Bab 59

3.7K 231 0
                                    



AKU MENGANGKAT muka setelah terdengar pintu ruang tamu dibuka.

"Assalamualaikum." Suara Nish memberi salam kedengaran. Aku kembali tundukkan muka.

Taknak tengok dia!

Aku diam tak menjawab. Jawab dalam hati dah cukup!

"Fiqa?" Lembut aku disapa.

"Ermm,.. nah? Abang belikan aiskrim kat Fiqa." Plastik berwarna putih dihulur. Aku buat buat tak nampak.

Memang aku tak ambik arr!

"Pandanglah abang? Walau sesaat?" Lirih suaranya kedengaran.

Aku keraskan pandangan.

"Abang mintak maaf? Sebab lewat? Abang tau skang dah pukul 2 pagi. Aiskrim ni pun, dah cair. Abang pergi letak dalam peti dulu, tau? Nanti sayang makan eh? Abang nak naik mandi. Sakit." Terus dia ke dapur sebelum bilik dituju.

Aku diam menekur lantai. Kelihatan air membasahi lantai. Air apa? Takkan dia basah kut? Aku abaikan je. Ambik kain dan lap.

Tak lama, aku ke dapur. Haus.

Waktu basuh gelas di singki,.. aku terpandang plastik di atas kabinet. Nampak cam plastik aiskrim yang Nish hulur tadi.  Dan,... kelihatan cecair merah di bahagian tepi plastik.

Aku cuba hidu. Hanyir.

Blood? I guess?

Jap,.. darah?

Aku ke peti sejuk. Aiskrim Corneto berperisa vanila terletak elok di bahagian sejuk beku.

Maknanya,... tu memang plastik tadi lah?

"Abang nak naik mandi. Sakit."

Dia kata,... sakit? Aku telan liur. Tak sedap hati.

Terus aku ke bilik.

Masuk je bilik, kelihatan bandage yang penuh dengan darah ada di dalam tong sampah berdekatan meja solek.

Pintu bilik air dibuka secara tiba tiba.

"Fiqa?" Suaranya menyentakkan aku.

Aku pantas memandang Nish atas bawah.

Dia cuma pakai seluar pendek tanpa baju.  T shirt berwarna hijau gelap di ambilnya di dalam almari. Lengan dia,.. bebalut?

"Kenapa lengan abang?" Aku menyoal laju.

"Abang accident tadi."

"Macam mana boleh accident?" Aku menyoal lagi.

"Sebab laju." Dia menunduk. Belakang lehernya digosok.

"Kenapa laju?" Aku menyoal geram.

"Err,..sebab takut aiskrim Fiqa cair. Lagipun masa tu hujan." Dia tersenyum.

Aku tersentap.

"Abang keluar semata mata nak beli aiskrim?" Aku menyoal tak percaya.

Maa Sweet Badboy!Where stories live. Discover now