Het is eindelijk zo ver, de laatste dag school voor de vakantie is begonnen. Jonas en ik stappen de schoolpoort binnen en komen terecht in een school versiert met kerstballen en mini-kerstboompjes. De school is volledig in kerstthema. Het wordt zeker en vast een super toffe dag. In de namiddag is het geen les meer, maar in de plaats daarvan is er een kerstbal.
Het eerste uur gaat in een waas aan me voorbij. Theorielessen zijn dan ook niet echt interessant. De volgende twee uur heb ik dans, we gaan de notenkraker dansen. Wat wil zeggen dat het ballet is. Ik hou niet van ballet. Dans moet vlot zijn, gemakkelijk zijn en met plezier uitgevoerd worden. Ballet is strak, gemaakt en moet perfectie zijn. Daarom doe ik liever hiphop. Geen strakke tutu's voor mij. Geef mij maar m'n losse jeans.
Voor de notenkraker moeten we per twee dansen. Ik ga met Brandon. Hij is niet enkel een geweldige danser, maar ook een geweldige leider. Het is fijn om met hem te dansen. Na die twee uren lang gedanst te hebben, voel ik m'n benen bijna niet meer.
Ik heb nog een middag rust en dan begint het kerstbal.
Terwijl ik naar m'n kluisje stap, zie ik Jonas aan z'n kluisje staan. Hij is iets aan het bekijken in z'n locker. Ik kan niet zien wat, maar het is alleszins geen boek van school. Ik sluip achter hem om hem te betrappen, maar voordat ik op m'n tippen kan gaan staan om over z'n schouder te kijken, slaat hij z'n locker dicht en draait hij zich om. Hij kijkt geschrokken als hij ziet dat ik voor hem sta. 'Hoe lang sta je hier al?', vraagt hij zo normaal mogelijk. Ik bekijk hem met opgeheven wenkbrauw aan. 'Lang genoeg om te weten dat jij iets verbergt', zeg ik. Hij mompelt wat onverstaanbare woorden. Ik kijk hem met een pruillipje aan om toch maar iets los te krijgen. Hij rolt z'n ogen. 'Nog even geduld jij', hij tikt op m'n neusje, 'je krijgt het straks wel te zien'. Nu word ik pas nieuwsgierig. Ik blijf hem aanstaren en Jonas beweegt ook voor geen meter. Voor heel even keken we elkaar in de ogen. 'Zullen we gaan eten?', zeg ik na een lange stilte om het ijs te breken. Hij knikt en volgt me naar de cafetaria.
De andere drie zitten al aan tafel als we ons erbij zetten. 'En, klaar voor het bal?', vraag ik aan de rest. Charlie knikt enthousiast en kijkt Jimmy z'n kant op. Ze droom stilaan weg en droomt van het moment toen Jimmy haar vroeg om met hem naar het bal te gaan als danspartner..
Jimmy vroeg me om na school naar het park te komen. Aan de ingang van het park zat hij me op te wachten en vroeg hij om een wandeling te maken. Toen we even pauze namen en op een bankje gingen zitten, nam hij de folder van het kerstbal te voorschijn. Hij vroeg heel nerveus of ik zijn danspartner wou zijn voor het bal. Ik kon m'n oren niet geloven en knuffelde hem met veel enthousiasme.
'... Charlie? Charlie!?', vraag ik voor de derde keer. Ze kijkt op en heeft geen flauw benul wat ik net vroeg. 'Wat is er?', vraagt ze afwezig. 'Heb je geen honger of is er iets?', vraag ik bezorgt. Ze glimlacht en kijkt Jimmy's richting uit. 'Er is niks hoor, ik was gewoon even aan het dagdromen, dat is al', legt ze uit.
Als iedereen z'n eten op heeft, neem ik Charlie mee naar m'n locker. Ik neem m'n kleedje eruit, wat ik deze ochtend er snel ingepropt heb, en ga met haar naar het toilet. Charlie gaat voor m'n kotje staan. In minder dan een minuut heb ik m'n kleren al verwisseld. 'Ik ben klaar'. Charlie haar mond valt open als ik uit het kotje kom. 'Ook niet overdrijven eh Charls', lach ik. 'Jonas gaat wel moeten oppassen, hij gaat heel veel concurrentie krijgen, elke jongen gaat z'n ogen niet van je af kunnen houden!', zegt Charlie nog steeds onder de indruk. 'Dat zeg je maar en trouwens, Jonas is de enige jongen die ik wil dus de andere kunnen het vergeten!', zeg ik vastberaden. 'Maar mila, je houdt niet van kleedjes, waarom heb je nu dan een kleedje aan?', vraagt Charlie. 'Ik dacht dat elk meisje zoiets aandoet op een bal en ik wou het wel eens aandoen voor Jonas, alles voor Jonas', glimlach ik. Charlie knuffelt me plots, wat heel ongemakkelijk is als je het niet ziet aankomen. 'Je ziet er prachtig uit!', gilt ze tussen de knuffel door.
