alex melangkah menghampiri pintu pagar yang tinggi itu. kelihatan seorang security guard datang menghampirinya di situ. "encik ni nak cari siapa?", soal lelaki itu ingin tahu. "oh... aku nak berjumpa dengan avanisha benjamin. dia ada di dalam rumah tak?", soal alex perlahan lahan. security guard itu membuka pintu pagar yang ada di situ. belum pun sempat security guard tersebut menjawap soalannya tiba tiba, "hey salim... kenapa kau benarkan dia masuk ke kawasan rumah aku, hah?", tengking suatu suara. terkejut betul alex di saat dia melihat tuan benjamin melangkah keluar dari dalam rumah agam tersebut dengan wajah yang marah marah. "eh... tuan... er.... dia ni nak berjumpa dengan anak perempuan tuan...", kata security guard yang bernama salim itu. "jangan benarkan dia masuk... aku tak suka tengok muka dia di sini...", bentak tuan benjamin dengan marah. "maaflah encik... majikan aku tak benarkan kau masuk ke kawasan rumahnya... di persilakan encik keluar...", lelaki bernama salim itu bersuara perlahan pada alex tapi alex tidak menghiraukannya malah lelaki muda itu meluru ke arah tuan benjamin pula. "tuan... aku tahu avanisha ada di rumah tuan... tolong benarkan aku berjumpa dengannya sekejap...", kata alex separuh merayu. "avanisha indak ada di sini...", dalih tuan benjamin. "bohong...", bidas alex. "eh... dia memang tak ada di sinilah. by the way buat apa kau beriya iya sangat nak berjumpa dengannya lagi?", soal tuan Benjamin masih dalam nada suara yang marah. "aku cuma ingin berbual dengannya. itu saja... tolonglah benarkan aku berjumpa dengannya... tolonglah...", rayu alex dengan muka kasihan. tuan benjamin mencebikkan bibirnya.
"sudah ku katakan pada kau yang avanisha indak ada di sini...", bentak tuan benjamin dengan kasar sekali. "bohong... aku dapat rasakan yang avanisha berada di rumah tuan... tolonglah benarkan aku berbual dengannya. sekejap saja... pleaseee...", rayu alex lagi. "hey... kau ni tak reti bahasa ke apa?... dia tak ada di sinilah bangsat... kau pergi dari sini...", marah tuan benjamin. serentak dengan itu tubuh alex di tolaknya dengan sekuat hatinya. alex terjatuh di atas tanah. ketika alex bangun dari atas tanah tiba tiba, "papa... ada apa ni?...", kedengaran suatu suara bergema indak jauh dari situ. alex mendongakkan kepalanya. dia lihat avanisha berdiri di ambang pintu rumah sambil berpaut di dekat daun pintu yang ada di situ. "avanisha...", cepat cepat alex bangun. dia berlari menuju ke arah perempuan itu. avanisha terpinga pinga di saat lelaki itu memeluknya erat erat. "oh i missed you so much nisha...", tutur alex. tiba tiba, "berani beraninya kau peluk anak perempuan aku tu... celaka betul kau ni...", bentak tuan benjamin. dengan sepantas kilat dia menendang belakang alex dengan kakinya. terus tersembam alex di atas tanah.
"papa... kenapa papa tendang dia macam tu sekali?...", avanisha bersuara dalam nada suara yang terkejut sekali. dia indak menyangka yang papanya begitu kejam terhadap lelaki itu. "kau diam!... kau masuk dalam rumah sekarang juga!...", bentak tuan benjamin dengan marah. "papa... apa yang sebenarnya terjadi ni?", soal avanisha cukup terkejut. "mak kiah... tolong bawa anak aku tu masuk ke dalam rumah...", perintah tuan benjamin pada mak kiah yang kebetulan berdiri di belakang avanisha. "baiklah tuan... cik mari kita masuk ke dalam...", mak kiah bersuara seraya menarik tangan anak perempuan majikannya itu. "avanisha!...", alex cuba memanggil nama perempuan itu. yang peliknya avanisha seperti orang yang tengah kebingungan pula. alex terus memegang tangan avanisha. "avanisha... aku datang untuk berjumpa dengan kau sayang...", alex bersuara dalam nada suara yang penuh dengan kerinduan. "si... siapa kau ni?", soal avanisha terkejut. sebenarnya dia terkejut sebab dia indak tahu siapa lelaki itu. maklumlah memorinya kosong jadi dia tak ingat apa apa tentang lelaki muda itu. "avanisha... kau tak ingat aku lagi ke?... aku....", belum pun sempat alex menghabiskan perkataannya, "bukkk!....", kedengaran belakang badannya di tumbuk orang. "arggghhhh....", alex mengerang kesakitan. dia tersungkur di atas tanah. manakala avanisha pula di tarik tangannya masuk ke dalam rumah. kemudian pintu rumah itu di tutup dengan kasar oleh tuan benjamin. alex ingin meluru ke arah pintu rumah itu tapi langkah kakinya terhenti apabila lima orang kumpulan samseng muncul di hadapan matanya. "berapa kali aku cakap pada kau... jangan berani berani datang ke sini lagi tapi kau datang juga... nah... kau terimalah habuan kau... korang semua belasah dia cukup cukup!...", tuan benjamin memberikan perintahnya. mereka segera menumbuk kepala alex secara beramai ramai. tak mampu alex melawan balik sebab mereka berlima tak bagi dia peluang untuk melawan mereka. "arggghhhh....", alex hanya mengerang kesakitan setiap kali tubuhnya di tumbuk dan di sepak orang.
