Bab 57

4.1K 242 7
                                    



AKU KACAU kuah kari yang sedang menggelegak menggunakan senduk kayu. Api aku perlahankan sebelum kentang yang sudah dipotong dadu aku masukkan ke dalam periuk tersebut.

"Fiqa dah solat Maghrib ke?" Suara Mama menyentakkan aku.

"Dah. Kenapa ma?" Aku memandang mama di sebelah.

Suara pun bunyi lain dah. Hidung tersumbat. Demam. Heh.

"Fiqa tengok tengokkan Arasy ya? Mama nak solat kejap."

"Okay. Boleh boleh." Aku mengangguk laju.

Tak lama, Arasy terkedek kedek berlari ke dapur. Paha aku menjadi tempat kegemarannya. Tempat dia peluk dan berpaut.

"Mamaa,.." bulat matanya memandang aku.

"Ya sayang?" Aku menunduk memandangnya.

Dia cuma menggeleng perlahan. Tanda tiada apa apa yang ingin disampaikan. Faham, saja je dia panggil.

"Papa?" Dia menyoal.

"Papa? Papa tak balik lagi. Kenapa tanya? Arasy rindu ya?" Aku usap kepalanya dengan lembut. Rambut lebat berwarna hitam kecoklatan dan dipotong sama seperti gaya rambut papa dia. Sedikit nipis di bahagian kiri dan kanan dan dibiarkan lebat di bahagian atas.

Semuanya nak sama cam papa. Sebab tu aku panggil dia Mikhael jr. Copy paste papa dia.

"Mamam? Chik?" Dia sengih. Aku tersenyum.

'Makan? Nasi?'

Patutlah, nak makan.

"Kejap ya sayang?" Aku capai pinggan dan ambik sedikit nasi.

Ayam goreng, kuah kari sikit.

"Sini." Aku pimpin dia ke meja makan.

"Arasy duduk sini." Aku tarik kerusi supaya mendekat dan dia terus memanjat kerusi tersebut.

"Slowly." Aku berpesan. Bukan boleh kira sangat budak kecik ni. Nakal dia tu tak padan dengan saiz tuan.

"Dah masuk dua tahun. Tak lama lagi, tiga tahun. Dah besar anak mama." Aku suapkan sesuap nasi dengan ayam ke dalam mulutnya.

Arasy cuma mengunyah sambil tersengih.

Aku senyum memandang Arasy. Dah tak lama. Kejap je aku rasa semua benda tu berlalu.

Rasa macam baru semalam aku rasa sakit. Rasa cam baru semalam aku riba tubuh kecil yang masih merah. Baru semalam aku belajar camner nak mandikan dia, susukan dia, tukar lampin. Rasa cam baru semalam dia boleh sebut perkataan 'mama', 'papa'. Rasa cam baru semalam dia boleh berdiri, boleh berjalan.

"Mama?" Suara Arasy menyentakkan aku.

"Mama ngis?" Dia tersebik sebik memandang aku.

"Takdelah. Mata mama ada peluh. Nah, makan." Aku cepat cepat kesat airmata yang bertakung dan suapkan nasi ke mulutnya.

"Papa lik?"

"Papa balik esok."

"Mama,.. mamam?" Tangannya mencubit isi ayam dan disuakan ke mulut aku.

Maa Sweet Badboy!Where stories live. Discover now