RAFFY mengesat peluhnya di dahi. Sudah empat round dia berjogging di kawasan perumahan yang agak lengang. Sejak pukul enam pagi sehinggalah lapan setengah pagi. Kini matanya liar mencari tempat duduk. Kaki dah penat, energy pun sudah kering. Saat matanya terpandang ada tempat yang elok dijadikan tempat duduk, Raffy tersenyum bahagia. Laju saja kaki panjangnya melangkah ke situ.
“Fuh! Pancit dah energy aku ni..” Omelnya sambil membuka kasar penutup botol air mineral lalu diteguk rakus.
Sebaik sahaja air mineral tersebut habis, dia membalingnya ke tong sampah dan goal.
Dia berehat sekejap sampai nafasnya kembali teratur normal.
Matahari yang kian meninggi dibiarkan sahaja. Air peluh yang turun diseka dengan belakang tangan. Matanya memandang kawasan perumahan yang sunyi. Seorang manusia pun tidak kelihatan.
Sunyi dan seram. Raffy memasang headset yang tersedia bergantung di lehernya. Lagu Kpop menjadi pilihan.
Tetiba mata Raffy membulat tatkala bunyi orang memekak tidak jauh darinya. Dia mencari di mana suara itu dan kelihatan dua orang gadis sedang bergaduh depan rumah.
Raffy mengecilkan matanya. “Aisy?”
“Kau memang anak tidak mengenang budikan? Sampai sanggup kau kata ibu aku rampas suami ibu kau. Dasar manusia tidak mengenang budi!” Tasha ingin menampar Aisy namun Aisy terlebih tangkas menangkap tangan itu.
“Apa yang aku cakap tu memang betulkan? Ibu kau yang rampas suami ibu aku! Bukan ibu aku yang rampas!” Aisy menolak kuat bahu Tasha sehinggakan Tasha terjatuh terduduk atas lantai.
Raffy terlopong. Wow, ganas!
“Apa kau dah buat kat anak aku ni!” muncul Lina mendekati Tasha yang sudah menjerit kesakitan. Tasha dibantu bangun. Kemudian dia merenung tajam ke arah Aisy.
“Kau dah kenapa? Dah tak tahan nak rampas takhta? Hah?!” tengking Lina sambil menunjal-nunjal kepala Aisy.
Aisy menepis kasar tangan Lina.
Lina terkedu. Selama ini Aisy tidak berani melawan. Habis-habis pun gadis itu hanya menyerah kalah dan akur.
“Kau tak payah baik dengan aku lah Lina. Sebabkan korang berdua, aku dan ibu aku hilang kasih sayang abah. Dan disebabkan korang, ibu meminta abah ceraikan dia!” nada Aisy tinggi.
Dia tidak peduli. Hari ini juga dia kena luahkan semuanya. Sudah lama dia bersabar. Dan hari ini, kerana Tasha mencabar kesabarannya, dia sudah hilang akal.
Hilang hormat dia pada Lina yang menjaganya selama ibunya pergi meninggalkannya.
“Oh, sekarang kau dah tunjuk taring ye Aisy..” kata Lina dengan senyuman sinisnya.
Tasha mencebik “Mentang-mentang abah takde, dia berani lawan kita ibu.”
Aisy senyum sinis. Kata-kata Tasha sangat jelik dipendengarannya. Dia akui dia tidak melawan ibu tirinya tatkala abah ada kat rumah. Tapi tu bukan sebab sebenarnya. Kalau turutkan hati mudanya, mudah saja dia buat semua itu. Tapi demi menghormatkan Lina yang menjaganya, dia pendam saja.
“Part tu yang kau salah Tasha.” ujar Aisy sinis.
Tasha kerut dahi. “Maksud kau apa?”
“Kalau bukan sebab kebaikkan ibu kau, aku takkan buat semua ni. Tapi nak buat macam mana kan. Hari ni hari aku. Kebetulan pula abah takde. Dah tiba masanya lah aku tunjuk taring aku!” luah Aisy.
