13- جريمة لم تنتهِ بعد

13.1K 800 43
                                    

جنتل توكسيك مان
١٣- جريمة لم تنتهِ بعد.
- نيرة شريف

قراءة ممتعة ♡
متنسوس النجمة.

____________________________________

تمر الأيام حتى فعليًا تم تحديد موعد خطبة فرحات على منار وفي يوم من الأيام، كان فرحات جالسًا في مكتبه الموجود بجانب شقة منار ومعه منار يحلان نفس القضية.

" مش عارفة بس حاسة في لغز كبير، حاسة أن المتهم مش برئ المرة دي. "

أومأ بشك قائلًا:
نفس اللي حاسه ومن أول مرة اتكلمت معاه حاسس أن في حاجة مش طبيعية.

" طيب والحل؟ أنا شايفة نصارحه بالحقيقة بس أنا مش عارفة هنوصل لأيه بجد معاه دي مش جريمة عادية دي جريمة قتل وفي واحد مظلوم هيتسجن مكانه. "

" سيبيلي أنتِ القضية دي يا منار، أنا هعرف اتعامل كويس وياريت متظهريش فيها خالص ولا تتعاملي لإني مش ضامن. "

" مش ضامن إيه؟ "
قالتها بتوجس فرد بلا اهتمام:
مش مهم دلوقتي، قوليلي عملتي أيه في قضية
شقة المعمورة؟

" أممم الواضح إن فرحات بيه مش مركز خالص، أنت نسيت إن المحكمة أصدرت قرار بأن الشقة من حق الموكلة. "

ابتسم وهو يحرك كلتا كتفيه قائلًا وهو يضيق عينيه:
على فكرة أنا كده بقيت متهم بإني مش مركز مع المحامية منار الدالي ومحتاج محامية شاطرة تصد عني الدعوة الزور دي.

" والمحامية اللي هتدافع عنك طبعًا منار الجوهري مش الدالي يا فرحات، افتكر كويس. "

رمقها باستنكار كمثل كل مرة ثم قال:
جيه الدور تجاوبي على السؤال اللي بتتهربي منه يا منار، أيه سبب نفيك لوجود اسم الدالي جنب اسمك.

تهربت وتوترت بعض الشيء ثم قالت بعدم تصديق:
ده كده استجواب لا خد بالك أنا محامية وبعرف أرد كويس!

" منار! جاوبي. "
سأل بحنق فردت بضيق:
معلش يا فرحات لو سمحت سيب إجابة السؤال ده لبعدين ومتضغطنيش.

" أنتِ حرة. "
قالها بامتعاض فزفرت أنفاسها بضيق ثم قالت وهي تغمض عينيها حتى لا يبان إحمرارها المفاجئ :
عيلة الدالي متستاهلش إني أشيل اسمها علشان كده ببساطة بنسب اسمي لعيلة ماما.

" عملولك إيه؟ "
قالها باستفسار فردت بتذكر وهي تحاول جاهدة إخفاء حزنها وكأن لا شيء:
أنا مش مستعدة اتكلم بس مش علشان دلوقتي
أنا حاسة إني مش قادرة اتكلم عامة، الموضوع ده مبيتفتحش أساسًا يا فرحات علشان كده مبعرفش أشارك فيه حد.

" أنا ممكن أسمعك، يعني أنا هكون جوزك يا منار
معقولة مش هتقدري تشاركيني حزنك؟ "

جنتل توكسيك مان حيث تعيش القصص. اكتشف الآن