När jag vaknar är klockan sju. Jag är glad att jag vaknade så här tidigt för jag glömde att sätta väckarklockan på ringning igår och jag måste hinna duscha innan vi ska iväg. Jag vet i och för sig inte när vi ska åka men det är skönt att vara klar i tid i alla fall.
Jag lyfter bort täcket och reser mig försiktigt från sängen, någon gång under natten har vi tydligen flyttat oss närmre varandra för jag nästan snuddade vid Jake när jag vaknade. Nu när han sover ser han ut som den där Jake jag mötte första dagen och jag känner återigen besvikelsen över hans personlighetsbyte välla över mig. Varför kunde han inte vara den drömkillen han först verkade vara? Å andra sidan blir det lättare för mig att glömma honom sedan om han är sådan här.
Jag tassar in i badrummet och låser dörren efter mig. Jag låter min pyjamas ligga i en hög på golvet och sedan kliver jag in i duschen och vrider på vattnet. Jag schamponerar håret och sköljer sedan snabbt ur det igen. Efter att jag har tagit i balsam också står jag kvar en stund och bara njuter av det värmande vattnet.
När jag inser att jag har stått här ganska länge vrider jag av vattnet och kramar ur håret innan jag kliver ut i det kalla badrummet. Jag tar på mig en av de vita badrockarna som hänger på en krok på väggen och sedan låser jag upp dörren. Jake har också vaknat nu och han har på sig samma kläder som igår; han ser ut att ha varit färdig ett tag.
"Godmorgon", säger han och ler snett, det är ett leende som får mig att glömma besvikelsen för ett ögonblick.
"Godmorgon"
Jag går fram till sängen för att plocka upp mina kläder som ligger där bredvid och undviker att möta hans blick. Det känns jättekonstigt att bo på hotell med en kille som jag knappt känner och något som känns ännu konstigare är att jag trots det ska följa med honom till LA.
"Vi kan gå ner och äta frukost när du vill, vi åker så fort vi är klara", säger han och försvinner in i badrummet.
Jag tar på mig mina vita shorts som jag hade igår och väljer ett rosa linne till det. Sedan sminkar jag mig, jag tar lite mer idag när jag vet att jag ska till modellagenturen.
När jag är klar har jag foundation, puder, rouge och ett lite tjockare lager mascara. Det är ungefär vad jag klarar av, jag måste träna på att sminka mig när jag har tid.
Vi åker ner till restaurangen under tystnad. Där inne har de en frukostbuffé med olika sorters bröd, yoghurt, flingor, juice, korv, bacon och så vidare. Jag känner hur det vattnas i munnen när jag ser allt, det ser så där fint och lyxigt ut, precis som en hotellfrukost ska vara. Jag tar en tallrik med yoghurt, ett glas juice och två mackor och slår mig ner mitt emot Jake vid ett av fönsterborden. Utanför fönstret går en stor gata med en massa butiker och massor med människor skyndar förbi på väg till jobbet eller något annat brådskande.
Vi småpratar lite under frukosten och det känns som om den stela stämningen från igår lättar lite. När vi är klara åker vi upp till rummet och plockar ihop våra saker, sedan går vi ut till bilen. Vi åker direkt till flygplatsen och det är inte särskilt långt så vi är snabbt framme. Vi tar med oss våra saker och går en "VIP-väg" till privatplanen. Jag är för upptagen med att se mig omkring på alla lyxiga flygplan för att ens fundera över vad vi överhuvudtaget gör här.
Jake går fram till ett något mindre plan där en pilot kommer ut och Jake presenterar oss för varandra. Piloten tar våra väskor och går in och jag vänder mig frågande mot Jake.
"Säg inte att du har ett privatplan".
Jag ser gapande på honom, det kan inte vara sant.
"Jag började undra när du skulle räkna ut det, vi har ju liksom gått en avskild väg till en massa privatplan och du har inte frågat någonting".
YOU ARE READING
Modelldrömmen
Teen FictionModell eller forskare? Det är två helt olika vägar och 17-åriga Vanessa står vid början av dem. Vanessa går första året på natur på gymnasiet och planen har alltid varit att hon ska bli forskare i framtiden; det är alla överens om. Men plötsligt dy...