BAB 11

926 43 1
                                    

EMIIR menuruni tangga rumah banglo mewah itu dengan perlahan.Dia melangkah ke arah ruang makan.

"Mama..papa.."Dia menyapa kedua orang tuanya yang sedang duduk menikmati sarapan.

"Haa Emiir.Makan."Dato' Zaidi mengangkat muka sekilas mempelawa anak sulungnya supaya turut serta bersarapan pagi.

Emiir angguk.Kerusi makan yang berada bersebelahan papanya itu ditarik dan dia duduk.Pinggan kosong dicapai.Mihun goreng disenduk masuk ke dalam pinggan.

"Emiir balik pukul berapa malam tadi?Mama tengok pukul 2 lebih Emiir tak ada dekat rumah lagi."Datin Alyah yang tadi hanya diam menjamah roti bakar bersuara.

"Lewat,ma.Firdaus mintak tolong semalam."Ringkas Emiir memberitahu.

"Ouh yeke.."Datin Alyah membalas.

Datin Alyah tak bertanya lanjut.Mereka memang dah kenal sangat dengan Firdaus.Kawan baik Emiir dari kolej dulu.Baik budaknya.Datin Alyah dan Dato' Zaidi pun tak ada masalah mereka berkawan baik.

"Ni nak masuk office ke nak pasang khemah,Emiir?"Dato' Zaidi pula mencelah.

"Masuk office,pa.Banyak benda tunggu approval Emiir.Nabilah pun dah membebel sebab boss dia ni asyik panas bontot je bila duduk office."jawab Emiir.

Dato' Zaidi senyum dengan jawapan Emiir.

"Eloklah tu PA kamu tu membebel.Biar rimas baru duduk diam dekat office.Kalau tidak lincah semacam semua kerja berat nak buat.."Emiir hanya senyum mendengarkan bebelan mamanya.

Mama memang selalu tak setuju bila dia mengangkat berat dan menyertai pekerja-pekerjanya buat kerja luar memasang khemah.Risau apa-apa jadi.

"Biarlah dia.Anak lelaki.Kena buat kerja berat sikit.."Dato' Zaidi membela Emiir.

Datin Alyah mencebik.Tak pernah nak menang kalau dah suaminya itu turut berpihak pada Emiir.Emiir hanya senyum melihat gelagat mama dan papanya.

"Emm yelah.."Datin Alyah membalas sambil menggigit roti bakar yang berbaki lagi separuh.

"Papa tak masuk office harini?"Emiir memandang papanya.

"Rehat harini.Papa rasa letih lagi balik dari Kuantan kelmarin.."Dato' Zaidi menjawab pertanyaan Emiir.

Emiir hanya mengangguk.

"Emiir hujung minggu ni cuti ya?"Datin Alyah bersuara semula.

"Kenapa,ma?"Emiir bertanya hairan.Jarang mama nak suruh dia cuti.

"Ada tetamu istimewa nak datang hujung minggu ni."Datin Alyah senyum seronok.

"Siapa?Abang tak tahu pun?Abang kenal ke?"Dato' Azam menyampuk ingin tahu.

"Abang pun kenal tapi rahsia.."Datin Alyah senyum.

"Eh..eh berahsia pulak.."Dato' Zaidi menggeleng perlahan kepalanya.

Ada saja isterinya itu.

"Siapa,ma?Kawan mama ke?"Emiir pula bertanya.Lain macam saja seronok mamanya itu.

"Ada lah.Nanti Emiir tahulah.Cuti ya.Kalau tak mama merajuk."Datin Alyah saja mengugut.

"Eh..eh awak ni.."Dato' Zaidi bersuara.

"Okay,ma."Emiir membalas.Malas nak bertanya lebih-lebih.Tunggu sajalah kejutan mamanya tu nanti.

TERNYATA KAMUWhere stories live. Discover now