CHAPTER 28

13.5K 465 11
                                    


"ABANG cepatlah, kita dah lambat ni !"

Ariana yang sedang besiap di hadapan cermin mula memanggil Isyhad yang berada di dalam bilik mandi.

Hari ini Ariana memakai baju kurung moden berwarna biru laut dan tudung bawal hitam nampak simple, tapi cukup menggetarkan semua jiwa kaum adam terutama Isyhad.

"Sweetheart minta ayah hantar sweetheart boleh tak ? Abang ada hal pagi ni nanti abang datang sekolah sweetheart okay ?" ujar Isyhad dari dalam bilik mandi.

"Yelah tapi abang jangan lambat datang pulak tau okay lah Ariana gerak dulu bye abang love you."

Tote beg bercorak kucing disandang pada bahu kanan. Sebelum keluar sempat lagi Ariana membelek wajahnya.

***

DEWAN SMK Seri Lestari riuh rendah dengan gelak tawa pelajar-pelajar SPM serta guru mata pelajaran. Mereka sedang menunggu kehadiran PPD dan pengetua mereka iaitu Encik Azlan Bin Samad.

"Ariana kau datang sorang je ke Isyhad mana ?" tanya Arissa yang baru hadir bersama ibunya bayang Siti pula tak kelihatan lagi.

"Datang tapi lewat sikit kut pagi ni dia ada hal dekat luar," terang Ariana. Arissa dan ibunya mengambil tempat duduk disebelah kiri. Siti yang baru tiba turut serta tapi dia duduk di kerusi hadapan bersama Pak cik Ahmad ayah tercinta.

Tiba-tiba Arissa menepuk bahu Ariana yang sibuk berborak dengan Siti dengan laju. Rasa sedikit terganggu apabila tepukan itu tidak berhenti.

"Ish kau nak apa Ariss ?"

Arissa tidak menjawab tapi yang memainkan peranan hanya mata dan mulut dimuncung sedikit menunjuk ke arah pintu dewan. Ariana terus memandang ke arah pintu dewan itu.

Isyhad berdiri tegak di pintu dewan dia memakai kemeja putih lengan pendek dan jeans biru. Baju kemeja di tuck in ke dalam seluar menampakkan lagi kekemasan cermin mata hitam ray ban terletak cantik di mata. Gaya rambutnya pula ala-ala mat kpop tapi versi nampak dahi bukan yang tutup dahi okay.

Isyhad tampak kacak hari ini dia rasa amat bergaya ala macam scene cerita Goblin yang datang dalam kabus tu tapi itu bayangan Isyhad sahaja tapi sebenarnya krik krik cuma ada 2 orang budak mungkin anak salah satu guru berdiri di hadapan Isyhad mereka melihat Isyhad dengan kagum.

Ariana hanya menekup muka menahan malu. Nampak sahaja Ariana, Isyhad terus ke arah isterinya mujur ada kerusi kosong di sebelah kanan Ariana.

Ada je mata yang memerhati, kacak kut sapa tak nak usya even cikgu yang ada 4 orang anak kat situ pun tak berkedip mata memandang susah ada suami kacak ni bahaya.

Ariana dari tadi tak henti tersenyum dapat naik pentas sebab dapat straight A's. Isyhad jebik eleh aku pun dulu straight A's juga cuma tak naik pentas sebab dia lambat datang majlis dah nak habis baru dia sampai.

Apapun dia tetap bangga dengan pencapaian Ariana tak sia-sia study pagi dan malam alhamdulillah syukur.

Isyhad memberhentikan keretanya di suatu tempat dia mematikan enjin keretanya.

"Jom sweetheart."

Ariana turuti kata-kata Isyhad dia pun keluar dari kereta. Taman lama dia tak datang ke taman ini sejak bergelar seorang isteri.

Isyhad menarik tangan Ariana dan membawa gadis itu ke buaian.

"Kenapa datang sini ?"

"Lek-lek dulu kita lepak dekat sini sekejap. Malam nanti kita nak pergi rumah mama, mama ajak kita dinner," udara segar dihirup dengan nikmat.

"Dah lama kita tak balik sana yelah abang fly jauh hmm rindu mama," keluh Ariana apa khabar ibu mertuanya sudah lama dia tidak pulang ke sana.

Isyhad menghayun buaiannya laju lepas tu jerit takut sendiri alahai Isyhad simpan la sikit perangai budak-budak kau tu.

"Sweetheart panggil abang 'oppa' alang-alang rambut abang macam mamat kpop ni." Isyhad berdiri di hadapan Ariana rambutnya dibetulkan sedikit.

"Tak naklah."

"Alaa cepatlah sekali je please," melirik sahaja suaranya memujuk Ariana.

"Oppa," Ariana sengaja membuat suara manja ala cute gitu.

Isyhad terdiam seketika pipinya berona merah kerana malu. Dipegang kedua belah pipi Ariana mahu dicium bibir gadis itu tapi tak jadi tempat awam bahaya.

Isyhad menjadi tidak keruan dia jalan ke sana dan ke mari bahang mula terasa tali buaian digoyang laju kenapa kau suka buat aku macam ni Ariana eii aku lah.

Ariana hanya memerhati kelakuan Isyhad lalu dia tersenyum. Isyhad menghampiri dan dia memegang tangan Ariana.

"Jom balik nanti ibu marah."

***

MALAM ini Ariana pulang ke rumah ibu mertuanya. Sudah lama dia tidak pulang kalau datang menjenguk setiap hujung minggu ada tapi nak tidur di sana beberapa hari tu kena ada Isyhad bukan apa masih segan lagi.

Yang ada di rumah sudah tentu Puan Aminah dan Encik Azman. Kak Ana turut pulang juga dia tau adik ipar dia nak balik tengah hari tadi dah sampai suka benar nak jumpa dengan Ariana. Kak Ana sedang mengandungkan anak yang kedua anak yang pertama sudah mencecah 2 tahun.

"Ariana nak sambung mana ? Dekat sini or study abroad," tanya Puan Aminah.

"Erm Ariana tak minat la nak study abroad Ariana lebih prefer dekat sini sebab dekat dengan ibu and dekat dengan mama. Cukuplah abang Isyhad je yang fly jauh education dekat sini pun bagus mama jangan risau Ariana dah search."

Puan Aminah berpuas hati dengan kata-kata menantunya tadi betul jugak banyak universiti dekat Malaysia yang bagus cuma nak dengan tak nak je masa belajar.

Selesai menikmati makan malam dan berborak panjang Isyhad dan Ariana naik ke bilik untuk berehat.

"Seriuslah sweetheart tak nak study abroad abang dulu batak tau nak study dekat sana kira sapa yang berjaya jejak kaki dekat sana dah hebat sangat dah tu."

"Abang ingat Ariana main-main sekarang zaman dah maju semuanya dah canggih. Kira baik la tu Ariana nak sambung dekat sini Ariana okay je kalau nak study luar tapi abang la sanggup ke ?" disiku Isyhad di sebelah.

Isyhad hanya mencebik, apabila dah tiada apa lagi yang nak diborak dua-dua diam. Isyhad memandang Ariana di sebelah Ariana juga berpaling memandangnya juga mata mereka bertemu.

"Sweetheart abang ngantuklah jom tidur."

Pap !

Lampu bilik terpadam.

"Abang geli lah."

"Meow....."

New chap 🌸 like always keep vote, comment and enjoy.

-H.Munirah-

Isteriku Form 5 ✔Where stories live. Discover now