CHAP. 39

6.1K 375 17
                                    

"FEA, wait!" Pinta Ian sambil menarik tangan Fea, menghentikan langkah gadis itu setelah Fea melarikan pandangannya dari terus bertaut dengan sepasang anak mata milik Ian.

"Kenapa mesti lari?" Tanya Ian, tangannya masih memaut tangan Fea.

"Mana ada saya lari. Jomlah kita balik. Dah lewat ni." Balas Fea, cuba menarik tangannya dari pegangan Ian, namun tidak Berjaya. Pegangan Ian kemas memaut lengannya.

"I need your answer." Ucap Ian.

Perlahan-lahan Fea memalingkan wajahnya, memandang Ian. "Saya tak ada apa-apa jawapan untuk soalan awak. Saya nak balik." Fea cuba lagi menarik tangannya, namun pegangan Ian makin kuat.

"Fea, pleaseee. I ask for a second chance. I sincerely fall in love with you. Aku tak pernah rasa perasaan ni pada mana-mana perempuan pun. Just you. You don't know how much you've changed my life. Please Fea. I really need a second chance." Luah Ian ikhlas dari hatinya. Dia perlukan Fea. Hanya Fea yang berjaya buat dia jatuh cinta. Hanya Fea yang berjaya mengubah hatinya. Dia pasti, Fea mampu buat dia lupakan kisah gelapnya.

"Saya.. saya tak tahu, Ian. Saya tak pasti apa perasaan saya pada awak sekarang. Untuk jatuh cinta kali kedua pada orang yang dah tolak saya dulu, ia bukan sesuatu yang mudah. Saya takut.. takut akan terluka lagi." Balas Fea. Ya, itulah perasaan yang dirasakannya saat itu. Perasaan takut jika terluka lagi mengatasi segala perasaan yang ada.

"Then, ambiklah seberapa banyak masa pun untuk kau tahu apa perasaan kau pada aku. Aku akan tunggu. Bila nanti kau dah ada jawapan untuk soalan aku, just find me. I will wait for your answer." Ian akhirnya melepaskan pegangannya. Mata Fea ditatap kejap, memberi jaminan terhadap janjinya. Dia akan tunggu. Pasti.

"Jom aku hantar kau balik." Ucap Ian lalu berjalan ke ruang depan meninggalkan Fea sendirian di dapur.

Cepat-cepat Fea memegang dadanya. Cuba mengambil nafas yang dirasakan seperti hilang sebentar gara-gara kejadian tadi. Tidak tahu apa yang patut dirasakannya sekarang. Kepala dan hatinya sarat dengan bermacam persoalan dan perasaan. Namun dia lega, sekurang-kurangnya perkara itu sudah berakhir untuk saat ini. Dia mahu segera pulang. Tidak betah untuk berhadapan dengan Ian lagi.

SEDANG Ian menyelak galeri gambar di dalam Iphone 6 nya, terpapar gambarnya bersama Martin. Gambar mereka sedang menyambut hari jadi Martin yg ke 27 tahun. Lama Ian menatap gambar itu. Gambar yang sepatutnya sudah lama dia padam dari galeri itu. Dari ingatan dan hidupnya.

"Ian.. why did you choose me to be a part of your life?" Tanya Martin sewaktu mereka sedang melepak di sebuah taman.

"It's easy babe. Because of you. You make me realize my true feeling." Jawab Ian sambil mengusap lembut pipi Martin. Martin tersenyum lebar.

"Why you ask me suddenly?" Tanya Ian, ingin tahu apa yang bermain di fikiran kekasihnya itu.

"No. Nothing. I just thinking that someday you would leave me. It's not impossible right? You might leave me one day." Jawab Martin sambil membuang pandangannya ke arah sebuah tasik yang berada tidak jauh dari tempat mereka duduk.

"Babe.. I don't like about what you said right now. I love you and that's all I know. Please, don't ask or think about that anymore. For now, I just want to be with you. Okay?" Balas Ian dengan wajah yang serius. Martin hanya tersenyum.

Lama mereka diam sebelum Martin bersuara lagi.

"I think, that was me who will leave first.."

"Yeahh. That's true. It was you who leave first." Ucap Ian setelah terkenangkan perbualannya dengan Martin 3 tahun lepas.

Pemergian Martin membawa sekali dirinya yang lama. Ian tidak pasti apakah perasaannya terhadap Martin dahulu adalah cinta atau hanya mainan perasaannya saja. Namun apa yang pasti, perasaannya terhadap Fea kali ini adalah benar. Martin adalah masa lalunya dan Fea bakal menjadi masa depannya. Biarlah Martin terkubur bersama kisah silamnya.

Kini dia adalah Ian yang baru.

Ian memadam baki gambar-gambarnya bersama Martin. Tidak seharusnya lagi dia menyimpan semua itu. Segala kenangan bersama Martin harus dipadam terus dari hidupnya.

"Goodbye Martin..." Ucap Ian perlahan.

************************

Guys! From now on, author nak buat satu syarat. Syarat yang sangat-sangat mudah. Pasti you guys suka. Syaratnya... Jeng jeng jeng! 😂 Setiap kali saya update bab, dan bab tersebut mendapat vote 70++++++, dengan segeranya saya akan update bab yang seterusnya. Amacam? Deal?? 👍

IAN HANAFI ✔Where stories live. Discover now