"Air pasang pagi,
Surut pukul lima,Nona bangun pagi siram pokok bunga,Pokok bunga melur tanam tepi sungai,Itik bertelur ayam mengeram..•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Kelihatan seorang gadis sedang menanam pokok bunga sambil bernyanyi dengan gembira tanpa menghiraukan keadaan di sekelilingnya.Bersertakan kicauan burung menenangkan lagi suasana di sekitar.
Agnese sememangnya berminat dengan pokok bunga seperti arwah
ibunya juga sentiasa menjaga pokok bunga yang ditanam oleh ibunya dahulu. Semasa dirinya sibuk bercakap sendirian dengan pokok bunganya.Tiba-tiba....."Hmm..sayangnya,muka cantik tapi lagaknya seperti pesakit baru keluar daripada Hospital Sakit Jiwa"kata satu suara di belakangnya.
Seusai sahaja suara itu berhenti,Agnese lalu menoleh belakang serta berdiri dengan pantasnya..selepas melihat gerangan orangnya.
"Puu..an"kata Agnese dengan tergagap-gagap.
"Daripada kau seperti orang gila bercakap dengan pokok bunga yang tidak bernyawa ini..lebih baik lagi kau memasak untuk aku dan anak-anak aku..tak pasal-pasal kami mati kebuluran disebabkan kau"kata ibu tirinya.
"Tapi puan,bahan untuk memasak semuanya sudah habis"
"Jadi!!kenapa kau tak pergi ke kedai membeli bahan masakan?Kenapa nak tunggu kami anak beranak hamparkan kau karpet merah?"
"Buu..kan puan,tapi Agnese tiada duit untuk membeli bahan masakkan yang hanya ada duit simpanan untuk kes tertentu sahaja"
"Kau ingat kami kisah dan kau ingat ibu kita orang nak bagi kau duit...haha..memang taklah"kata Lucia dengan nada angkuhnya.
"Betul!!betul!!betul!!"sokong Lucia(*tahulah kamu berdua
kembar seperti upin ipin*aduhai)"Pandai-pandai kaulah nak cari duit dekat mana asalkan kami anak beranak tak kebuluran"kata ibu tirinya lalu masuk ke dalam diikuti kedua-dua adik tirinya.
Agnese yang mendengar itu lalu melorot jatuh terduduk kerana layanan keluarga tirinya.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Sudah beberapa hari sudah berlalu..sampai sekarang gadis itu tidak muncul-muncul"kata Richard di dalam hati.
"Kau masih menunggu kedatangan gadis tersebut?"tanya Aryaan kepada Richard yang sedang memandang ke luar jendela.
"Bagaimana jika mimpiku itu hanya sekadar mainan tidur sahaja?"
"Pendapat aku,mungkin mimpi itu benar..takkan nenek itu suka-suka sahaja menjelma dalam mimpi kau..lebih lagi orang yang beku macam kau..tak pasal-pasal nenek tu pun turut beku di dalam mimpi kau"
Seusai sahaja Aryaan menghabiskan kata-katanya..dan YEAH!!...satu balingan padu dari pemain yang kacak bergaya,Richard Sanchez Javiero...dan YEAH!!sekali lagi..balingan buku tepat terkena di dahi Aryaan..wahhhaha..
"Kena pun"
"Aduhai..kenapa pilih saya jadi sahabat durjana ini..tapi betul jugakan kau kan beku.."
"Tapi..maksud kau sebentar tadi..mimpiku itu adalah benar..cuma gadis itu belum menjelmakan diri lagi"
"Mungkin juga..tapi tak bermaksud kau perlu mempercayai kataku sepenuhnya,boleh juga mimpi kau itu adalah tidak benar sekali"
"Sia-sia sahaja ku bercakap dengan kau ni..lagak seperti orang pintar..sekali..mengalahkan Pak Andak"(*Dah kenapa membabitkan Pak Andak ni??)
"Daripada kau,memeningkan kepala kau dengan perkara ini..baik kau bawa aku makan.Para pemasak istana,sudah letih-letih memasak..jadi kita hargai lah mereka..dengan menghabiskan makanan yang dimasak oleh mereka"kata Aryaan sambil mengosokkan perutnya sekaligus memberi bukti bahawa dia sedang lapar.
Aryaan yang sudah tidak sabar-sabar lalu menarik tangan Richard dan menuju ke ruang makan tanpa menunggu balasan daripada Richard yang masih sibuk membelek fail kerjanya.
*"Kerja aku dahlah banyak..dikacaunya pula.."* kata Richard di dalam hati dengan tangannya masih ditarik oleh Aryaan yang macam kanak-kanak riang.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Semasa Agnese melintas sebuah taman bunga,tiba-tiba dia teringatkan kata-kata nenek yang menjelma di dalam mimpinya beberapa hari yang lepas.
"Mungkinkah taman ini yang dimaksudkan oleh nenek itu kerana taman ini sahaja yang mempunyai kolam"kata hati Agnese.
Semasa dirinya memikirkan perkara tersebut,tiba-tiba seorang budak perempuan melanggarnya dan lalu terjatuh kedua-dua mereka.Barang yang dibeli dirinya sebentar tadi jatuh bertaburan di sekitar mereka berdua.
Agnese yang terkejut dengan perkara itu,lalu bangun dan membantu budak perempuan itu bangun.Pada pandangannya,budak perempuan itu memakai pakaian yang agak lusuh dan agak berbau tapi dia tidak menghiraukan keadaan itu.
"Adik,tidak apa-apa atau cedera di mana-mana?"
Tapi malangnya budak perempuan itu tidak menjawab dirinya tetapi matanya seperti tertarik dengan bungkusan roti di dalam plastik yang dibawanya tadi.Melihat keadaan itu,Agnese lalu mengambil bungkusan roti itu lalu memberikan kepada budak perempuan itu.
"Terima kasih kakak..tidak pernah saya berjumpa dengan orang yang baik seperti kakak.Jadi untuk membalas jasa kakak..terimalah cincin ini sebagai membalas budi kakak."kata budak perempuan itu berlari dengan keriangan dengan membawa roti yang diberi oleh Agnese dan meninggalkan Agnese yang jelas terpingga-pinga dengan pemberian cincin daripadanya.
Agnese yang tidak berfikir dengan curiga lalu menyarungkan cincin tersebut ke jari manisnya.
Dan tiba-tiba,langit yang cerah bertukar menjadi gelap..tiupan angin menjadi kencang.Agnese memegang kepalanya yang mula terasa pening dan lalu pengsan tanpa disedari.
Tanpa disedari juga,budak perempuan yang melanggar dirinya sebentar tadi..tiba-tiba menjelma menjadi seorang wanita yang cantik dan tersenyum manis terserlah di bibirnya..melihat Agnese sudah ghaib daripada pandangannya..
*Kalau kawan-kawan lah kan?? Kawan-kawan terima tak pemberian daripada orang tak kenal??Kalau boleh jangan lah..tapi kalau yang ni rasanya boleh lah kot🤣😂😭
DONE
#TBC❤️
YOU ARE READING
King Of Ice And Miss Cinderella
Fantasy" Richard Sanchez Javiero" atau Raja dari Kerajaan Valtoria.Dikenali dengan sikapnya yang pemurah dan sikap yang sering mengambil berat tentang rakyatnya.Berwajah tampan dan perwatakannya dingin menambah lagi ketertarikkan dirinya. "Agnese Hayden "g...