“Perempuan tak guna!” Lina bergegas masuk ke dalam rumah.
Tidak lama kemudian dia keluar bersama penyapu yang diperbuat daripada kayu yang diikat satu.
“Pegang dia Tasha. Ibu nak ajar perempuan tak guna ni!” arah Lina sambil mula mengangkat kayu tersebut.
Tasha tanpa menunggu lama menarik tangan Aisy kemudian dipegang kuat supaya tidak lepas.
“Cepat ibu! Nanti dia lari!”
Aisy cuba meronta namun sia-sia kerana kekuatan Tasha lebih kuat darinya.
“Erk! Sakit ibu!” Aisy menjerit sakit. Setelah tubuhnya dilibas kuat dengan penyapu tersebut.
Lina tanpa balas kasihan lancar melibas penyapu itu ke tubuh Aisy. Aisy sudah menangis. Hanya Allah tahu betapa pedih kulitnya sekarang ini.
“Hoi berhenti!” jerit seseorang dan membuatkan perbuatan Lina terhenti.
Aisy mengangkat wajah dengan air mata yang lebat. Wajah seorang lelaki menjamah matanya yang kabur.
Raffy memandang redup ke arah Aisy yang dilibas. Hatinya tetiba sakit tatkala melihat air mata gadis itu.
Tanpa bersuara, Raffy melangkah mendekati mereka. Tangan Tasha yang memegang lengan Aisy terus di tepis kasar. Tubuh Aisy ditarik sehingga ke belakang.
Aisy terpingga-pingga, begitu juga dua orang wanita tersebut.
“Kau siapa ha?” kasar Lina menyoal.
“Aku Raffy bin Tengku Aliyuddin. Bakal suami Puteri Aisy.” suara Raffy selamba.
Huh? Aisy pandang Raffy.
Begitu juga Lina dan Tasha terkejut dengan kata-kata Raffy.
Sejak bila Aisy ada kawan lelaki? Tasha memandang Aisy dan Raffy bersilih ganti. Mustahil!
“So, what?” tanya Tasha mendatar.
Raffy tersenyum sinis. “Aku ada rakam perbuatan korang.”
Ternyata kedua wanita itu nampak terkejut. Raffy tersenyum kemenangan.
“Aku nak warning korang kalau korang sentuh Aisy lagi, aku akan hantar video ni kat balai polis.” ugut Raffy, keras.
Lina melepaskan penyapu. “To-tolong. Jangan hantar video tu. Sa-saya minta maaf. Sa-saya janji ta-takkan sentuh Aisy lagi.”
Tasha terlopong. Ibu takut?
“Ibu!” seru Tasha.
“Aisy, ibu minta maaf. Ibu janji takkan dera kamu lagi..” lembut Lina bersuara, namun Aisy cuma memandangnya tanpa perasaan.
“Ni amaran terakhir walaupun tiada pertamanya. Ingat!” nada Raffy yang tinggi, membuatkan dua wanita itu kecut perut.
“Come..” Raffy menarik Aisy mengikutinya.
Aisy akur tanpa banyak soal.“Ouw!ouw! Sakitlah.. pelan lah sikit!” jerit Aisy tatkala lukanya ditekan Raffy. Raffy tersengih.
Kalau diikutkan hatinya, dia nak je buat sendiri semua ni. Tapi tu lah. Lelaki depannya itu sibuk nak offer diri bersihkan lukanya yang tidak seberapa.
Aisy pandang Raffy yang leka membalut luka dilengannya. Wajah bersih lelaki itu kelihatan ikhlas.
“Raffy..” seru Aisy perlahan.
Mendengar suara lembut itu, terus Raffy mengangkat wajahnya. Betul ke suara Aisy yang lembut tu? Terkedip-kedip Raffy menatap Aisy.
