Bab : 17

698 92 0
                                    

         "Bagi saya nama... "

          "Bagi la nama sendiri... "

          "Tak nak... Saya nak awak yang berikan nama kepada saya.. "

Dengan jengkel dia yang sedang tunduk membetulkan rantai basikalnya yang terputus sewaktu dia berbasikal di taman tadi.

          "Seriously? Aku tertanya-tanya...memangnya hantu suka buat perangai menyakitkan hati seperti ni ya? " soalnya.

          "Alah.... Cepat la Greyson... Bagi saya nama. Apa saja... Saya terima.. "

          "Fine! kau nak nama sangat kan! " dia berdiri tegak. Menghadap hantu gadis yang duduk bertenggek di tempat duduk basikalnya.  "Si Senget. Itu nama kau. Puas hati sekarang!? "

          "Si Senget...tak comel la... Sampai hati awak bagi nama macam tu dekat hantu comel macam saya ni?!?"

Ugh!Makin merinding jengkel la dia menghadap hantu yang seekor ni. Entah bila mal berhambus pun tak tahu!  Siang malam tak ada hadnya!

           "Kau tak ada orang lain ke yang nak diganggu? Memangnya aku hutang apa dengan kau!? "

            "Hahaha.... Tak ada... Sebab awak seorang saja yang boleh nampak dan dengar saya...hutang tu tak ada la... Tapi awak seorang lelaki yang kacak... Jadi rugi la kalau tak dekati awak..."

Dia yang dengar hampir hendak menghamun hantu perempuan di depannya ini.  Tapi mengenangkan dekat taman tu ada orang ramai,  terpaksa la dia diamkan.

          "Panggil saya kalau macam tu.. "

           "Si Senget... "sebutnya dengan malas.

           "Hahah... Saya suka. Terima kasih Greyson... Kita jadi kawan sampai bila-bila ya.. Sebagai gantinya saya jaga awak dari hantu lain yang cuba dekati awak setiap malam tu... "

           "Siapa yang nak kawan dengan hantu annoying macam kau ni... " cebiknya dengan menyampah.

            "Alah... Eksyen... Kalau suka cakap je la suka.. "

           "Siapa cakap aku suka hantu macam kau ni!? "

           "Saya bukan hantu la... Saya roh yang sesat... Berapa kali nak beritahu.. "

           "What ever... Kalau nama pun Si Senget... Sampai bila-bila senget.. "

            "Ihh.. Banyak mulut la awak ni... Cepat la repair basikal tu... Lepas tu bawak saya keliling taman ni lagi... "


SLAP!

          "Auw! " aduhnya sambil pegang pipi yang jadi tamparan tadi.  Terkejut dia!  "Sakit la.. "keluh Greyson.

          "Awak menungkan apa... Dan lima minit kita berdiri dekat sini hah... Saya tanya awak dari tadi... Malah awak termenung pula.. "marah Norah.
           Greyson buat muka.  "Kau nak tahu apa?Kan aku cakap yang aku cuma merepek je tadi.. "sungutnya.

            Sambil mengetap bibir menahan sabar,  Norah mencekak pinggang. "Fine... Awak tak nak beritahu,  saya takkan bantu awak... apa lagi bersetuju untuk freind with benefit awak tu... "

Greyson pandang Norah dengan terkejut apabila mendengarnya. 

           "Ha! Apa dia? Kau setuju dengan permintaan aku tu ke? "tanya dia yang terus tolak belakang badan dari bersandar pada tembok balkoni itu.

            Seronok betul! Norah silangkan tangan ke dada. "Ya... Sekarang beritahu saya segalanya. Kalau awak tak beritahu macam mana saya nak tolong awak... "tangannya di jatuhkan ke sisi. Keningnya semakin berkerut.

             Tapi tak lama lepas tu,  air muka Greyson berubah dari teruja ke sugul. "Kau sure kau nak dengar?"

             "Dah kenapa kalau ya? Apa yang akan berlaku kalau saya dengar? Beritahu je la jangan nak banyak dalihnya... "gesa Norah.

Greyson melepaskan keluhan panjang.  Dia kemudiannya sandar semula ke tembok balkoni itu dan seluk tangan ke dalam poket seluar.

Buat seketika lelaki itu hanya mendiamkan diri termenung memandang kaki. Dekat beberapa saat kemudian baru la dia bersuara.

          "Sebenarnya... Aku boleh nampak hantu dan roh... Sejak aku 17 tahun lagi lepas hampir mati lemas sewaktu berlayar dengan family aku.."

          "Dah tu!? "tanya Norah yang sudah tidak sabar nak tahu siapakah Si Senget yang dimaksudkan oleh Greyson.

            "4 tahun lepas... Aku ada jumpa dengan satu hantu perempuan ni... Muka dia saling tak ubah macam kau... Serupa sangat... Dari suara.. Mata semuanya. Aku temui dia pertama kali dekat hospital. Masa tu dia tak tahu nama siapa,  apa yang berlaku dekat dia... Dan sejak tu dia sentiasa ikut aku kemana saja aku pergi..aku bagi dia nama Si Senget."

32. Oh My Ghost!Where stories live. Discover now