43_|يمكنها تغيره |

8.2K 587 150
                                    

..
الخياط 2.
الفصل الثالث والأربعون .
|يمكنها تغيره |
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

" ما دنيانا إلا عطش بلا إرتواء، وجوع بلا شبع، وتعب بلا راحة، وحطب يأكل نفسه. وهي بدون إيمان خواء، وخراب وظلمة، وتيه، وسعي في لا شئ".

_مصطفى محمود

في هذا المبنى العريق ، بشركة "جابر"  ترجل الشخص الذي لم يكن بالحُسبان أبداً  أن يتجول هنا ، يسير عكس عادته تماماً   حتى يساير شأنه الجديد الذي اتخذه في تلك المقر .

ابتسمت له الموظفة التي تجلس أمام مكتبه :
_ صباح الخير يا بشمهندس معتز .

اكتفى بالابتسامة التي لاحت على وجهه ومن ثم يدلف الغرفة الخاصة به ، تتسرب له نتاج اللقاء الذي تم مع أيمن و ليلى مؤخراً .

_ بص يا بشمهندس  معتز أنا مايهمنيش أي حاجة من صحوبيتك مع ابن عمتي أنا كل في دماغي اني محتاجاك تمسك السيستم بتاع شركتنا هنا و الكلام ده مش من يوم ليلة ، انا سمعت عنك كتير في دُبي .

قالتها بعملية شديد أما هو بشعر شئ من الحلقات المفقودة في حين دس  أيمن سمه :
_  انا بقى عارف ان علاقتك بيونس مش حلوة يا صاحبي مهو عندك حق برضو ده *** يتعاشر ازاي بس .

أعطاه نظره اجمالية وهو يحتفظ بالرد في ذاته ليقول :
_  طب يا مدام ليلى اللي كلمك عن شغلي في دُبي ما قالش ليكِ ان مرتاح هناك جدا ومش محتاج ارجع مصر أصلاً .

ابتسمت ليلى بثقة تهدر :
_  انت مش من النوع اللي بترتاح برة اوضتك يا معتز ، فا هتفتكر ترتاح برة بلد كاملة وبعدين  انا عندي اغراءات في الشركة تميز عن شركة دُبي .

_  واية  هي بقى ؟

تحدثت بنبرة مغرورة للغاية :
_  طبعا انا عرفت انت بتاخد كام هناك ، فا أنا مش هزودك أنا هديك 3 أضعاف مرتبك ، وخليك فاكر انا مش عايزاك غير في الشغل مش هطلب منك أي حاجة خارجة .

قضم شفتيه كحركة متوترة كعادته ليطالعه أيمن بابتسامة :
_  احنا بنقدر العقول العالية اللي زيك يا معتز .

ولكن مازال نظرات الإحتقار للذي يوجهها لأيمن مشتعلة .

عاد للحاضر وهو يرمق المكتب الراقي باعجاب شديد وابتسامة متسعة .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

_ زكريا ؟
قالتها  " أميرة" مرتبكة حينما قاطع طريقها لتحمحم تنبس من جديد :
_  في حاجة ؟

كالمتوقع لم يحافظ على ذرة من هدوءه ليهدر :
_  لا السؤال ده أنا اللي اسأله ، خير يا أميرة في حاجة ؟ ، مكفكيش اللي راح من عمري وانا معاكِ دلوقتي تكملي ولا إيه ؟

الخياطحيث تعيش القصص. اكتشف الآن