103. Maaike

483 25 1
                                    

'Vandaag gaan we een hele dag naar school, hè Faith?' glimlach ik naar haar en wrijf haar over haar armpje. Vanochtend was ze niet zo vrolijk als normaal en ik heb zo'n gevoel dat dat hierdoor komt. 

'Vind je dat leuk, Faith, dan mag je de hele dag met je vriendinnetjes spelen!' Boos schudt Faith haar hoofdje. 'Nee, Emme heeft me nodig, ik kan niet weg.' 'Maar juf Lisanne mist je anders, dan is ze heel verdrietig.' Langzaam klaart haar gezicht wat op. 'Maar juf mag toch niet verdrietig zijn?' Liam schudt zijn hoofd. 'Nee, daarom is ze zo blij dat jij nu de hele dag naar school gaat!'

Liam en ik hebben besloten om haar samen naar school te brengen vandaag, omdat ze voor het eerst de hele dag naar school gaat. En zoveel uur zonder papa en mama is best lastig natuurlijk, daarom gaan we nog zo lang mogelijk met haar mee.

Ik moet zeggen dat ik het ook geen leuk moment vind... Voor het eerst moet ik de opvoeding van Faith aan iemand anders overlaten dan Liam of Niall en dat vind ik best spannend. Maar daarom gaan we wel met z'n allen naar de Efteling van het weekend, dan kan ik extra tijd met Faith doorbrengen. Door de geboorte van Emme, krijgt Faith wat minder aandacht van me omdat ik zo druk met Emme bezig moet zijn. 

Langzamerhand begint het verdelen van de aandacht tussen de twee meiden al makkelijker te worden, maar ik heb niet het idee dat Faith begrijpt dat een baby nou eenmaal wat meer aandacht opeist. 

'We zijn er, Faith!' Roep ik zo enthousiast mogelijk in de hoop dat Faith er ook enthousiast van wordt om naar school te gaan. Ik weet wel dat ze een paar hele dagen mee moet doen met school, voordat het echt normaal gaat worden en ze het leuk gaat vinden, maar ik wil gewoon niet dat ze er tegenop ziet.

Liam praat nog wat met Faith over Cleo -die gelukkig ook bij haar in de klas zit- en andere klasgenoten en voordat we het weten zijn we bij het goede lokaal aangekomen en moeten we afscheid nemen van ons dochtertje.

Zodra ze doorheeft dan we opstaan van onze stoelen die bij we achter haar schoolstoeltje hadden gezet om nog zo lang mogelijk bij haar te zijn, worden haar ogen groot. 'Niet weggaan!'

'Mama en papa moeten even boodschapjes doen, we zijn straks weer terug, goed?' Liam zegt het om een goed excuus te hebben om weg te gaan, maar in werkelijkheid gaan we gewoon weer naar huis toe. 'Dan wil ik mee!' Roept Faith ongerust en ze loopt ons achterna wanneer we naar de deur lopen om weg te gaan. 

Ondertussen is juf Lisanne bij ons aangekomen en ze doet een poging om Faith hier te houden. 'We gaan samen hele leuk dingen doen hoor, Faith. We gaan buitenspelen met z'n allen en  een filmpje kijken. Dat wil je toch niet missen?' 'Ik wil met papa en mama mee!' 

Zachtjes begint ze te huilen als ik haar in een laatste knuffel trek en Liam hetzelfde gedaan heeft. Ze klampt zich vast aan mijn been en wil me niet meer loslaten, totdat ik tegen haar begin te praten. 'Maar, Faith, als je hier blijft vandaag gaan we naar de Efteling toe. En de Efteling is alleen voor meisjes die goed luisteren en naar school gegaan zijn. Anders kan je niet met ons mee, dat zou toch niet leuk zijn?'

Het deed enigszins pijn om zo tegen haar te liegen en haar om te kopen, maar ik heb het gevoel dat ik haar anders met geen enkele mogelijkheid hier zou kunnen houden.

'Dan wil ik wel naar Assepoester toe...' zegt ze zacht, maar laat me dan toch los en gaat lief naast haar juf staan. Ik beloof haar dat we naar haar favoriete prinses toe gaan en dan lopen Liam en ik snel weg, voordat Faith van gedachten verandert.

'Nou...' zucht ik. 'Dat was niet leuk...' Liam knikt, vertelt me dat ik het goed gedaan heb en slaat dan zijn arm om me heen. 'Ik zou het ook zo gedaan hebben. De eerste paar keren naar school, zullen niet leuk zijn, maar ze went er wel aan en dan vindt ze het vast leuk.'

Let's Grow Up Kid • 1D • VOLTOOID • #2Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu