| Special | [Jiyad]

1.5K 49 3
                                    

Jiyad & Nufa

"Ka- kalau betul Nufa suka abang, izinkan abang masuk meminang Nufa!"

"Nufa akan sentiasa terima Abang Jiyad!"

💠💠💠💠💠

Jiyad mencekak pinggang melihat tayar kereta yang sudah pancit itu. Kaki menyepak-nyepak tayar. Aduhai, sudahlah dia tiada tayar spare. Ni semua sebab anjing gila tadi. Kalau-

Ah! Tak guna dia main kalau-kalau. Benda dah pun jadi.

Jiyad mendongak melihat langit yang sudah gelap. Kepala digeleng. Apalah nasib. Sudah jatuh ditimpa tangga.

Dia melihat di sekelilingnya. Kosong. Sunyi dan sepi. Habislah dia.

Jiyad berlari anak masuk ke dalam kereta. Dahi terus disandar ke atas stereng. Sudahlah dia masih berpakaian kemeja kerja. Terkandas pula di tepi jalan sunyi ketika cuaca yang sudah senja.

"Mana aku nak cari tayar spare ni..?" Kepala dihantuk-hantuk perlahan pada stereng. Sungguh dia buntu.

Tiba-tiba, telefonnya berdering. Dia mengerling sekilas melihat nama Rizqi yang tertera di skrin. Mamat ni baru je sebulan setengah berkahwin dan katanya Nureen sudah hamil. Kuat betul Si Rizqi ni.

Jiyad mengeluh. Dia mengambil telefonnya lalu diangkat.

"Hm." Dengan nada malas dia menyahut.

"Assalamualaikum. Kau ni dah kenapa?" Tanya suara dari dalam telefon.

"Asal call?" Tanpa menjawab salam dan soalan teman baiknya, dia terus menyergah.

"Aii.. salam pun dah tak tahu nak jawab ke?"

Jiyad mengeluh. "Waalaikumussalam, sobat. Ha, ada apa call?"

"Kau ni dengar macam stress kemain je. Apahal?"

Jiyad menyandarkan badan pada penyandar. Mata dipejam rapat melayan bunyi hujan lebat di luar keretanya.

"Aku terkandas ni weh."

"Ha?! Kau terkandas kat mana? Macam mana boleh terkandas? Kau kat mana sekarang tu?"

"Tanya satu-satu boleh tak? Aku baru je otw balik dari outstation. Tayar aku pancit. Takde tayar spare. Kat tepi bukit mana ni ha. Takde orang lalu lalang. Dengan hujan lebat lagi." Adunya sudah pasrah.

"Ya Allah. Nasib baik aku tergerak hati nak call kau. Kau kat mana sekarang ni?"

"Kau boleh buat apa je." Gumamnya perlahan. Tapi, dia tahu Rizqi mendengarnya.

"Yalah, at least aku tahu kalau apa-apa jadi kat kau. Kau kat mana?" Tanya Rizqi lagi.

"Aku kat Gua Musang ni rasanya. Bukit-bukau, gunung-ganang, semua ada ni." Jawabnya bersahaja sambil mata melilau ke sekeliling. Beberapa kereta lalu lalang. Nasib baik line telefonnya ada lagi. Kalau tak, dia tak mampu meminta tolong sesiapa selain hantu.

"Gua Musang? Kelantan? Setahu aku.. jap. Yang, oo yang!" Jerit Rizqi di corong telefon.

"Ya, abang?" Kedengaran pula suara yang agak sayu-sayu dari jauh.

Jiyad masih sabar menunggu dengan kepala disandar pada sofa kereta.

"Sini jap, yang."

"Kenapa?"

"Eh, cantiknya sayang abang..."

Jiyad berkerut. Sempat lagi budak dua orang ni bermanja. Sakit pula telinga dia mendengarnya.

【C】 KAN KUTUNGGU CINTAMU SAMPAI MATIWhere stories live. Discover now