الفصل العاشر .
رواية " الخياط " ."للظلم جولة و للحق جولات، وعلى الباغي تدور الدوائر."
.. ~~~~~~~~~~~~كانت اشبه بقهوة شعبية نظر حوله يحاول التفحص عن وجود صديقه ، فرك مجمع عينياه وهو يري " إيهاب " الذي لوح له عاليا حتي يأتيه
تقدم "يحيي " نحو تلك الطاولة التي اشتملت على "إيهاب " واثنين من اصدقائه المجهولين بالنبسة له.
استقام "إيهاب " في جلسته وهو يمد يده يصافح " يحيي " قائلا " أتأخرت لية يابني "
علل " يحيي " بهدوء " علي ما اقنعت أمي ان انزل يا عم "
ليقول إيهاب " طب اعرفكم علي بعض ، ده يحيي صاحبي ."
ثم التفت نحو الثنائي يقول " وده نادر ، وأمير ، هما اكبر مننا نادر رابعة جامعة ، و أمير تالتة معهد "
صافح يحيي كلاهما بهدوء وهو لا يدري ما أتي به الي هنا أصلا .
تحدث نادر بعدما أشعل سيجاره " أهلا يا يحيي ، والله يا جدع كنت عايز اشوفك من كتر كلام إيهاب عنك "
اكتفي يحيي بإبتسامة ليقول " تسلم . "
تدافع إيهاب " طب اية مش يلا بقي عشان نلحق نسهر "
اردف أمير " يلا انا كلمت باقي الشلة هناك دلوقتي و مستنينا "
ليقول نادر ضاحكا " الواد سمير جايب البت بتاعة الغردقة يالا "
ضحك أمير ليقول بعد ان استقام بجسده ناهضا " طب يلا قوموا "
حمحم يحيي يقول " طب انا هروح انا "
عقد نادر حاجبيه ليتسائل " هتروح ؟"اجاب يحيي " آه ، أصل أنا مقولتش لحد اني هتأخر ."
ليسخر إيهاب ضاحكا " لا عادي يا جماعة اصل يحيي لسة بياخد أذن أمه . "
دفعه يحيي بحدة فى صدره يقول " اتكلم عدل يا أيهاب "
نهض أيهاب الذي ترنخ أرضا اثر الدفعة المفاجأه من يحيي ساخرا باستفزاز " اية الغباء ده يالا ، كل ده عشان قولت انك لسة نونو "
جاء يحيي يضربه ولكن اوقفه نادر يقول " خلاص يا عم اهدي في اية "
رمقه يحيي بغضب وهو يغادر بدون ان ينطق حرف .
.. ~~~~~~~~~~~~
تُثبت العلاقات بموقف واحد فَقط كُثرة
السنين خُدعة .في قانون العلاقات لهذا الزَّمن :
تقبّل فكرة أنك قابل للاستبدال في أية لحظة .. لكن بنفس الوقت اجعل لديك قناعة أنه يُستحال تعويضك .
..
أنت تقرأ
الخياط
Actionربما. أحيانًا يكون الطريق الذي نسلكه مليئًا بالشكوك والتحديات، ولا ندري إن كان سيأخذنا إلى ما نرجو، لكن ربما الصواب ليس دائمًا فيما نعرفه، بل فيما نتعلمه ونكتشفه خلال الرحلة نفسها. بدأت 2023/5/23