الفصل الثاني والعشرون " إعجاب "

10.3K 624 131
                                    


  رواية الخياط .
الفصل الثاني و العشرون .
"إعجاب   " .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
‏الآهات التي تخرُج من فوهة صدورنا بهذه الحرارة، ليّست إلاّ كلّمات لجُثث داخلنا مدفونة.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

و ياليته كان بالإمكان أن يختار ، يختار طريقه ، يختار حياته ، يختار .. والدته .

ارتجفت ملامح وجهه بعد أن ارسل مخه رسالة الاستيفاق من نومه الطويل ،  رمش بعينيه يحاول الاعتياد على الإضاءة من حوله ، امتعضت ملامحه  ينظر بغرابة ، يحاول الاستيعاب أين هو ؟! ، وما هذه الغرفة ؟!.

أصدر تأوه متألم بقسوة وهو يفرك رأسه شاعرًا  بالألم الجارف يكاد يفتك برأسه .

دخلت ' چيسيكا ' ترسم على وجهها  الوجوم ، ليرفع رأسه نحوها يتفوه " هو إية اللي  جابني هنا ؟ ، إية اللي  حصل ؟ "

تقدمت منه صامته وهي تجلس على مقربة منه تنبس  بصوت هادئ " امبارح  كنت شربت جامد ومبهدل و أنا  جبتك هنا ".

نظر لها متفهما يتأفف " دماغي هتتفرتك  عايز  اشرب قهوة ".

لتقول له بثبات " لا القهوة دي روح اشربها في أي حتة بعيدة عن هنا يا ' قمر ' " .

ليغمغم  بضيق   "   هاتي قهوة وهمشي يا ستي " .

نظرت له بنظرة متشككة وهي تحاول أخذ موقف لتتنهد " ok  " .

نهضت من مكانه ، أما عنه فنهض هو الاخر يتوجه للخارج .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

إبتكر لي المتاهة ، الورطة ، الفخ
المصيدة ، المأزق ، الخدعة
الخطة ، الكارثة ، المكيدة ، الوشاية ، الدسيسة ، المؤامرة ، الزغَلَ .
أيًا كان خبث المسمي : صدقني سأنجوا .
..

" يابني هنعمل محضر  ، ولو هو اللي  عمل كدة هتحاسب .. ".
هكذا قال ' حسن ' يحادث ' يونس ' الواقف مستندا على الحائط بثبات ، ليقول يونس " لا مش هعمل محاضر أنا  ، أنا حقي هجيبه ولو من بوء الكلب ".

نظر له ' حسن ' بضيق " اهمد يا يونس نحل مشاكل اخوانك وبعدين  نبقى نشوف جابر ده " .

وجمت ملامحه يقول " مش هيبات برة ، حقي مش هيبات ".

لوى ' حسن ' فمه يهدر " أنت اللي  كنت بدأت معاه " .

" و أنا  اللي هنهيه إن شاء الله " .

علق بكلماته تلك والتي كانت الاخيرة قبل ان يترجل مغادرًا .

..
رفع جابر قدم فوق الآخرى يضيف " عفارم عليك يا ' أيمن ' ، جيت لي في الوقت الصح ".

الخياطحيث تعيش القصص. اكتشف الآن