"KENAPA SUSAH sangat nak percaya cakap abang ni?""Macam mana nak percaya kalau Fiqa sendiri jadi saksi?" Afiqa menyoal tanpa nada.
"Okay, look. Semua tu, bukan macam yang Fiqa fikir. Air tumpah, kena baju abang, dia kalut pergi lap, Fiqa pun masuk. Faham?" Dia masih belum berputus asa.
"I don't care. Yang Fiqa faham, lelaki cam abang ni memang tak cukup satu!" satu persatu pinggan disusun di atas rak.
Danish menarik nafas panjang. Sabar Nish, sabar!
"Kalau tak cukup satu, dah lama abang cari lain, lah!" Danish mengetap bibir.
"See? Abang memang ada niat macam tu, kan?" Afiqa memandangnya tajam.
"Aishh,.. bila?" Dia menyandar di kabinet.
"Abang yang cakap!"
"So what? Kalau kau layan aku camni, tak mustahil lah kalau aku cari lain! Kenapa? Nak sangat? Jangan terkejut kalau aku bawak balik yang lagi cantik dari kau! Aish,.. nasib baik tengah prengnant." Danish menjawab laju. Tangannya dikepal.
Afiqa terdiam.
Muka Danish dipandang tanpa berkelip.
Setitis,
Danish kelu melihat air mata isterinya. Baru tersedar dengan apa yang diungkapkan sebentar tadi.
Dua titis,
"Sayang... Abang tak maksudkan abang nak cari lain,.. just,.. just,.." Danish tergagap.
Tiga titis,..
1,
2,
3.
"Abang memang tak sayang Fiqa! Fiqa tau lah Fiqa dah tak cantik! Mementang Fiqa dah mengandung lagi. Abang cuma tahan ngan Fiqa sebab baby je, kan? Abang tak pernah nak cuba faham Fiqa! Kita kahwin dulu pun sebab paksaan kan? Abang nak cari sangat bini lain, abang pergi lah! Abang jangan cari Fiqa lagi! Fiqa benci abang!"
Danish menelan liur. Haaaa sudah! Mampus kau Nish! Segala cerita zaman hang tuah dah keluar. Time kena paksa kahwin pun ada!
"Sayang,.." tangan Afiqa diraih dengan lembut.
"Kau dengan sayang kau boleh pergi melayang!" Tangannya direntap kasar sebelum langkah diatur ke bilik.
Rahang Danish terbuka luas.
"Kau?" Jari telunjuknya ditunding ke arah dadanya sendiri.
"Duii,.. bodoh lah kau Nish! Bini dah la tengah pregnant tu." Kepalanya digaru kasar. Dimakinya diri sendiri.
Telefon dicapai.
"Hello, do."
"Haaa,.. apahal ko call?" Suara Fauwwaz kedengaran.
"Ermm,.. weh. Camner nak pujuk bini?"
"Kau tanya aku? Hahaha lawak pe, weh? Kau jadi suami sebelum aku, en? Aku ni baru nikah 10 bulan! Tak sampai setahun lagi." Fauwwaz tergelak keras.
"Masalahnya, kau lain. Fitri waktu awal awal pregnant haritu pun kau dah rasa kecelaruan emosi dia. Aku baru rasa. Waktu mengandungkan Arasy tak camni pun." Danish mengeluh perlahan.
"Jap,.. maksud kau, Fiqa mengandung pulak?" Fauwwaz menyoal laju.
"Ha'ah."
"Wow! You did a good job, bro! Tahniah! Kuat gak ko." Dia tergelak.
"Aishh, mamat ni.. kau jangan sampai anak kau jadi anak yatim sebelum dilahirkan!" Danish meninggikan suara.
"Hehe,.. lek lek. Chill. Dah tu apa cerita?"
"Fiqa,.. dia merajuk." Lirih suara Danish.
"Ouh,.. pasal apa?"
"Hang toksah duk tanya pasaipa, la! Esok aku habaq! Skang ni, camna aku nak pujuk dia?" Danish menggosok belakang kepala dengan kasar.
