Bab 32

1K 50 3
                                    

"ABANG Emiir nak apa-apa lagi ke?"Aisyah bertanya Emiir yang berada disebelah kirinya.

"Saya bukan budak kecik.Boleh ambil sendiri."Emiir membalas dingin.

Aisyah terdiam dan kembali duduk semula.

Dee hanya memandang Aisyah yang dari tadi rajin dan gigih melayan Emiir walaupun Emiir buat tak tahu saja.

Sudahlah dengan tak bersalah Aisyah terus duduk di sebelah Emiir yang sepatutnya menjadi tempat Dee.Dee mengalah saja dan duduk bersebelahan Ayie,adik Emiir.

"Aik Kak Aisyah.Abang Emiir je?Ayie tak nak sendukkan?"Ayie sengaja mengusik.

Lebih kepada memerli.Dia pun bukan senang sangat dengan Aisyah.Lagi-lagi bila dia tahu sebab abangnya putus dengan Aisyah.Emiir yang meluahkan pada dia tapi Emiir menyuruh dia merahsiakan tentang perihal itu.

Aisyah hanya senyum kelat.

"Biarlah Kak Aisyah kamu nak tolong Abang Emiir."Datin Alya membela.

Langsung tak menjaga hati Dee yang sudah menjadi tunangan Emiir.

"Dee?Sikitnya lauk?Tak ambil lagi?"Dato' Zaidi yang melihat Dee cuma diam itu cuba berbual ringan dengan Dee.

"Dah,uncle.Ni pun banyak dah."Dee senyum dan menganggukkan sedikit kepalanya.

Dia rasa sangat asing pada waktu ini.Emiir pandang Dee.Mesti Dee perasan akan sikap Aisyah.Ikut hati Emiir nak saja dia ajak Dee pulang.Dia juga rimas dengan kehadiran Aisyah di situ.

Datin Alya hanya memandang Dee dengan ekor mata.Dia tak ada rasa nak berbual kosong atau bermesra dengan bakal menantunya itu.Dia lebih seronok dengan cara Aisyah melayaninya.

"Allah..tumpah."Suara Aisyah tiba-tiba kedengaran.

"Kenapa Aisyah?"Datin Alya bertanya risau dan menjenguk ke arah Aisyah.

Mereka semua memandang ke arah Aisyah yang sudah berdiri.

"Ni aunty.Sorry Aisyah tersenggol air pulak.Habis tumpah."Dilap bajunya yang sedikit basah dan merapatkan badannya ke kerusi Emiir.

Dee memerhati dengan hati sebal.Sebab ada mama dan papa Emiir saja ditahankan hatinya.Ikut cemburu rasanya dah tercabut tudung Aisyah dia tarik.

"Tak apa..panggil Mak Jah."Dato' Zaidi bersuara.

"Eh tak payah."Datin Alya mencelah.

"Dee,boleh tolong ambil kain dekat dapur?"Datin Alya memandang ke arah Dee.

Dee terkejut bila namanya disebut.

"Mak Jah kan ada,ma?"Emiir menegur mamanya yang tanpa bersalah menyuruh Dee.

"Mintak tolong je.Salah ke.."Datin Alya membidas dengan hati sebal.

"Okay,aunty."Dee bangun tanpa banyak soal dan pergi ke dapur bila lihat Emiir dan Datin Alya yang mula bertikam lidah itu.

Emiir diam.

"Tolong lap meja dengan lantai sekali tu.Kesian Aisyah baju basah tu."Datin Alya memberikan arahan sampai saja Dee dari dapur dengan membawa sehelai kain lap.

"Biar je Dee nanti baru bersihkan."Dato' Zaidi menyangkal arahan isterinya.Dia menjeling isterinya disebelah.

Ada pula menyuruh tetamu begitu..

"Alah..tolong lap sikit je.Bukan patah tangan.."Datin Alya menuturkan selamba.

Emiir yang geram dengan situasi itu dan sikap mamanya itu terus bangun.Kain lap dari tangan Dee diambil dan dia yang mengelap meja serta lantai yang basah dengan air oren.

TERNYATA KAMUWhere stories live. Discover now