AISY memanjangkan tengkuknya memandang kawasan rumah itu. Setelah beberapa kali dia berfikir, akhirnya dia nekad mahu menyeludup masuk ke dalam rumah yang sudah lima hari ditinggalkannya. Dan sampai lima hari itu juga dia tidak berkomunikasi dengan master dan yang lain. Termasuk sibekas kekasihnya. Huhu~ maafkan saya Raffy. Saya menyesal sebab tak contact awak masa tu.. desis Aisy sambil teringat muka nakal Raffy dalam fikirannya.
“Aisy! Stop. Kau kena fokus dalam misi pecah masuk rumah ni. Aja, aja hwaiting!!” omel Aisy sambil speaking bahasa korea.
Aisy mula memanjat pokok untuk melalui pagar yang tinggi itu. Kemudian dengan lafaz bismillah, Aisy terjun ke tanah. Fuh, pandai juga aku ek.. heho, ni sebab belajar dengan cerita action la ni. Aisy sengih.
Kemudian Aisy bergerak menuju ke belakang rumah. Kakinya di ayun perlahan. Dia mendongak memandang biliknya yang sudah lama di tinggalkan. Tetiba perasaan sayu hadir dalam hati.
“Nasib baik aku kunci bilik tu sebelum pergi. Dan of course, no one masuk dalam bilik tu. Haha! I sangat pintar..” bebel Aisy, bangga dengan dirinya.
Tanpa berlengah lagi, Aisy memanjat lagi pokok yang dekat dengan tingkapnya. Kebetulan betul pokok berhampiran dengan tingkap biliknya.
Sekejap-sekejap, Aisy memandang ke bawah. Di bawah adalah bilik Puteri Tasha. Aisy tahu waktu-waktu jam pukul sebelas malam ini, orang rumah semua tidur. Dia sudah hafal dengan jadual waktu keluarga ‘baiknya’ itu tidur. Dan disebabkan itulah Aisy berani datang ke situ, untuk mengambil beberapa barang yang perlukannya.
Aisy memegang kayu sambil kakinya dipanjangkan sampai menendang tingkapnya yang sengaja tidak dikunci.
Aisy tersenyum lebar tatakala tingkap itu terbuka. Kemudian dia melompat ke dalam bilik.
Bokkk!
“Adoi.. buah nangka jatuh!” Aisy bersuara perlahan seraya menggosok punggungnya yang sakit.
Aisy kemudian memandang biliknya yang masih berlampu. Dia senyum nipis sebelum bingkas mengemas barang yang perlu di bawanya.
Iphone 6 nya dicapai.
Bulat mata Aisy memandang battery iphone 6 nya yang tinggal 20%. dan apabila dibukanya..
100 Misscalled
200 text WhatsApp
20 Messenger.Aisy senyum terharu sambil menutup kelopak matanya. “Ada juga orang rindu aku ni..”
Aisy kembali mengemas.
Selesai dua satu beg, beg sandang pulak di isi dengan barang keperluan.
Sepuluh minit berlalu, akhirnya Aisy siap mengemas.
“Done!” Aisy memandang biliknya lagi. Sebelum dia pergi, dia sempat membersihkan biliknya. Lampu bilik juga dia tidak lupa menutupnya. Dia memang tidak suka membazirkan elektrik rumah. Semua pembelanjaan bukan dia bayar pun!“Ke mana saja kamu, Raffy?”
Raffy mematikan enjin motosikalnya.Dia melangkah ke arah rumah dan melepasi ibunya yang sedang berdiri tegak seperti menunggu ketibaannya. Dilihatnya papanya juga masih bangun sambil menonton WWE di kaca tv.
Raffy duduk di sofa, sambil melepaskan lelah. Seharian dia mencari gadis bernama Aisy. Sudah lima hari gadis itu tidak kelihatan. Nak dikatakan hilang, tak juga. Habis dia ke mana? Raffy lelah mencari.