“Thanks. Sebab dah selamatkan a-k..” ayat Aisy terhenti.
“Ak?” Raffy kerut kening.
“Saya.” sambung Aisy kemudian mengalihkan pandangan. Mukanya terasa kebas.
Perlahan, Raffy tersenyum. Senang hati dengan perubahan drastik Aisy.
Aisy memandang kawasan taman bunga yang dikunjungi orang ramai. Nasib baik ada orang, kalau tidak.. tambah segan dia lagi dengan Raffy.
“Done!” suara Raffy kedengaran.
Aisy pandang lukanya yang sudah kemas dibalut rapi.
“Terima kasih awak” Aisy tunduk.
“Kasih awak saya terima.” balas Raffy selamba.
Ya Allah! Aisy tidak berani mengangkat wajah. Malunyaa..
Raffy duduk di sebelah Aisy. Dia tersenyum melihat Aisy yang tunduk.
“Takyah malu lah, Aisy. Be natural je..”usik Raffy, sengaja bikin gadis itu segan lagi.
“Hah! Mana ada saya malu” nafi Aisy sambil mengangkat wajahnya.
Raffy cuma tersengih. Kalut minah ni.
Mereka diam seketika.
Aisy menggoyangkan kakinya berkali-kali. Bosan!
Manakala Raffy pulak memandang ke depan menghadap taman bunga yang bermacam corak.
“Aisy..” seru Raffy tetiba.
“Hm?”
“Dah berapa lama awak macam tu?” soal Raffy kemudian merenung wajah Aisy.
Wajah Aisy kelihatan sedih.
Her pain face.. Raffy menyentuh dadanya yang terasa sakit.
“Sejak ibu saya tinggalkan saya.” tutur Aisy perlahan.
“Your abah, tahu?”
Aisy mengangguk.
Raffy mengeluh perlahan. Bapak macam itu, tidak sayang ke anak dia? Ke bapak Aisy ni seorang yang makan kata bini kedua? Raffy mencekak bajunya sendiri. Menahan hati yang sakit, mengenangkan penderitaan yang di tanggung Aisy.
Jadi betullah selama ini Aisy menderita dek keluarganya. Sungguh, Raffy tidak pulak terfikir akan sejauh itu penderitaan Aisy. Aisy cuma sembilan belas tahun. Masih memerlukan kasih sayang kedua orang tuanya.
“I’m sorry Aisy. Kalau saya tahu..”
“Shusssh!” Aisy menahan Raffy dari berkata.
Raffy diam. Cuma mata redup memandang Aisy yang tersenyum kelat.
“Awak takde kena mengena dalam hal ni. It’s my life. Saya yang tanggung semuanya..” ucap Aisy dengan senyuman hambar.
“But..”
“No buts. Now saya nak balik. Kejap lagi anime favourite saya nak main.” Aisy pantas berdiri dan diikuti Raffy.
“Aisy, kejap.”
“Apa?” Aisy pandang Raffy.
“Be my kanojo(girlfriend) nak, tak?” soal Raffy sambil tangan mengusap belakang tengkuknya.
Wajah Aisy mula memerah. Bibir pulak diketap rapat.
“You don’t have to answer right away. Tapi saya nak awak text saya malam ni. Kalau awak setuju, awak akan text saya.”
“Kalau tak?” duga Aisy.
Raffy tersenyum. Namun bukan senyuman biasa. Senyuman nakal. “I will try seduce you, until you accept my offer!”
Kyaaaa! “Pervert!”Author :: (´△`) hoo..
YOU ARE READING
April Love✅
RandomPUTERI AISY, seorang gadis yang setia pada crushnya, yang baru saja dikenalinya dalam facebook. Suatu hari Aisy putus asa sebab lama menunggu balasan cinta lelaki itu. Selama setahun mereka tidak berhubung. RAFFY pulak seorang jejaka paling cool dan...