"ABANG jangan buat lawak."Dee membalas setelah beberapa minit diam.
"Abang tak gelak.Dee rasa lawak ke?"Emiir menoleh ke arah Dee dengan wajah serius tapi tenang.
Dee pura-pura ketawa menutup kejanggalan hatinya.
"Dee tahu abang kesian tengok nasib Dee tapi Dee tak nak libatkan perasaan simpati dalam perkahwinan Dee."Dee bersuara lirih.
"Abang tak kesian.Abang ikhlas.Abang rasa hati abang memang dah ada pada Dee lama dah."Emiir bersuara.Tak ada langsung keraguan dalam nadanya.
Dee diam.
Entah nak percaya atau tidak.Mana tahu Emiir terlalu simpati dengan hidup dia itu yang terkeluar cadangan luar alam tiba-tiba tu.
"Abang pun tak suka orang sayang abang sebab kesian.Jadi kenapa abang nak buat macamtu dekat Dee?"Emiir menoleh ke arah Dee.Lembut pandangannya menyorot ke arah wajah Dee.
"Abang tak tipu.Memang abang dah lama ada hati dengan Dee."Emiir menyambung lagi.
Dee menelan air liur yang terasa kesat.
Jantung ni tak payah cakaplah.Dia punya pecut takut terkeluar dari sangkar saja.
Kalau dia terjun masuk dalam laut ni agak-agak kecoh tak?Kalau dia angkat kaki dan lari balik naik grab agak-agak melampau tak?
Dee masih tegak duduk.Mulutnya terkunci rapat tak tahu nak cakap apa.
"Mungkin sebelum ni abang tak sedar perasaan abang ni.Tapi harini abang yakin.Apa abang rasa tu betul.Perasaan ni bukan sebab kesian.Bukan sebab prihatin cuma sebab Dee adik Firdaus dan kita dah lama kenal."Emiir menambah lagi.
Dee dapat rasa muka berbahang menahan malu.Angin pantai yang berhembus langsung tak menyejukkan hatinya yang rasa tak menentu waktu ini.
"Se..sejak bila?"Gugup Dee bertanya.Matanya hanya memandang hujung sandalnya.
"Sejak bila apa?"Soalan dibalas soalan.
"Sejak bila abang sedar abang suka Dee?"Dee memberanikan diri bertanya.
Ini soal hati.Dee nak tahu sejelasnya.
"Sejak kita pernah jum-"
Telefon pintar Dee tiba-tiba berbunyi nyaring menghentikan percakapan Emiir.Dee terus mencapai begnya dan dibuka.Telefon pintar ditarik keluar dan butang hijau digeser ke atas bila melihat nama pemanggil.
"Haa Liya..kenapa?"Dee bertanya pada Liya dihujung talian.
Lega rasa hati bila Liya datang jadi penyelamat waktu genting macamni...
"Buat apa tu?Dating dengan Abang Emiir eh?"Liya mengusik dengan nada suara meleret.
"Banyaklah kau.."Dee menjawab geram.Saja nak mengenakan dia.
Liya dah mengekek ditalian sebelah sana.
"Aku dekat rumah kau ni.Tengah makan bubur durian mama kau.Balik kerja terus pergi sini tadi.Ingat kau ada rumah lepastu mama kau kata kau keluar dengan Abang Emiir."Liya memberitahu panjang lebar.
"Ouh.Haah.Ada dekat pantai ni tapi sekejap lagi nak balik dah.Senja dah."Dee memaklumkan.
"Aih..cepatnya.Sambung je dating.Aku saja call nak bagitahu.Nanti kau merajuk pulak dengan aku sampai tujuh keturunan sebab datang tak bagitahu."ujar Liya.
"Eii banyaklah kau.Tunggu aku.Jangan balik lagi tau!Aku gerak balik sekarang."Dee menghalang.
"Nak balik jugak.."Liya saja mengusik.
"Liya.."Meleret suara Dee dengan nada memberi amaran.
"Yelah..yelah.Aku tunggu ni."Liya membalas.
"Okay.Tunggu!"Talian dimatikan.
YOU ARE READING
TERNYATA KAMU
RomanceEMIIR ASYTAR X MARDHIYAH ELINA "Kahwin dengan abang,Dee."Emiir menuturkan tenang sambil mata masih membuang pandang ke tengah laut. Emiir mungkin tenang tapi bukan Dee.Perasaannya sedang berkocak hebat.Rasa macam apa yang lelaki itu cakap semuanya t...