“Raffy, kenapa tak jawab soalan mama? Ke mana Raffy pergi tadi? Jam pukul sebelas baru balik..” bebel ku Rafna sambil melabuhkan punggung depan Raffy.
Raffy memandang ibunya tanpa riak.
“Saya pergi cari kawan la mama.”
“Kawan? Kawan Raffy hilang ke?” soal ku Rafna sambil angkat kening.
Ku Aliyuddin mengalihkan pandangan pada Raffy. Kelihatan wajah anak keduanya itu seperti tidak bermaya. Dan dia juga perasan sudah beberapa hari ini dia tidak melihat wajah ceria Raffy lagi.
Anaknya itu juga jarang melekat dalam rumah.
“Ha’ah. Dah lima hari dia hilang ma.” suara Raffy seakan-akan lemah.
Ku Rafna lantas menggosok tangan Raffy perlahan. Dia turut rasa simpati pada Raffy.
“Nak kami bantu cari kawan kamu ke, Raffy?” ku Aliyuddin bersuara sambil menatap wajah Raffy yang sudah berkumis dan sedikit berjanggut di dagunya. Nampak sangat lusuh dan tidak kemas.
Raffy menggeleng.
“Saya rehat dulu la..” Raffy berdiri dan melangkah lemah naik ke tangga.
Ku Rafna tidak berkata apa-apa sebaliknya dia memandang kelibat anaknya sehigga hilang. Dia kemudian memandang suaminya.
“Abang, siapa kawan dia?”
Ku Aliyuddin jongket bahu. “Tak tahu. Na tak tau ke?”
“Tak. Sebab tu saya tanya.” ku Rafna mengeluh perlahan.
Sebenarnya dia ada hajat nak bincangkan dengan Raffy. Namun memandangkan anaknya berkeadaan begitu, dibatalkan saja niatnya itu. Mungkin besok dia boleh bincang.
“Na, abang nak tanya sesuatu ni..” soal ku Aliyuddin tetiba.
Ku Rafna angkat kening sambil pandang suaminya.
“Sudah ke awak tanya Raffy tu, bila dia nak kerja dengan abang?”
“Belum.”
“Eh?” ku Aliyuddin buat muka bengkek. “Kenapa belum? Kan abang dah suruh Na bincang dengan dia?”
Dah beberapa hari lalu, Rafna belum bagitau Raffy ke? Alahai.. ku Aliyuddin mengeluh perlahan.
“Nanti-nanti la saya bincang dengan dia. Lagipun, perbincangan tentang kahwin pun Raffy payah nak dengar.. inikan pulak kerja abang tu..” ku Rafna mencebirkan bibirnya.
“Mana saja lah awak. Jangan sampai ada pengganti abang yang lain, kepunan lah anak awak tu nak bergaji besar..” ucap ku Aliyuddian seolah-olah mengugut ku Rafna supaya bertindak cepat.
Ku Rafna mendengus. “Ye lah. Besok saya bincang. Abang jangan pulak pandai-pandai cari pengganti lain ek.. awas!”RAFFY menghempas tubuhnya ke atas katil. Kemudian tangan kiri naik ke atas dahi. Kelopak mata di tutup. Fikirannya melayang memikirkan Aisy. Entah mana budak kecil itu menghilang. Ke dia tidur rumah kawan dia? Tak pun balik kampung jumpa nenek dia? Ah! Dia mana ada nenek! Raffy menarik nafas lalu dihembus kasar.
Beberapa minit berlalu dia hampir saja terlelap sebelum getaran Iphone 7, berbunyi.
Dengan mata yang masih terkatup rapat, Raffy mencapai Iphone 7 di sebelahnya. Lalu dia membuka matanya dan membuka kata kunci.
Unknown Number, WhatsApp.Langsung mata Raffy terbuka luas. Jari panjangnya laju membuka apps WhatsApp.
Assalamualaikum, Hi. 11:59pm
Ni saya, Aisy. Maaflah, baru nak text awak. 11:59 pmTanpa membalas text gadis itu, Raffy terus menekan buat panggilan.
