DSR~44

2K 106 13
                                    

BARU sahaja dia mahu  membuka pagar untuk mengeluarkan kereta dari tempat parkir, masa itu jugalah kereta Faid Harraz muncul di depannya.

Dia menanti Faid Harraz keluar dari keretanya.

"Kau nak keluar?" Terus sahaja lelaki itu menyapanya.

"Ermmm..." jawabnya perlahan.

Faid Harraz melihat ke sekeliling. Seolah sedang mencari sesuatu.

"Cari apa?" soalnya.

"Keluar sorang?" soalannya dijawab dengan soalan juga.

"Tu la..." Jawabnya sambil menjatuhkan bahunya.

Sebenarnya, dia agak serba salah mahu meninggalkan rumah tika ini. Dia tahu, keadaan Mak Leha belum stabil. Dia risau untuk meninggalkan Mak Leha bersendiri.

Tapi, itulah. Semalam boleh pula dia tertekan nombor Daim Luqman semasa dia membaca semula perbualan mereka di aplikasi yang bewarna hijau itu.

Dia sudah cepat-cepat mematikan talian. Tapi, cepat juga Daim Luqman menghubunginya semula.

Keluhan terlepas apabila teringat akan kejadian lewat malam tadi itu.

"Aku nak kena jumpa Daim..." Terangkat kening Faid Luqman. Air mukanya juga berubah sedikit tika itu. Tapi, tidak lama apabila dia terus tayang giginya.

"Aku risau Mak Leha sorang, sebab tu aku tak bawa Daryna." Faid Harraz tersenyum nipis.

"Kau pergi la. Biar aku bawa Mak Leha dengan Daryna jalan-jalan." Terangkat keningnya.

"Serius la?" soalnya tidak percaya.

Faid Harraz sudah tertawa.

"Kau tak percaya aku?" soal lelaki itu sambil mencebik.

"Bukan macam tu. Tapi, tak susahkan kau ke nak layan Daryna lagi... Mak Leha lagi... " Dia teundukkan wajahnya.

Dia tidak mahu susahkan sesiapa. Andai kata Daim Luqman sudah tahu apa yang berlaku kepada Mak Leha, pasti awal-awal dia sudah memberi alasan apabila Daim Luqman ajak untuk bertemu.

"Daryna anak aku, remember?" soal Faid Harraz sambil mengangkat keningnya.

"Mak Leha tu pula, orang yang dah bersusah-payah didik anak aku, jaga kau... Kau rasa?" Dia diam.

Nak dikatakan apa lagi.

Daryna Haira itu memang anak kepada lelaki ini. Jika memang benar, Faid Harraz mahu mencurah kasih dan sayang kepada anaknya sendiri, semua itu sedikit pun tidak menjadi masalah buatnya.

Tapi, dia masih tidak betah melepaskan tanggungjawabnya kepada lelaki ini sepenuhnya. Biar apa pun hakikat hidup mereka, Daryna Haira itu tetap milik mutlaknya.

Dia sanggup berkongsi Daryna Haira dengan sesiapa sahaja pun yang mahu mencurah kasih kepada anak itu. Tapi, tetap saja hanya dia pemilik mutlak kepada anak itu.

Titik!

"Sementara kau pergi, biar aku jaga dorang. Aku tahu, kau risaukan Mak Leha, kan?" Dia lepas keluhan panjang.

"Dah la, tak payah nak serabut sangat. Pergi la settle hal kau dengan Daim."

Dia akur akhirnya.

Dia tahu, Faid Harraz memang boleh diharap. Cuma, dia yang terlalu banyak berfkir.

Setelah pintu rumah dibukakan untuk Faid Harraz, dia segera berlalu meninggalkan lelaki itu untuk menjaga dua nyawanya di rumah itu.

Demi Sebuah RasaWhere stories live. Discover now