Dia akan jadi suami kau kejap lagi." kata Bella.

Puteri memegang dadanya yang berdegup kencang. Matanya memandang ke arah Iqram yang sedang ketawa bersama tok kadi. Dia tak nervous ke?

 Dia tak nervous ke?

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Iqram bin Roslan." panggil tok kadi menandakan akad nikah akan berlansung sebentar sahaja lagi.

"Saya." jawab Iqram.

"Aku nikahkan dikau dengan Puteri Airina binti Rosham dengan maskahwinnya RM10000 tunai."

Puteri menggenggam tangan dua sahabatnya. " jangan dia sebut nama orang lain."

Bella tergelak kecil. Puteri Puteri. Waktu nikah pun nak jeles!

"Aku terima nikahnya Puteri Airina binti Rosham dengan maskahwinnya RM10000 tunai."

Dengan satu lafaz, Puteri sah menjadi hak milik mutlak Iqram.

"Congrats babe!" bisik Bella dan Fatin di telinga Puteri serentak.

...

Bella menekang butang 'share' telefon bimbitnya diletakkan di dalam beg tangan semula

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bella menekang butang 'share' telefon bimbitnya diletakkan di dalam beg tangan semula.

Senyumannya mekar apabila melihat Puteri dan Iqram sedang merakamkan gambar hari bersejarah buat mereka. Bestnya bila member dah bahagia!

"Bella, taknak makan ke?" tegur Fatin.

"Kejap lagi la." jawab Bella. Seronok melihat Puteri dan Iqram bergambar bersama keluarga mereka.

"Oits!" tegur Elina yang baru sahaja tiba.

"Salam takde ke kak?" kata Bella. Senyumannya dihadiahkan kepada Faris yang berada di sisi Elina.

Elina tergelak. "Kau datang pukul berapa?"

"10. Aku bridesmates. Harusla awal." jawab Bella.

"Kenapa kau lambat?" tanya Fatin pula.

"Fitting baju tadi." jawab Elina.

"Lepas Puteri, kitorang pulak. Inshaallah." celah Faris.

Bella dan Fatin tersenyum.

Bestnya tengok semua dah ada couple sendiri, dah nak kawin. Aku? Tunggu jodoh datang je la😂

"Gais, thanks for coming." kata Puteri yang baru selesai bergambar.

"Esok reception datang tau." kata Iqram yang sudah mengenali rakan-rakan isterinya.

"Kalau diorang tak datang, saya cubit sampai lebam." kata Puteri pula.

Bella tergelak.

"Congrats Puteri!" kata Elina.

"Thank you. You bila ni?" tanya Puteri. Sedia maklum bahawa Elina juga sedang menghitung hari bahagianya.

"Sebulan lagi maybe. Inshaallah." jawab Elina.

"Korang semua dah kawin. Aku macam mana?" celah Bella.

Bella akui, Puteri dan Elina adalah sahabat yang paling dia rapat dan selesa. Tapi kalau dua dua dah kawin ? Ermm. okay!

"Kau pun kawinla." celah Fatin.

Semua yang berada disitu tergelak mendengar jawapan spontan Fatin.

"Siapala nak dekat aku ni." kata Bella.

Puteri menunding jari ke arah Arif. "Dia setia menunggu."

Bella pelik. Kenapa ramai orang cakap Arif suka dia?Sedangkan Arif tidak pernah cakap apa-apa .

...

bestfriend or boyfriend?Where stories live. Discover now