tumbukan demi tumbukan mengenai kepala dan juga belakang badan serta pinggangnya. bukan itu saja kaki dan tangannya pun di sepak terajang oleh lima lelaki samseng yang bertubuh sasa itu. sakitnya bukan main lagi. terjerit jerit alex menahan kesakitan akibat di tumbuk dan di sepak oleh lima lelaki samseng tersebut. kesakitan yang di alaminya membuatkan dia tak mampu melawan balik. dia hanya terbaring di atas tanah dalam keadaan yang kesakitan. "lain kali kau jangan datang ke sini lagi... kalau aku nampak kau di sini lagi nahas kau aku kerjakan...", bentak tuan benjamin dengan wajah yang garang sekali. "pak salim... bawa lelaki bedebah ni keluar dari sini dan campakkan dia di tepi jalan tu...", perintah tuan benjamin. "baiklah tuan...", pak salim security guard yang bertugas di situ segera memapah pemuda tersebut keluar dari situ. alex di campakkan ke tepi jalan. darah merah mengalir di hidungnya. alex cuba bangun tapi tubuhnya terasa sakit. dia terpaksa menelefon neneknya di rumah. "hello...", kedengaran suara nenek yayan di hujung talian. "hello nek... tolong alex nek...", kata alex dalam kepayahan. "kenapa dengan kau alex?...", soal nenek yayan dengan cemas. dia seperti tahu cucunya dalam kesusahan pula. "aku di serang orang nek... tolong suruh papa ambik aku dekat rumah tuan benjamin cheng, lot 20 jalan terengkas, taman jeratap, jalan haji abdullah sekarang juga... suruh papa datang ke sini dengan segera...", sebaik saja alex menghabiskan perkataannya dia pun terus jatuh pengsan.
*** *** ***
alex membuka matanya perlahan lahan. dia lihat yang dirinya berada di dalam bilik tidurnya. kelihatan nenek yayan tertidur di sebelahnya. "nek...", alex bersuara perlahan lahan. nenek yayan terjaga dari tidurnya. "oh syukurlah kamu dah sedar sekarang...", kata nenek yayan dengan lembut. "mana papa dan mama nek?", soal alex ingin tahu. "mereka sudah pergi ke pejabat... hanya nenek dan kau saja yang ada dalam rumah besar ni... apa apa pun nenek merasa lega sikit sebab kau cuma cedera ringan saja....", kata nenek yayan perlahan lahan. "ya syukurlah aku tak luka parah kali ni...", alex bersuara dengan lemah. "sebenarnya apa yang telah terjadi ni?...", soal nenek yayan ingin tahu. "aku sebenarnya nak berjumpa dengan avanisha tapi papa avanisha marah lalu dia halau aku keluar dari rumahnya tapi aku enggan. kebetulan avanisha ada masa tu dia terus bertanya pada papanya apa yang sebenarnya terjadi... yang peliknya nek avanisha seperti tidak kenal pada akulah nek...", kata alex dengan dahi yang berkerut. "maksud kau?", soal nenek yayan. "dia macam indak mengenalikau sebelum ini... sempat lagi dia bertanya padaku, siapa kau...", alex bersuara perlahan lahan. "kenapa dia tak kenal kau pula?", soal nenek yayan dengan dahi yang berkerut. "entahlah nek...", balas alex dengan lemah. "mungkin dia terkena ilmu guna guna oleh papanya tu tak?", teka nenek yayan.
"ishh... takkanlah sampai macam tu sekali nek...", bidas alex pula. "jadi kenapa dia macam tak ingat siapa kau pula?", soal nenek yayan seraya memandang wajah cucunya itu. "mungkin dia mengalami amnesia tak nek?... maklumlah ketika lelaki jahat itu menculik avanisha hari tu kan belakang kepalanya kena pukul dengan kayu belantanlah nek...", kata alex dengan pantas. "hm... boleh jadi juga...", nenek yayan menganggukkan kepalanya perlahan lahan. "apa apa pun aku mesti ke sana lagi untuk menyedarkan avanisha yang aku adalah kekasihnya dan bakal tunangnya...", kata alex dengan pantas. "eh... jangan kau pergi ke sana lagi... papa kau indak benarkan kau ke rumah avanisha tu.. nanti kau kena pukul oleh semua samseng samseng yang tak guna tu...", tutur nenek yayan dengan wajah yang serius. "tapi aku mesti sedarkan avanisha nek. kalau indak dia akan terus jadi begitu buat selamanya...", kata alex dengan wajah yang serius. "tak semestinya orang amnesia ni akan terus amnesia buat selamanya. pasti di suatu hari nanti dia akan kembali mengingati kau... apa apa pun kau kena berehatlah dulu... jangan fikir hal tu sangat... jika kau ada jodoh dengan avanisha sudah pasti di suatu hari nanti korang akan bertemu dan berkahwin juga...", kata nenek yayan dengan tegas. alex pun terdiam selepas itu.
YOU ARE READING
ALEX (18)
RandomSinopsis: Mengisahkan seorang pemuda bernama Alex yang sedang berusaha mencari kekasih atau jodoh yang paling sesuai untuk dirinya. dalam memilih perempuan yang sesuai untuk di jadikan kekasih atau jodohnya dia terpaksa menghadapi pelbagai masalah...