Bab 1

1.3K 56 4
                                    

Tiga tahun kemudian ...

PELUH yang merenik pada dahi Emiir lap dengan hujung lengan baju.Cuaca sekarang panas sungguh.

"Rehat dulu!"Emiir melaung ke arah beberapa orang pekerjanya yang sedang menyusun kerusi dan meja bawah khemah yang baru mereka pasang sebentar tadi.

Emiir berjalan ke arah platform yang dia dan pekerjanya telah susun membentuk sebuah pentas.Air mineral sejuk dikeluarkan dari dalam plastik putih.Penutup dibuka dan laju dia meneguk untuk menghilangkan dahaga.

Pekerja yang lain turut sama berehat.Masing-masing duduk mengibas badan yang rasa berbahang.Matahari terik memacak atas kepala sampai kulit pun rasa perit.

"Ni air..minum dulu.."Emiir mencapai dua botol besar air mineral dan dihulur kepada pekerja-pekerjanya.

"Abang Emiir!"Emiir menoleh ke belakang mencari suara perempuan yang memanggilnya itu.

"Ouh..Tasha."Emiir menarik senyum segaris sebelum pandang ke depan semula.

"Abang Emiir dah makan?"Gadis dengan tudung hitam,blouse biru dan seluar jeans hitam itu sudah berdiri di sisi Emiir.

Emiir menggeleng.

"Abang baru siap pasang khemah.Ada sikit lagi nak settled ni.."Emiir menunjuk ke arah bawah khemah.

"Ouh..ingat nak ajak abang lunch.Tasha pun tengah rehat ni.."Gadis dengan nama Tasha itu tersenyum manja memandang wajah Emiir dari sisi.

"Tasha pergilah.Abang nak tolong budak-budak abang ni siapkan.."Emiir menolak baik pelawaan Tasha yang merupakan anak kepada kawan baik papa dan mamanya itu.

Khemah yang sedang dia pasang ini pun untuk majlis soft launching produk kosmetik milik syarikat mama Tasha.Tasha pula ditugaskan mamanya untuk datang dan pastikan kalau ada apa-apa susunan yang mereka perlu ubah.

"Alah..tak nak lunch sorang."Tasha dah menayang muka sedih.

"Tak apa bang.Pergi je.Sikit je tinggal ni,kitorang boleh siapkan."Arif salah seorang pekerjanya mencelah.

"Haa tu!Jom!"Mata Tasha dah bersinar teruja.

"Betul ke?"Emiir memandang Arif meminta kepastian.

"Betul boss."Arif mengangkat ibu jarinya tanda bagus ke arah Emiir.

"Abang pergi dating..jangan risau."Arif sengih mengusik.

Tasha pula dah tersenyum malu disebelah Emiir.

"Banyaklah kau.."Emiir ketawa halus sambil menggelengkan kepala dengan usikan pekerjanya itu.

"Apa-apa call abang eh."Emiir memberikan arahan.

Pekerja yang lain mengangguk.

"Jom..naik kereta abang."Emiir dah berjalan beriringan dengan Tasha.

Kalau ikutkan dia belum begitu lapar tapi bila Tasha dah mula buat muka sedih jadi serba salah pula.Mengenangkan Tasha itu anak kawan baik mama dan papa saja jadi dia terima pelawaannya.

.

.

.

NASI putih dengan ayam masak lemak dalam pinggan disuap masuk sedikit ke dalam mulut menggunakan sudu.

"Tak sedap ke Tasha?"Emiir menegur Tasha yang kelihatan terkulat-kulat menyuap masuk nasi dan lauk dihadapannya.

Nak kata tak sedap.Pada selera Emiir sedap saja semuanya.

Nak kata Tasha tak makan tapi tak ada pula Tasha sebut apa-apa masa mereka berdua melangkah masuk ke dalam kedai makan itu tadi.Jadi,Emiir anggap Tasha okay saja.

TERNYATA KAMUWhere stories live. Discover now