Talian bersambung.
“Aisy! Mana awak selama ni? Awak tau tak kita orang dok cari awak? Awak kat mana sekarang ni?” soal Raffy bertubi-tubi tanpa menyempat.
Kedengaran suara halus Aisy tergelak kecil di hujung talian, mebuatkan Raffy melepaskan keluhan lega. Nampaknya Aisy, baik-baik sahaja di sana.
“Awak ni. Salam tak. Terus je tembak saya berbagai soalan. Chill lah!” ujar Aisy dengan sisa tawanya.
Raffy senyum nipis. “Sorry, saya sangat risau kat awak.”
Lidah Aisy terkelu. Suara Raffy yang perlahan, membuatkan jantungnya berkerja lebih.
“Are you there?,” soal Raffy setelah lama Aisy berdiam diri.
“I-I.. am.” Aisy berdeham seketika.
“Saya tinggal kat rumah kawan saya selama beberapa hari. Handphone saya pulak, tinggal kat rumah masatu.” cerita Aisy.
"Jom jumpa saya sekarang ni, nak tak?” soal Raffy tetiba.
Pecah ketawa Aisy. “Awak dah gila ke? Jam dah pukul 12 tau? Nanti apa pulak orang kata..”
“Tak boleh ke?” soal Raffy perlahan. Seperti ada nada hampa di situ.
“Bukan tak boleh, tapi tak manis lah kalau orang nampak. Esokkan ada? Esok je la..” suara Aisy seakan-akan memujuk.
Sejuk hati Raffy mendengar suara lembut Aisy.
“Fine. Kat mana jumpa?”
“Dumbhead. Of course lah kita jumpa kat cafe! Kitakan kerja? Ha.. ha..” Aisy gelak lagi.
Raffy menggaru keningnya yang tidak gatal. Rasa malu pulak. Esokkan kerja? Alahai, camne boleh lupa ni.
“Stop laughing Aisy.” arah Raffy, keras. Malu siot.
“Asal? Awak malu?” Aisy masih gelak.
Raffy tersenyum. Nak marah pun tak menjadi kerana gelak tawa Aisy yang ceria.
“Okeyla awak. Saya nak masuk tidur. Kang lewat pulak saya masuk kerja.”
“Wait!”
“Yes?”
“So.. awak terima jadi awek saya?”
Aisy diam sejenak, seperti berfikir.
“One question. Do you love me?”
Soalan Aisy membuatkan Raffy terkedu. Dia sendiri tidak tahu sama ada dia cintakan Aisy ataupun tidak. Namun tidak dapat dinafikan bahawa dia menginginkan gadis itu menjadi kekasihnya walaupun dia tidak ada punya perasaan cinta terhadap Aisy.
Aisy mengeluh perlahan. Dah agak Raffy tidak akan menjawab soalan senang tu. Aisy senyum hambar.
“Raffy. Saya minta maaf. Saya tak nak bercinta dengan orang yang tidak cintakan saya. Dah cukuplah selama ni saya dipermainkan. Saya pun macam awak. Ada hati, ada perasaan. Oleh itu, jangan awak sebut lagi pasal nak jadi awek awak. Jadi kawan pun dah cukup baik bagi saya..” perlahan saja suara Aisy berbicara.
Raffy masih diam. Namun jauh di sudut hatinya tidak senang dengan kata-kata Aisy.
“Well, hafta go. Assalamualaikum and gooddawn..”
Talian terputus. Dan Raffy mengeluh perlahan.
“Dayumm..”Author: (~_~メ)
YOU ARE READING
April Love✅
AcakPUTERI AISY, seorang gadis yang setia pada crushnya, yang baru saja dikenalinya dalam facebook. Suatu hari Aisy putus asa sebab lama menunggu balasan cinta lelaki itu. Selama setahun mereka tidak berhubung. RAFFY pulak seorang jejaka paling cool dan...