"Okey,.. ermm. Kau cakap leklok ngan dia. Yang penting, jangan marah marah dia sangat. Doktor cakap, kalau stress kandungan tu berisiko besar untuk gugur. Kau jugak yang rugi, susah payah usaha. Hahahaha. Kalau nampak mood dia kurang elok, jangan cari pasal. Yang penting, bila dengan dia, just follow the flow. Jangan lawan arus, bro. Nanti kau jugak yang lemas." Panjang lebar Fauwwaz memberi keterangan.
"Kau dulu camna?"
"Aku? Haa, satu lagi! Siap sedia tidur luar."
"Sal?"
"Aku dulu pun,.. hmm. Tidur luar." Fauwwaz menahan gelak.
"Sampai camtu sekali, na?" Danish menggigit bibir.
"Yup. Tapi takpelah. Isteri ni lah yang bawak zuriat kita, tau. Yang susah payah bertarung nyawa nak hadiahkan anak kat kita. Sembilan bulan tu bukan sekejap, Mika." Serious Fauwwaz bercakap.
"Jaga hati isteri. Dia ibu kepada anak anak kita. Tulang rusuk kita. Jangan terlalu kasar atau ia akan patah. Dan jangan terlalu lembut atau ia akan bengkok." Sempat pesanan diselit.
"Erm,.. thanks bro."
"Welcome. Pape roger lah. Assalamualaikum."
"Okey... Waalaikumussalam." Danish menjawab sebelum talian diputuskan.
"Jangan marah sangat? Jangan kasar?" Danish menggumam perlahan.
Rasa bersalah mula menyerang.
"Tadi aku cakap kau-aku. Aku kasar ngan dia." Kepalanya digaru.
Mulai harini, belajar sabar dan mengalah Nish!
******
"SAYANG,..." bahu aku ditepuknya dengan lembut.
"Apa?" Aku celikkan mata perlahan lahan.
"Abang mintak maaf? Abang tak niat pun tadi tu." Dia memandang aku tanpa berkelip. Muka dia cuma samar samar. Yelah, lampu tidur aje yang terpasang.
"Takpe. Fiqa boleh je terima. Nak kahwin ngan orang lain pun kahwin lah. Dah kalau Fiqa tak boleh buat abang happy, tak boleh puaskan abang." Aku tersenyum kecil dan menggeleng. Air mata mula bertakung. Arasy yang sedang nyenyak aku usap tubuhnya dengan lembut.
"Tak,.. abang tak maksudkan pun. Maafkan abang? Dah lah Fiqa tengah pregnant,.."
"Kalau sebab Fiqa mengandung jadi alasan, takpe. Fiqa terima. Kalau abang bertahan dengan Fiqa sebab anak anak pun, takpe. Fiqa redha. Abang kahwin jelah lagi kalau abang bahagia dengan cara tu. Fiqa okay. Arasy okay. Baby pun okay. Kan, sayang?" Aku mengusap perut dengan lembut. Air mata menitis laju.
"Fiqa,. Janganlah camni. Abang taknak!" Dia menggeleng laju.
"Fiqa ingatkan kita dah kahwin tujuh tahun lebih, abang dah selesa. Dah bahagia. Dah cukup. Tapi takpelah, Fiqa sedar Fiqa banyak kurang." Aku usap pipi Arasy dengan lembut.
"Sayang,.. jangan camni? Maafkan abang? Fiqa nak abang buat apa? Tidur luar pun abang sanggup!" Dia meraih tangan aku dan dikucup lembut.
"Tak payah. Tempat seorang isteri di sisi suami, kan? Fiqa taknak derhaka kat abang." Aku menggeleng perlahan.
YOU ARE READING
Maa Sweet Badboy!
RomanceDanish? Hmm, badboy senget, nakal, tapi,... sweet. WARNING⚠️ Citer ni agak klise Well, citer melayu, en? Author xpaksa untuk baca. Tapi malam nanti author pi umah korang hahahhaa 😂🙏🏻 A very beautiful cover by: @DarkTurner #1 KAHWINPAKSA (9/5/202...