15.Bulan madu

486 24 1
                                    

"Ha,Yana.Come. Breakfast with us."

Yana tersenyum.Dia berjalan ke meja makan dan mengambil berdepan dengan ibu mertuanya.

"Ryan mana? Belum bangun?"soal Dato' Raziq.

"Belum,daddy.Tadi dah kejut.Dia kata kejap lagi dia turun,"kata Yana.

"Maaflah Yana terbangun lewat.."katanya lagi.

Datin Sofea menayang wajah toya.Dia menyuap sesudu nasi goreng ke dalam mulutnya.

"Lain kali bangun awal.Buatkan suami sarapan.Bukannya bangun lewat.Sarapan semua bibik yang buat,"perli Datin Sofea. Yana menunduk.

"Kenapa dengan awak ni? Diorang tak habis penat lagi dengan majlis semalam. Biarlah diorang rehat,"tegur Dato' Raziq.

Datin Sofea tidak menjawab.Malas nak berdebat mulut.Bukan dapat apa pun.Dia yang makan hati ada lah!

"Maaf daddy,mummy."

"Tak apa,Yana.Rehat je.Jangan dengar sangat cakap mummy kamu ni,"kata Dato' Raziq.

"Goodmorning!"

Ryan menayang senyuman lebar.Dia mengambil tempat disebelah isterinya.

"Ha,bangun pun.Ingatkan taknak bangun dah,"usik Dato' Raziq.Ryan tersengih-sengih bagaikan kerang busuk.

"Dah ada bantal peluk empuk.. Tu yang lena sangat tidur."

Yana menepuk perlahan peha suaminya. Dia menjegilkan mata.

"Malulah,"bisiknya.

"Apa nak malu,sayang? Daddy dengan mummy je.. Oh ya. Daddy,Ryan dapat cuti berapa lama?"soal Ryan. Yana mencedukkan nasi goreng buat suaminya.Kemudian,air kopi o dituang.

"Daddy bagi kamu cuti dua minggu.Dah fikir nak pergi bulan madu dekat mana?"soal Dato' Raziq.Dia mengambil sehelai tisu dan mengelap mulutnya.

"Belum lagi.." Ryan memandang isterinya.

"Sayang nak pergi mana?"soalnya.

"Hm? Yana tak kisah.. Yana ikut je."

"Yelah tu tak kisah. Padahal dalam hati sibuk nak pergi overseas.Nak pergi jauh-jauh.Senang nak berduaan dengan suami.Tak ada yang menganggu,"kata Datin Sofea.Dia meletakkan sudu dan menyisip perlahan air kopi o.

"Apa salahnya nak berduaan dengan Ryan? Dia isteri Ryan.Biarlah,"kata Ryan.Dia menyuap nasi goreng ke dalam mulutnya.Yana hanya mendiamkan diri.

"Awak jangan masuk campur.Biar diorang yang tentukan sendiri,"kata Dato' Raziq pula.

"Masa bila I cakap I nak masuk campur? I cuma cakap je.Perempuan macam dia ni..I kenal sangat.Dah dapat tangkap 'ikan emas' , memang taklah nak lepas.Kan?" sindir Datin Sofea.Dia tersenyum sinis.Melihat wajah Yana,dia menjadi sakit hati.

Wajah yang berpura-pura naif untuk mendapatkan simpati dan kasih orang!

Ryan merengus. Dia meletakkan sudu dengan kasar.Wajah Datin Sofea dipandang.

"Perempuan yang mummy mengata ni isteri Ryan tau.Walaupun mummy tu mummy Ryan,mummy tak boleh sesuka hati mengata isteri Ryan.Dia pun manusia.Ada hati dan perasaan,"kata Ryan,membela nasib isterinya.

"Oh ya? Jadi,mummy ni bukan manusia? Mummy tak ada hati dan perasaan? Ryan suka melawan cakap mummy.Tak takut jadi anak derhaka?"

"Habis tu,mummy melawan cakap daddy.Tak takut jadi isteri derhaka?"bidas Ryan pula.Keadaan menjadi tegang.Yana pantas memegang tangan suaminya,menghalang suaminya daripada terus bergaduh dengan Datin Sofea.

Dear Te Amo [C]Where stories live. Discover now