Vi behöver prata. Vad ska det betyda? Det kan både vara positivt och negativt men han log inte direkt så det känns som om det är något dåligt. Kommer han att berätta att han inte har känslor för mig? Att han har tröttnat på mig eller att han aldrig har känt så för mig? Kommer han att berätta om sitt förflutna? Eller tror han att Ashley har berättat något?
Jag drar nervöst handen genom håret och höjer sedan handen för att knacka på dörren. Ester väntar på mitt rum och jag sa att jag snart skulle vara tillbaka. Frågan är hur jag känner mig när jag kommer tillbaka. Kommer jag att vara glad eller ledsen? Kommer jag att ångra att jag gick hit eller kommer det att vara det bästa som någonsin hänt mig? Allt beror på vad han har att säga.
Mina tankar avbryts av att han öppnar dörren och jag ler lite nervöst mot honom när jag kliver in.
"Vad pratade du och Ashley om?", frågar han, rakt på sak.
"Va?"
Jag ser förvirrat på honom. Var det allt han ville?
"Du förändrades när du kom ut tillsammans med henne, hon måste ha gjort dig upprörd på något sätt", förklarar han och jag känner ilskan bubbla upp inom mig.
Varför spelar han så oskyldig? Han vet mycket väl att han har ett förflutet med Ashley och det verkar inte som om tanken ens har slagit honom att han kanske borde berätta det för mig. Jag menar, med tanke på hur stämningen är mellan Ashley och mig kanske han borde nämna något om det.
"Hade du någon gång tänkt nämna att det var du som tog med henne hit?", snäser jag och han ser med ens skyldig ut.
"Jag tänkte att det kanske var bättre att inte göra det. Med tanke på hur det är mellan er...", svarar han utan att möta min blick.
"Det är just därför du borde berätta det! Så som hon behandlar andra... Jag kan bara inte förstå hur du kan falla för någon som henne", säger jag och inser med en gång att jag just har avslöjat ännu en gång att jag är svartsjuk.
"Vänta va? Vadå falla för henne?", frågar han förvirrat.
"Hon sa att du har haft känslor för henne hela tiden och..."
"Hon ljög", avbryter han.
"Jag har aldrig haft sådana känslor för henne och det har aldrig varit något mellan oss".
Han tar mitt ansikte i sina händer och jag möter hans genuina blick.
"Varför försöker hon använda ert förflutna emot mig då?", frågar jag utan att riktigt våga lita på honom än.
Jag kan se på honom att han inte ljuger men jag är fortfarande förvirrad; vad är det som har hänt mellan dem som han inte har kunnat berätta för mig?
"Första gången jag såg Ashley var på den där klubben där du tvingades dela ut drinkar", börjar han och stoppar händerna i fickorna.
"Jag hängde med några kompisar dit och jag visste inte vad det var för folk som hängde där då för jag var fortfarande ny här. Jag hade precis klarat av mina test..."
"Dina test...?"
"Du tror väl inte att det bara var du som utsattes för de där hemska testen?"
Han ser på mig med en road blick och jag stirrar gapandes tillbaka på honom. Jag visste såklart att det inte bara var jag som gjorde testen men det har aldrig slagit mig att Jake också har gjort dem. Tanken på att han skulle genomgå sådana konstiga test känns så absurd.
"I alla fall så fick jag syn på henne med en gång när vi kom in. Hon stod på scenen då tillsammans med två andra tjejer. De andra tjejerna verkade gilla vad de gjorde eller så var de bara väldigt bra på att låtsas, men det syntes lång väg att Ashley var väldigt obekväm med det", berättar han.
STAI LEGGENDO
Modelldrömmen
Teen FictionModell eller forskare? Det är två helt olika vägar och 17-åriga Vanessa står vid början av dem. Vanessa går första året på natur på gymnasiet och planen har alltid varit att hon ska bli forskare i framtiden; det är alla överens om. Men plötsligt dy...