Ik merk dat ik in slaap aan het vallen ben. Logisch toch? Ik heb een achtste lesuur en zit in de les... Oké, ik weet niet precies welke. Ik kijk op mijn horloge en zie dat we nog 20 minuten te gaan hebben. 20 minuten die me scheiden van het weekend. God weekend, wat heb ik daar zin in. Net wanneer ik weer wegdommel krijg ik een gom tegen mijn hoofd gegooid. Ik schrik wakker en kijk met een dodelijke blik achter me.
Jake en Tyler, mijn beste vrienden kijken me grijnzend aan.
Ik steek mijn tong uit en draai me weer om naar voor. Naast me grinnikt mijn beste vriendin Em zacht.
'Boys will be boys.' fluistert ze terwijl ze wat kriebelt in de kantlijn van haar schrift.
Ik knik en probeer nog tien minuten op te letten.
'Als laatste, wil ik een aankondiging doen.' zegt onze leerkracht media journalistiek, meneer Wouters. Hij is nog jong en best grappig. Dit jaar hebben we het ook nog eens het voordeel dat hij onze klastitularis is.
'Bent u zwanger meneer?' roept Tyler.
Mensen lachen en meneer Wouters ook.
'Goed gezien Tyler! Word jij peter?' antwoordt hij.
'Graag meneer!'
Meneer Wouters gaat op zijn bureau zitten en wacht tot het rumoer weer weg is.
'Over een maand mogen een paar leerlingen van deze klas naar Londen.'
'OMG!'
'Londen?!'
'Vet!'
'Nicee!'
Em, Tyler, Jake en ik zijn al even opgewekt en enthousiast als de rest van de klas.
'Stilte, graag.' roept meneer Wouters. In een paar seconden kijken we hem weer zwijgend aan.
'Ik heb een klein foutje gelezen, vrees ik.' begint hij terwijl hij opnieuw wat papieren neemt.
Er hangt een verstikkende spanning in het lokaal.
'Er mag maar één iemand van deze klas naar Londen. Met mij. Klinkt als een feestje toch?'
Hij kijkt ons verschuldigd aan.
Het nieuws komt als een klap in ons gezicht aan. Na een paar seconden steekt Melissa, de klasbitch, haar hand op.
'Wie gaat er dan? Wordt het beslist met een loting? Of hoogste cijfers?' vraagt ze met haar irritante, veel te hoge stem. Ik zie dat Em haar met een dodelijke blik aankijkt.
Melissa had vorig jaar sex gehad met Em haar vriend. Nu ex vriend.
Ik geef haar mijn hand en die knijpt ze zowat fijn.
'Jullie zullen allemaal dezelfde opdracht krijgen. Leerkrachten die in de volgende jaren lesgeven zullen die beoordelen en degene waarvan zij denken dat het de persoon met de meeste potentie is, vliegt de week erna naar Londen.'
'Wat voor opdracht?' vraag ik nieuwsgierig.
Meneer Wouters kijkt me verbaasd aan.
'Je bent wakker, mevrouw Van Wijk.'
Ik grijns. 'Nog nooit zo wakker geweest, meneer.'
'Dat betwijfel ik.' hij grijnst ook.
'Het is een simpele opdracht. Zo simpel, dat hij moeilijk wordt om er iets speciaal van te maken.'
'Lekker vaag, meneer.' zegt Jake.
'Jullie gaan een presentatie maken over mediajournalistiek.'
'Alleen dat? Geen specifiekere opdracht?' vraagt Em verbaasd.
JE LEEST
Meant to be?
RomanceCharlie is 16 en studeert mediajournalistiek. Samen met haar beste vrienden en vriendin: Jake, Tyler en Em leven ze een zorgeloos studenten-leven. Tot hun klas de kans krijgt om in Londen op stage te gaan! Charlie komt stilaan in contact met de echt...