Als twee diva's stappen Charlie en ik door de school. Charlie heeft ook een mooi kleedje aangetrokken. Charlie en ik gaan naar de lockers van Jonas en Jimmy. Ik uiteraard naar de locker van Jonas en Charlie uiteraard naar die van Jimmy.
'Wie ben jij en wat heb je met mila gedaan?', vraagt Jonas. Ik giechel met blozende wangetjes. Jonas kijkt onsubtiel met grote ogen naar m'n lichaam. 'Vind je me mooi?', vraag ik verlegen. Jonas moet even slikken. 'Mooi!? Ik vind je prachtig!', zegt hij terwijl hij mij in de lucht heft. Hij laat me terug zakken. Ik kus hem zacht voordat ik hem in een omhelzing trek. 'Kom prinses, laten we naar de speelplaats gaan', zegt hij en neemt me bij m'n hand. Zonder op te merken stopt hij iets in z'n broekzak.
Terwijl Charlie en Jimmy een diepgaand gesprek voeren met drank in hun handen, dansen Jonas en ik in een vierkantje op de dansvloer. Zijn ogen kijken recht in de mijne. Met een gelukzalige zucht leg ik m'n hoofd op z'n borstkas. Ik voel twee zachte lippen een kusje drukken op m'n voorhoofd. M'n mondhoekjes gaan in reflex vanzelf omhoog. Het liefst van al neem ik hem nu mee naar huis om daar, samen met hem, gezellig in de zetel te zitten. 'Ik wil naar huis', fluister ik. Ik kijk omhoog om z'n gezicht te zien. 'Dans ik zo slecht?', vraagt hij al lachend. Ik schud m'n hoofd. 'Met jou, gekkie', zeg ik ,'ik wil u kussen'. Zonder schaamte zeg ik het hem gewoon. Het is de waarheid. Jonas buigt zich naar voor. Ik houd net op tijd m'n vinger op z'n lippen. 'Niet hier, straks zien de leerkrachten ons', zeg ik op m'n hoeden. Jonas rolt met z'n ogen en gaat toch verder met z'n actie. Na lang twijfelen besluit ik om me te laten gaan. Ik leg m'n armen om z'n nek en ga er volledig in op. De vlindertjes in m'n buik fladderen in het rond. Langzaam houden we op met kussen. We weten allebei even goed dat als we nu niet stoppen er geen einde aan komt. Na nog even gedanst te hebben, nemen we even pauze.
'Ik heb nog iets voor jou', zegt Jonas na een stilte. 'Voor mij?', vraag ik verrast. 'Nee, voor Charlie haar hamster', zegt Jonas ironisch. Dat is zo lief! 'Maar je hoeft toch helemaal niks voor mij te hebben, jij bent al het mooiste geschenk!', zeg ik met een licht flirterig toontje. Jonas legt me het zwijgen op en verplicht me m'n ogen te sluiten. Met tegenzin sluit ik mijn ogen. Jonas gaat achter me staan en doet het slotje vast. 'Doe je ogen weer open'. Om m'n nek hangt een zilveren ketting met een zilver hartje. Normaal zou ik nooit een ketting dragen, maar deze is veel te mooi om 't niet te dragen. 'Vind je het mooi? Ik kan het ook gaan omwisselen als je wilt, misschien vond je het gouden mooier, maar ik..', hij ratelde maar door totdat ik z'n woorden wegkuste. 'Het is prachtig', zeg ik verliefd terwijl ik hem diep in de ogen kijk. 'Nee', zegt hij, 'dat ben jij al'.
Charlie komt op ons af gelopen. Vlak voor m'n gezicht stopt ze. Ik zet een stap achteruit om ruimte tussen ons te laten. 'Hey bevers, hoe gaat het met jullie?', vraagt ze hyperenthousiast. Ik wil m'n mond openen om iets te zeggen, maar voordat ik een woord kan uitbrengen flipt ze al om iets anders. 'Sinds wanneer draag jij een ketting?', gilt ze. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik bijna doof was. Ik kijk opzij naar Jonas en zeg: 'Sinds enkele seconden geleden'. Jonas omarmt me en ik druk me wat dichter tegen hem aan. Jimmy gaat achter Charlie staan en doet teken dat we hem niet mogen verraden. Hij plaatst zijn vingers in de juiste hoeken en kietelt Charlie. Charlie gilt heel het DAM bij elkaar. 'Jimmy! Je laat me schrikken!', zegt Charlie razend tegen Jimmy. Jimmy is een beetje geschrokken van haar reactie. 'Charlie, hij wou je enkel doen verschieten, dat was niet slecht bedoelt eh!', zeg ik om Jimmy een beetje te helpen. 'Ik vond het eigenlijk best wel grappig', zegt Jonas. Voordat we het weten liggen we allemaal plat van het lachen. Dit is een mooie start voor de kerstvakantie.