HAZRETİ ÜMMÜ HÂLİD BİNTİ HÂLİD BİN SAİD (RADIYELLÂHÜ ANHÜMÂ)

49 10 6
                                    

Ümmü Halid (radıyellâhü anhâ) , inancını yaşamak için Mekke müşriklerine karşı mücadele veren ve sonunda Habeş diyarına hicret eden Müslüman bir ailede doğup büyüyen bir hanımefendi!..

Rasulullah (sallallahu aleyhi vesellem) Efendimiz’e Habeş Kralı’ndan selam getiren kafilenin içinde bulunan bahtiyar bir hanım!.. Fahr-i Kainat (sallallahu aleyhi vesellem) Efendimiz’e gönderilen elbiseyi kendisine hediye ettiği, muhabbet ehli bir iman eri!..

Asıl ismi Eme olan ve oğlu Hâlid’den dolayı kendisine Ümmü Hâlid bint-i Hâlid bin Said (radıyellâhü anhümâ) isimli bu hanımefendi büyük sahabe Hâlid bin Said el-Âs (radıyellâhü anh) ’ın kızıdır. Annesi Humeyne bint-i Hâlef el-Huzai (radıyellâhü anhâ) dır.

Kocası ise; cennetle müjdelenmiş on kişiden biri olan Zübeyr bin Avvâm (radıyellâhü anh) ’dır.

Babası Hâlid bin Saîd (radıyellâhü anh), iman ettikten sonra başta babası Ebû Uheyha olmak üzre müşriklerden epeyce eza, cefa ve işkenceler gördü. Buna daha fazla dayanamayacağını anlayınca Habeşistan’a hicret etmeye karar verdi.

Kardeşi Amr bin Saîd ile kendisi âilesi Ümeyme bint-i Halef’i’de yanına alarak Habeşistan’a muhacir olarak gitti.
Anne ve babası Mekke’den Habeşistan’a hicret eden ilk kafile ile beraber göç etmiştir.

Habeşistan’da Muhacir olarak onbeş yıl gibi uzun bir müddet kaldılar. Habeşistanda ikamet ederlerken, oğlu Saîd ile kızı Ümmü Hâlid dünyaya geldiler.
Ümmü Halid (radıyellâhü anhâ) da orada dünyaya gelmiştir. Gençlik çağına yakın bir zamana kadar da burada kalmışlardır.

Hâlid bin Saîd (radıyellâhü anh), okuma yazması olan bir sahabe idi. Besmeleyi ilk yazan kimse olarak bilinmesi, Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ’e nâzil olan ilk âyetleri yazdığını, hatta Habeşistan’a hicret edinceye kadar vahiy kâtibliği yaptığını göstermektedir. Medine’ye geldikten sonra aynı şekilde Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ’in sekreteryasını yaptı. Gelen ve giden mektubları okur, ve cevablarını yazardı. Andlaşmaları kaleme alır ve gelen heyetlerle yapılan müzakereleri kaydederdi. Hicretin 9. yılında Tâif’den gelen Sâkıf heyetinin Resûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) ile yapmış oldukları müzakerede kâtiplik görevini üstlendi.

Dört halife ile Hâlid bin Said ve kardeşi Ebân (radıyellâhü anhümâ) ’nın en fazla kâtiblik yapanlardan olduğu da kaydedilmektedir.

Hâlid bin Saîd (radıyellâhü anh)’ın kızı, ve Zübeyr bin Avvam’ın hanımı olan Ümmü Hâlid, bir konuşma esnasında babası Hâlid bin Said’in besmeleyi ilk yazan kişi olduğunu açıklamıştır. Nitekim, Hudeybiye Sulh anlaşmasında Besmele yazılmamıştı. Ondan sonra elçiliklere gönderilen mektubları Hâlid bin Saîd (radıyellâhü anh) yazdığı için Besmeleyi yazmayı ihmal etmemiştir.

Ümmü Halid (radıyellâhü anhâ) Habeş Kralı Necaşi’den Rasulullah (sallallahu aleyhi vesellem) Efendimize selam getiren bir kafile ile deniz yolculuğu yapmış bahtiyar bir hanımefendidir. Bu yolculuk şöyle gerçekleşmiştir:

Habeşistan’da bulunan Ümmü Habibe (radıyellâhü anhâ) mürted kocasına boyun eğmemiş, imanından taviz vermemiş ve kocası öldükten sonra yalnız kalmıştı. Bu iman fedaisi muhacir hanım sahabi ile nikahının kıyılmasını isteyen Rasul-i Ekrem (sallallahu aleyhi vesellem), Necaşi’ye bir mektup göndermişti. O da Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) 'in bu arzusunu hemen yerine getirmişti.

Ümmü Habibe (radıyellâhü anhâ) annemiz kendisine Ümmü Halid’in babası Halid ibni Said (radıyellâhü anh)’ı vekil tayin etmişti. Hükümdar da gıyabi nikahını kıymış, bir çok hediyeler hazırlatıb, Müslümanlardan bir kafile oluşturmuş ve özel bir gemi ile Arabistan’a göndermişti.

✔️Hanım Sahabeler (Asr-ı saddet'te ki Yıldızlar⭐)Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin