ALEX 59

113 3 0
                                    

Alex merenung di luar tingkap bilik wad pesakit itu. dia berfikir bagaimana nasib avanisha sekarang. Dia merasa sedih apabila dia teringatkan avanisha. Dia tidak tahu di manakah avanisha berada saat itu. dalam diam alex mula berfikir tentang sikap dinginnya terhadap avanisha sebelum ini. Dia menyesal kerana bersikap dingin terhadap avanisha padahal perempuan itu terlalu mencintainya. Tiba tiba saja dia merasa rindu pada avanisha. Rindu yang amat sangat. Alex tahu yang dia mula jatuh cinta pada perempuan itu tapi malangnya belum pun sempat dia meluahkan perasaannya pada avanisha mereka terpisah secara mendadak pula. Ini membuatkan alex merasa semakin sedih. “alangkah baiknya jikalau kau ada bersamaku, nisha… aku sebenarnya rindu pada kau sayang….”, bisik alex sendirian. Ketika dia sedang melayan lamunannya di situ tiba tiba, “keep yourself out of troubles… but there’s still a danger… keep yourself out of troubles… but there’s still a danger…”, kedengaran mobile phonenya bernyanyi minta di jawap. Dia pun menjawap panggilan di mobile phonenya itu. “Hello…”, sapanya perlahan lahan. “Hello… lex, aku ni badli… kau kat mana ni?... kau masih berada kat kampung ke?”, kedengaran suara kawannya badli bergema di hujung talian. “Oh… li, aku ingatkan siapa tadi… sebenarnya aku terlantar kat hospital sekarang ni….”, balas alex. “eh… apasal pula kau terlantar kat hospital?”, soal badli cukup terkejut. “sebenarnya aku dan avanisha di serang oleh sekumpulan gangster di tepi pantai merindah di pinggir bandar K.K petang kelmarin…”, terang alex. “apa?... kau dan avanisha di serang sekumpulan gangster?... biar betul…”, badli bersuara dalam nada suara yang terkejut. “ya… aku cakap betullah ni… aku di keronyok oleh diorang sampai habis badan aku cedera parah…”, kata alex. “jadi macamana dengan avanisha?... dia tak apa apa ke?”, soal badli ingin tahu. “dia di bawa lari oleh semua gangster keparat tu…”, balas alex perlahan lahan. “kasihan kau… kau dan dia baru saja nak berkira kira mahu kahwin tapi dia di larikan gangster pula… kau dah melaporkan kes ini pada pihak polis tak?”, soal badli ingin tahu. “Dah… diorang kata diorang akan menyiasat kes ini dengan sebaik mungkin…”, kata alex perlahan lahan. “kau fikir siapakah dalang di sebalik semuanya ini?”, soal badli di hujung talian. “entahlah…”, kata alex sepatah. “aku suspect ini pasti kerja tuan Benjamin papa si avanisha tu…”, kata badli pula.

“kenapa kau cakap macam tu pula?”, soal alex ingin tahu. “yelah kan… dia indak mahu korang berkahwin so dia berusahalah cari cara bagaimana nak pisahkan korang berdua… lagi pun dia tu kan kaya raya orangnya. Jadi tak mustahil jikalau dia mengupah semua gangster keparat itu untuk memukul kau dan bawa balik anak gadisnya tu…”, kata badli dengan pantas. “aku pun pernah terfikir macam tu juga… malah aku pernah bermimpi yang kami akan terpisah dalam keadaan yang malang seperti itu tapi aku indak peduli pasal mimpi aku tu... aku fikir mimpi itu hanya mainan tidur saja tapi ianya betul betul terjadi pula…”, kata alex. “Itulah kau… kau langsung indak mahu berjaga jaga sebab itulah kau dapat bala macam tu… apa apa pun aku nak pergi melawat kau di hospital sekarang juga… just wait ar… I will be there in a few minutes… okay, bye…”, belum pun sempat alex bersuara badli terus saja hung up. Mahu indak mahu alex pun terpaksa mematikan talian mobile phonenya. beberapa minit kemudian, kelihatan badli muncul di depan matanya. Siap bawa buah tangan lagi tu. “cepatnya kau datang ke sini….”, kata alex pada rakannya itu. “memanglah… aku nak jumpa BFF aku, that’s why aku cepat cepat datang ke sini…”, kata badli sambil tersengih macam kerang busuk. “mana kumar?”, soal alex ingin tahu. “jangan tanya pasal dialah…”, kata badli seraya duduk di sebelah katil rakannya itu. “kenapa pula aku indak bulih tanya pasal si kumar tu?”, soal alex dengan dahi yang berkerut. “aku dan dia dah lama tak bercakap di antara satu sama yang lain. Aku jalan ke sini tadi pun dia indak ada di rumah…. Mungkin dia masih berada di rumah kawan mak nyahnya tu lagi kot…”, kata badli dengan wajah yang selamba. “oh begitu… tapi kenapa korang masih belum berbaik lagi?...”, soal alex ingin tahu. “susah betul nak berbaik dengan dia tu… dia bukannya nak bagi peluang untuk aku bercakap dengannya pun...”, balas badli.

“hm… tak apalah… maybe aku akan cuba call dia nanti untuk bincangkan perkara ini…”, kata alex perlahan lahan. “hm… whatever… so how’s about you now?... kau tak rasa sakit sakit lagi ke?...”, soal badli dengan penuh prihatin. “I’m okay now… mungkin aku akan keluar dari wad ni pagi esok…”, kata alex perlahan lahan. “baguslah kalau macam tu… apa apa pun kau jangan bimbang… aku akan cari avanisha di rumah papanya… aku yakin dia berada di rumah papanya sekarang…”, kata badli pula. “apa yang membuatkan kau berfikir yang dia berada di rumah papanya?”, soal alex dengan dahi yang berkerut. “sebab aku tahu ini semua kerja papa si avanisha tu… mustahil pokok bergoyang kalau indak ada angin yang bertiup kan?”, kata badli dengan penuh yakin. “ya… tapi janganlah kau mengambil tindakan yang drastik macam tu sekali… aku fikir lebih baik aku sendiri yang pergi mencarinya…”, kata alex perlahan lahan. “hm… ikut suka hati kaulah… tapi jikalau kau perlukan pertolongan jangan lupa bagitahu aku ya… aku sanggup melakukan apa saja untuk kau… yang penting kau bahagia kawanku…”, kata badi dengan pantas sekali. “yelah li… aku akan pasti memberitahu kau bila aku perlukan bantuan… apa apa pun terima kasihlah sebab kau sudi datang menjenguk aku kat sini…”, kata alex sambil tersenyum lembut. “hey… we are friend, right?”, badli bersuara seraya tersenyum pada rakannya itu. “yep…”, balas alex sepatah.

Ketika mereka berbalas senyuman tiba tiba pintu bilik wad itu di buka orang dari luar. Kelihatan sepasang suami isteri melangkah masuk ke dalam bilik wad tersebut. siap bawa tapau makanan lagi tu. Alex tahu itu mama dan papanya. Di belakang mereka kelihatan nenek yayan sedang berjalan mengekori mereka. “macamana keadaan kau sekarang sayang?”, kedengaran mamanya datin mei ling bertanya dengan lembut. “I’m okay…”, balas alex ringkas. “oh… siapa pemuda melayu ni?”, soal nenek yayan ingin tahu. Semua pandangan tertumpu ke arah badli. Badli tersengih macam kerang busuk. “oh…. er… saya badli suhaini… kawan serumah alex…”, balas badli sambil menghulurkan tangannya kepada nenek yayan. “oooh… ini badli yang selalu cucu nenek cakapkan tu… apa apa pun terima kasihlah sebab kau sudi datang melawat cucu nenek ni…”, kata nenek yayan sambil bersalaman dengan badli. "ya sama sama...", balas badli seraya tersenyum lebar. "oh badli, perkenalkan ini papa dan mama aku...", alex bersuara sambil menggamit lengan kiri rakannya itu. "eh... bukankah kau cakap parents kau dah tia...", belum pun sempat badli menghabiskan perkataannya alex terus memotong butir perkataannya. "oh... aku cuma bergurau saja sama kau... sebenarnya my parents masih ada... inilah mereka...", kata alex. "oh... apa khabar mak cik?... pak cik?... namaku badli suhaimi...", soal badli sambil bersalaman. "oh... khabar baik... nama suami mak cik ni ialah dato chai meng shiu dan nama mak cik ialah datin mei ling...", kata datin mei ling perlahan lahan. "oohhh...", badli menganggukkan kepalanya tanda faham. "weh... papa dan mama kau berpangkat dato & datin lorh... kau anak orang kayalah ni...", bisik badli di telinga alex. alex hanya tersenyum saja

ALEX (18) Where stories live. Discover now