Bab 5

837 39 2
                                    

*****

"Aku dah ulang banyak kali untuk kau semak dulu laporan ni sebelum hantar ke aku! Ini apa sampah!!!" tengking Qaf sambil membaling kertas laporan tersebut dihadapan muka pekerjanya.

"Ambil balik. Aku nak kau buat baru sedikit lagi kesalahan tak teragak-agak aku pecat kau? Keluar!" ujar Qaf lantang.

"Ma... Maaf Tengku." Si lelaki buru-buru mengambil laporannya yang berterabur diatas lantai dan terburu-buru keluar dari bilik Qaf.

Siapa yang tidak mengenali Tengku Qash Farhan seorang yang ego tinggi, selalu nak menang dan lagi buat dia marah belum habis hal gaduh dengan walidnya dirumah pekerjanya buat hal pula.

Tekan sahaja interkom Qaf terus memanggil pembantu peribadinya masuk.

"Yan masuk!" pinta Qaf.

Ketukkan di pintu membuatkan Qaf melauang memberi keizinan untuk masuk.

Dengan lenggang lenggok gerangan yang dipanggil Yan menghampiri Qaf.

"Ia Tengku?" gemah gemalai suara yang memanggil Qaf.

Mendongak Qaf melihat pembantunya. Terus mukanya berubah. Hilang lesap soalan yang ia mahu ajukan bila mana melihat pemakaian Yan.

"Yan apa baju kau pakai ni?"

"What! Is this fashion Tengku."

"Fashion otak kau! Dah macam badut seluar pink baju hijau dengan pin rambut."

Nak marah Yan tak mungkin pembantu peribadinya ibarat muka tembok dulu dia pernah marah teruk esoknya tetap sama perangainya.

"Tengku jangan sesekali judge fashion saya. Saya tak suka." Dihentak-hentak kakinya.

"Kau hentak lagi aku potong kaki tu?" ucap Qaf sinis.

"Ialah. Haa Tengku nak apa saya banyak kerja tau."

"Sabar... Kau ni bukan setakat becok buat aku menyampah macam mana HR boleh ambil kau jadi pembantu aku. Degil nak mampus. Kecik-kecik tak nak mati dah besar susahkan aku." ujar Qaf lantang.

"Siapa boss aku ke kau? Asal kau boleh marah aku?"

"Tengku lah boss, alah tak kisah Tengku nak apa ni." merungut Yan terus ditarik kerusi dihadapan Qaf dan dilabuhkan punggungnya.

"Sabar." tekan Qaf.

"Set kan appointment aku dengan Angkasa Holding."

"Lagi?"

"Itu sahaja, kau boleh keluar." halau Qaf sinis.

Menjeling Yan melihat Qaf nasib baik boss kalau tak dah lama cekik-cekik.

Belum sempat Yan memulas tombol pintu namanya diseru lagi membuatkan ia cemberut.

"By the ways Dani Aryan kau jalan lenggok-lenggok depan aku ingat aku tergoda? Aku straight lagi bukan macam kau!"

"Eeeii... Benci Tengku, saya kata panggil saya Dania Aryana lah!!" ditutup kuat pintu bilik Qaf dan dihentak-hentak kakinya tanda protest.

Orang lain sibuk takut dengan Qaf yang si Yan main langgar sahaja.

Tak sampai berapa minit pintu bilik Qaf diketuk lagi.

"Masuk!" laung Qaf kuat.

"Kau nak apa lagi Yan?"

"Eh... Ingat saya suka-suka nak buka hadap muka Tengku pun buat saya menyampah. Ini ha petang ada meeting dengan SkyHeigh Corporation.

"Hmm.."

"Itu je balas. Kedekut ayat."

"Keluar!!" tengking Qaf.

Manakala Yan hanya tergelak-gelak sambil menutup pintu.

"Padan muka."

*****

“Thank Tuan Syed for your coporation, saya harap Tuan Syed tak kecewa berkerjasama dengan kami.” Sambil menghulurkan tangannya untuk berjabat. Tangan Tengku Qaf disambut oleh lelaki yang dipanggil Tuan Syed. “Insyallah, just call me Syed.” ujar sang jejaka.
 
Qaf hanya mengangguk pertama kali dia berjumpa dengan SkyHeigh Corporation dan patutlah ceo nya disegani kerana memiliki akhlak yang tinggi. “Nanti saya akan minta pa saya untuk arrange meeting akan datang but kalau kita berbincang di luar adakah baik.” cadang Qaf.
 
“Ok. Saya setuju just Tengku bagitahu saya tempat dan bila nanti saya datang."

Lelaki tersebut diiringi Yan untuk keluar dari ruang bilik meeting. Biasanya mereka akan hidangkan minum petang tapi atas faktor ceo SkyHeigh perlu mengejar masa dia hanya boleh memohon maaf.
 
Qaf membuat keputusan untuk rehat seketika di bilik meeting. Baru sahaja ia melekapkan tangannya pada dahi dan memejam mata tolakkan pada pintu bilik meeting buatkan ia membuka mata semula.

Melihat pa nya yang tersenyum- senyum di hadapan pintu buatkan Qaf meluat. Ada lah tu.

"Tengku?" meleret panggilan Yan membuatkan bulu roma Qaf mencanak naik.

"Hmm..."

"Tengku!!"

"Iya Yan. Kau nak apa? Makanan kat pantry kalau nak ambil makan dah keluar aku nak rehat."

Terus berubah ceria wajah Yan bila dapat keizinan dari Tengku untuk makan.

"Terima kasih Tengku yang hensem."

Terus ditutup pintu dan melangkah pergi. Menggeleng Qaf melihat sikap Yan walaupun begitu kerja Yan perfect jadi tak ada sebab dia boleh memecat Yan.

Tersenyum suka Yan melangkah keluar dari ruang bilik meeting.

"Tahu-tahu je Tengku aku nak makan."

"Yan!!!" Belum sampai lagi Yan ke pantri namanya sudah diseru. Terus ia memusing melihat gerangan yang memanggilnya.

"Kau nak apa nyah panggil aku?" soal Yan garang.

"Tolong check kan laporan ni? Boleh tak?" soal Nazmi.

"Ialah letak atas meja aku." Belum sempat lelaki yang bernama Nazmi melangkah pergi Yan memanggilnya lagi.

"Kau free tak?"

"Free. Aku baru siap settlekan semua report aku."

"Kalau macam tu jom kita ke pantri makan alang-alang lagi berapa minit nak balik."

"Boleh ke?" tanya Nazmi takut-takut.

"Don't worry ni Yan. Dijamin selamat. Ayuh... Makan."

Tergelak Nazmi mendengar walaupun Yan agak pelik tapi dia lebih selesa berkawan dengan Yan dari orang lain semua toxic.

QAF: THE BEAUTIFUL MISTAKE (ON GOING) Where stories live. Discover now