Bab 18

913 43 0
                                    

BAJU yang basah dengan peluh itu dikibas-kibas laju.Nak menyejukkan badan yang rasa berbahang.Zip beg galas yang dia bawa bersama dibuka dan dikeluarkan sebotol air mineral.Penutup dibuka dan diteguk laju menghilangkan dahaga.

"Dah surrender dah?Nak sambung tak?"Firdaus yang duduk berlunjur atas lantai simen gelanggang badminton itu mendongak ke arah Emiir yang berdiri disebelahnya.

Entah angin apa si Emiir ni tiba-tiba malam ni ajak main badminton pula.Katanya nak lepaskan geram.Pukul orang salah jadi pukul bulu tangkis pun jadilah.

Emiir yang sedang meneguk air itu menggeleng.Botol mineral disimpan kembali.Nafasnya yang tadi tercungap dah stabil semula.

"Dah.Puas dah main."Emiir menjawab.

"Kau nak balik awal ke malam ni,Fir?Mamak jom?"Emiir mengajak Firdaus.

"Tak adalah nak balik awal.Boleh je."Firdaus menjawab.

"Jom ah.Lapar pulak."Emiir mengusap perutnya yang dah berbunyi dari tadi minta diisi.

Beg digalas ke belakang badan.Raket dan bulu tangkis disimpan ke dalam sarungnya.

"Haa jom."Firdaus turut bangun dan menghulurkan raket yang dia pinjam dari Emiir tadi.Beg galas dicapai dan disarung ke belakang badan.

Mereka berjalan beriringan keluar dari gelanggang badminton yang masih penuh dengan orang itu.

.

.

.

TEH tarik yang baru sampai dihantar atas meja itu dikacau perlahan.Mata masih tertumpu pada skrin televisyen yang memaparkan siaran ulangan perlawanan bola sepak.

"Kau order apa?Kata lapar.."Firdaus yang baru tiba dengan sepinggan nasi dan seketul ayam goreng itu bertanya.

"Order nasi goreng ayam."Emiir mengalihkan pandangan ke arah Firdaus yang dah duduk berhadapan dengannya.

"Fir.."Emiir memanggil Firdaus.

"Hmm.."Firdaus menyahut dengan mulut yang dah penuh disuap nasi.

"Camping jom?PD."Firdaus mengangkat muka dari pinggan dengan kening terangkat.

Random betul kawan baik dia seorang ni harini..

"Bilanya?"Firdaus bertanya.

"Next weekend.Bawaklah family kau.Tunang kau sekali ke.Lagi ramai lagi best."Emiir membalas pertanyaan Firdaus.

"Boleh."Jawab Firdaus ringkas.

"Kau nak aku bawak family aku ke nak aku bawak adik aku je?"Senyum Firdaus dah meleret.

Emiir menjeling Firdaus.Mula dah keluar tanduk nak mengusik.

"Gurau..gurau.."Firdaus menayang sengih.

"Kau asal tiba-tiba ajak camping?"Firdaus bertanya.

"Saja.Lagipun,aku saja nak bercuti.Serabut sikit dua tiga harini.Alang-alang ajak kau.Ramai-ramai seronok sikit."ujar Emiir.

"Aku okay je.Boleh bawak Dee sekali.Bagi dia kena angin luar sikit.Risau tengok lepas balik hospital tu banyak diam.Bisnes pun lama dah dia tak sentuh."Firdaus berkata sedikit gusar.

Walaupun hampir sebulan kejadian Dee diserang oleh Zafran itu berlalu,Dee masih sama.Tak banyak cakap.Ada waktu termenung.Banyak berkurung di dalam biliknya.Dee yang sekarang bukan seperti Dee yang sebelum ini.

Setiap kali habis temujanji dengan doktor psikiatri yang merawat dia pun,Dee lebih banyak berahsia.Walaupun,Firdaus boleh nampak mata merah Dee setiap kali balik dari temujanji tapi Firdaus tak nak bertanya lebih-lebih.Bimbang Dee rasa rimas dipaksa untuk bercerita sedangkan dia tak nak.

TERNYATA KAMUWhere stories live. Discover now