• Kasih Ibu •

1.2K 45 0
                                    

"Abang nak... abang nak kahwin."

💠💠💠💠💠

Dariel menunduk mengurut pelipisnya. Dia mengerling ke pintu biliknya. Haura mungkin sudah tidur. Dariel mengeluh.

Kata-kata Lyana bagai terngiang-ngiang dalam fikirannya. Lyana lah punca dia tertekan. Apa yang gadis itu tak faham tentang kata-katanya?

Tiba-tiba, bahunya diurut dari belakang. Dariel bagai tahu siapa hanya tersenyum.

"Penat?" Suara lembut masuk ke gegendang telinga.

"Em." Tangan Haura ditarik lalu dihadap dengannya yang duduk di kerusi di kitchen island.

Haura mengusap rambut Dariel.

"Banyak sangat ke kerja?"

"Sangat-sangat."

Haura tersenyum.

"Ni kenapa awak tak tidur lagi ni?" Tanya Dariel. Pelik melihat Haura masih belum tidur jam 1 pagi.

"Tak mengantuk. Awak takde kat sebelah. Tak boleh peluk." Omel Haura manja.

Dariel tergelak kecil sebelum dia tersenyum kelat. Haura yang bagai mengerti, tersenyum nipis.

"Kena pergi pula ya?"

Dariel mengangguk.

"Sorry."

Haura tersenyum lalu memeluk Dariel dengan lemah lembut.

"Nak peluk awak sekejap je. Boleh kan?" Ujar Haura. Dariel membalas pelukan isterinya.

Mereka berpelukan seketika sebelum masing-masing meleraikan pelukan. Dariel mengusap rambut Haura.

"Bila saya dah tak busy, saya bagitahu awak ya?"

Haura mengangguk.

"Awak lapar tak? Saya masakkan. Makan dulu."

Dariel menggeleng.

"Takpelah. Saya kena cepat. Meeting memanjang. Saya balik ni pun sebab nak mandi. Tak selesa mandi kat pejabat tu."

"Kalau macam tu, saya siapkan bekal untuk awak ya? Kalau lapar, awak boleh makan."

Dariel senyap sebentar sebelum dia mengangguk. Dia berdiri.

"Saya pergi mandi dululah."

Haura mengangguk sebelum matanya memandang Dariel yang sudah berlalu ke bilik mereka.

Dalam hatinya berdoa agar Allah permudahkan urusan suaminya itu. Kurangkan tekanannya dan tenangkan hatinya.

♥♥♥♥♥

Daerila mengerling Haidar di sebelah sambil bersilang tangan.

"Awak nak bawa saya pergi mana ni?"

"Adalah."

"Kenapa tak nak bagitahu? Saya dah mula tak percayakan awak ni tahu tak." Katanya tak puas hati.

Haidar tersenyum kecil.

"Awak jangan risau. Saya tak gila lagi nak sentuh anak kesayangan papa awak ni. Saya pun tahu takut. Dan juga halal haram." Balas Haidar sambil tangannya memusingkan stereng kereta.

Daerila tersenyum simpul.

"Surprise lah ni kiranya?"

"Em. Lebih kurang macam tu lah."

【C】 KAN KUTUNGGU CINTAMU SAMPAI MATIWhere stories live. Discover now