Jag har precis pratat med Jake och jag är jätteglad, det visade sig att han talade sanning i alla fall. Jake har pratat med modellagenturen och de är beredda att ge mig en chans. Allt jag behöver göra är att skicka en bild på mig själv, blir jag godkänd får jag komma dit och göra lite tester så att de ser om jag passar som modell.
Det är bara ett problem... Den här modellagenturen ligger i LA. Det finns såklart modellagenturer i Sverige också men om jag har chansen att bli modell i LA känns det dumt att gå miste om det. Dessutom vill jag vara i samma modellagentur som Jake. Jag vet att det är konstigt, jag känner honom inte ens. Men det är något som gör att jag vill lära känna honom, det är inte bara det att han är snygg, det är något med hans ögon också, han kändes... speciell. Jag tror inte på kärlek vid första ögonkastet så det är inte det det handlar om, jag skulle aldrig bli kär i någon bara så där för det skulle i princip innebära att jag bara faller för utseendet. Men det är något annat, något som drar mig till honom. Kanske är det för att han är den första killen som har gett mig lite uppmärksamhet, jag vet inte, men oavsett vad det är så är jag villig att ta reda på det och det kan jag bara göra genom att träffa honom igen.
Det är bara en vecka kvar innan det är sommarlov nu och jag har funderat lite på hela den här modellgrejen, eller en hel del faktiskt. Jag skulle egentligen kunna åka till LA på sommarlovet och då skulle det inte påverka skolan, men jag vet att mina föräldrar inte kommer att tillåta det ändå så jag vet inte vad jag ska göra.
Nu ska jag i alla fall ut på stan och shoppa. Jag får lösa problemet senare för nu har jag ett större problem; Jake vill träffa mig för att prata om hur det är att vara modell och vad jag ska tänka på och så. Vi ska träffas ikväll och han ska komma och hämta mig här utanför mitt hus, han sa att vi kunde åka och äta middag någonstans. I vanliga fall hade det varit läskigt, att någon jag inte känner som jag bara har träffat en gång bjuder ut mig på middag. Men jag kan inte tacka nej, det händer ju äntligen någonting i mitt liv nu. Han kommer knappast att kidnappa mig heller, vi ska ju bara prata om modelljobbet. Dessutom verkar han väldigt snäll och inte som en sådan där kille som bara är ute efter att utnyttja en.
Nu måste jag verkligen ut och skaffa lite snygga kläder. Vad ska jag ha på mig när jag träffar honom? Jag vill inte klä upp mig för mycket – inte som inför en date – men jag kan inte komma med mina vanliga tråkiga kläder heller, det skulle få honom att tänka om gällande hela den här modellgrejen.
***
Efter att ha varit ute i ungefär två timmar är jag hemma igen. Jag ville inte använda för mycket pengar och jag har redan fått tag på det jag behöver. Jag har egentligen inga problem med pengar men mina föräldrar är alltid noga med att jag ska spara.
Min mage påminner mig om att jag inte har ätit något annat än frukost idag så jag går in i köket för att fixa lite lunch. Köket är inte så stort men det är modernt med vita väggar och grått golv. Vi har ett bord för fyra borta vid fönstret och där finns inte en enda smula på glasskivan. Skåpsluckorna är mörkt grå, nästan svarta.
Jag går bort till frysen och hittar en matlåda med lasagne från i torsdags. Jag värmer den i mikron och äter sedan snabbt innan jag går jag upp till mitt rum.
Mitt rum är ganska litet; väggarna är vita och längs den ena väggen står min säng. Längs en annan vägg har jag en bokhylla och ett skrivbord i trä. Mitt fönster är ut mot trädgården. Min garderob är ganska liten den med men jag har inte så mycket kläder så det gör ingenting. Jag köpte inte så mycket nya kläder nu heller men jag hittade i alla fall en vit klänning till skolavslutningen bland annat. Den är tajt ner till midjan där den är lite utsvängd och den slutar en bit ovanför knäna, den har inte heller några ärmar, den kommer att bli det första som bryter mot min vanliga stil.
YOU ARE READING
Modelldrömmen
Teen FictionModell eller forskare? Det är två helt olika vägar och 17-åriga Vanessa står vid början av dem. Vanessa går första året på natur på gymnasiet och planen har alltid varit att hon ska bli forskare i framtiden; det är alla överens om. Men plötsligt dy...