HAZRETİ ÜMMÜ GÜLSÜM BİNTİ ABBAS (RADIYELLÂHÜ ANHÜMÂ)

51 10 28
                                    

Ümmü Gülsüm binti Abbas bin Abdülmuttalib (radyellâhü anhümâ), Hicretin 9. Miladi 630 yıllarında Medine’de doğdu.

Babası; Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’in çok muhterem amcası Hazreti Abbas (radyellâhü anh)’dır.

Annesi ise; Seleme bint-i Mahmiye (radyellâhü anhâ)

Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) vefat ettiğinde o, iki yaşlarında idi. Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’in amcasının kızı olan Ümmü Gülsüm, kaynaklarımızda en fazla evlilikleri konusunda tanınır.

O ilk önce Hazreti Hasan (radyellâhü anh) ile evlenmiş ondan Ca’fer ve Muhammed (radyellâhü anhümâ) ismindeki iki çocukları olmuştu. Sonra, meşhur sahabi Ebû Musa el-Eş’ari (radyellâhü anh) ile evlenmiş, ondan da Musa (radyellâhü anh) isminde bir çocuğu olmuştu. Ebû Musa (radyellâhü anh) vefat edince, Talha bin Ubeydullah (radyellâhü anh) ’nın oğlu İmran bin Talha (radyellâhü anhümâ) ile evlenmişti. Bir müddet sonra ondan boşanmış, oğlu Musa (radyellâhü anh) ’nın evine geri dönmüş ve orada da vefat etmişti.

Ümmü Gülsüm’ün Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’den mürsel olarak naklettiği hadis şöyledir:

     “-Bir adam Allâh’a olan haşyetinden dolayı titrer ve bedeninde bunu hissederse; o adamın günahları da aynen ağaçlardan sararan yaprakların dökülmesi gibi kolayca ondan dökülür!
[1]

Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) , babası Abbas (radyellâhü anh) ’yı çok severdi. Onun hakkında:

     “-Kureyş’in en cömerdi dir!”buyurur.

     “-Ey Allâh’ım, Abbas’ı ve çocuklarını affet, onları günah kirlerinden temizle, muhâfaza et!” diye duâda bulunurdu.

Hazreti Abbas (radyellâhü anh) ’nın oğlu Abdullah İbn-i Abbas (radyellâhü anhümâ) , Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’in şöyle dua ettiğini naklediyor:

     “-Allâh’ım! Abbas’ın ve çocuklarının gizli ve aşikâr yapmış oldukları günahları affet. Allâh’ım! Çocuklarını ona Hayru’l-Halef kıl!

Ebû Hureyre (radyellâhü anh) : Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’in şöyle dua ettiğini naklediyor:

     “-Allâh’ım! Abbas’ı, çocuklarını ve onları sevenleri affet!”

Ebû Üseydü’s-Said’î (radyellâhü anh) ise şöyle anlatıyor:

“-Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) , Abbas bin Abdülmuttalib (radyellâhü anh) ’e:

     “-Sen, ve çocukların, yarın ben gelinceye kadar yerinizden ayrılmayın. Sizinle bir işim var!” buyurdular.

Onlar, ertesi gün kuşluk vakti geçinceye kadar beklediler. Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) gelince:

     “-Esselâmû Aleyküm!”dedi.

     “-Âleyküm Selâm ve rahmetullâhi ve berekâtüh!”diyerek selâmına mukabelede bulundular.

Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) :

     “-Dünden beri nasılsınız?” dedi.

Onlar da:

     “-Hamd olsun!”diye karşılık verdiler.

Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) :

     “-Toplanın, birbirinize yaklaşın!” dedi.

Onlar, sıkışıb Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’e yaklaşınca örtüsünü üzerlerine örterek şöyle dua etti.

     “-Yarabbi!Bu, benim amcamdır. Babam mevkiindedir. Bunlarda Ehl-i Beytim’dir. Benim onları böyle eteğimle koruduğum gibi, sende onları cehennemden koru!
ÂMÎN.

Bu dua üzerine kapının sövesi, ve evin duvarları dile gelerek:

     “-Amin! Amin! Amin!” dediler.
[2]

Ümmü Külsüm (radyellâhü anhâ), Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’in vefatlarında henüz iki yaşlarında bir çocuktu. Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’in vefatlarıından sonra, halife Hazreti Ebû Bekr,
Hazreti Ömer,
Hazreti Osman,
Hazreti Ali (radyellâhü anhüm) ’ün hilafetleri dönemlerini idrak etti. Ancak bu dönemlerde neler yaptığına dair elimizde fazla hiçbir bilgi yoktur. Ümmü Külsüm bint-i Abbas (radyellâhü anhümâ) , Kûfe’de vefat etti. Kabri, Kûfe’dedir. Ancak vefat ettiği tarih, ve vefatında kaç yaşlarında olduğu ise malumumuz değildir.

Şübhesiz ki, en doğrusunu Allâh Teâlâ bilir.

ALLAH TEÂL  ondan razı olsun. Ruhu şâd, kabri cennet olsun.

Rabbimiz bizleri şefaatlerine nâil eylesin.
ÂMÎN .

Gülsüm isminin anlamı :

Dolgun yüzlü ,
Güzel yüzlü.

Kaynaklar :

1- İbn-i Haceer,el-İsabe-4-2435
2- M.Yusuf Kandehlevi Hadislerle Müslümanlık-4-1695

♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡

Aşağıdakilerden,
Peygamber Efendimiz Hazreti Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem) hangi anlaşmadan sonra İslâm 'ı dünyaya Tebliğ etmeye başladı?

A ) Hudeybiye.

B ) Hılfu'l - Fudul.

C ) Hayber.

D ) Beni Eslem.

♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡-♡

HAYRINI GÖRÜN İNŞÂEالله
ÂMÎN.

HAYRLA KALIN.

RABBİME EMANET OLUN.

SELÂM VE DUA İLE.

✔️Hanım Sahabeler (Asr-ı saddet'te ki Yıldızlar⭐)Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin