"Is that true?" Dalilah dan Misya sama-sama berdiam diri.
"I'm asking! Is that true?! Dahlia's sick! Is that true?!" Betak Ryan. Misya hanya mampu mengeluh. Wajah Ryan yang memerah menjadi santapan mata.
"Yes,she is. Ada separuh lagi peluru yang terbenam pada pusat saraf otaknya."
"Pa..pardon? Sorry,I don't get it. I thought..."
"Yup,at first I also think the same. I've got information sebenarnya,dalam perjalanan ke UK,mereka terlibat dalam kemalangan kecil. Hentakkan pada kepala Ace cukup membuatkan peluru tu terbelah dua." Terang Misya. Ryan kehilangan kata-kata. Tak sangka kondisi Dahlia tidak sebaik yang dia sangkakan.
"Di..dia tahu tak tentang ni?" Tanya Ryan gugup. Misya menggeleng kepala.
"Not yet. I akan bagitahu dia selepas I pulang ke Malaysia lusa." Ryan mengeluh kecil.
"Okey." Balas Ryan. Misya mengangguk sebelum melangkah pergi.
"Apa u buat di sini,Ryan?" Tanya Dalilah selepas lama menyepi. Ryan tersentak. Wajah dingin Dalilah ditenungnya.
"Cari anak saudara I?" Balas Ryan dengan nada sinisnya. Dalilah sedikit terkejut mendengar penyataan Ryan. Yelah. Selain dirinya, Misya dan bosses, tiada orang lain yang yang tahu termasuk Fayyadh mahupun Mike.
"Anak saudara?" Tanyanya sengaja menutup kebohongan. Ryan tersenyum sinis.
"Jangankan u,Ace pun I boleh hidu pembohongan dia,tahu?"
"Apa maksud u?"
"Well, I rasa u lebih tahu apa maksud I."
"Nope. U ada anak-anak saudara ke?" Tanyanya kembali berlagak bodoh.
"Ada I cakap 'anak-anak'? Okay,new information then. I have more then one nephew. Correct me if I wrong." Dalilah tersentak. S**t! Terkantoi!
"Maaf,I tak tahu apa yang u cakapkan." Balas Dalilah yakin. Ryan tergelak besar mendengar penyataan Dalilah.
"Dilah,Dilah. I kenal u bukan setahu dua. I kenal u lebih sepuluh tahun."
"S..so?"
"Well,u will speaks all in bahasa when u lie. Sorry,Dilah." Ujar Ryan dengan nada sedihnya. Memprovok Dalilah.
"I know nothing. So ,u may leave me alone." Dalilah mula mengorak langkah hendak pergi.
"I'll search for them,then. May I?" Kata-kata Ryan tidak diendahkan langsung. Dalilah berjalan dengan lebih pantas bagi cepat meninggalkan Ryan.
******************************
Dahlia pelik apabila memasuki rumah Fayyadh. Keadaan rumah itu sangat gelap.
"Tak ada orang ke?" Dia melajukan langkahnya memasuki rumah melalui pintu utama. Gelap. Segera dia mencari suis lampu lalu menekannya. Haa,cerah pun.
"Haidar mana?" Dahlia melihat sekeliling rumah sebelum mendaki tangga menuju bilik mereka. Pintu bilik dibuka dan sama seperti di bawah semasa dia tiba tadi. Gelap. Again? Matanya tertacap pada sticky note yang tertampal pada cermin meja soleknya. Sejambak bunga Dahlia juga disertakan.
Hye,wifey!
Happy anniversary! Since ini anniversary kita yang pertama kita celebrate, I wanna make it sweet and sangat romantik agar kita tidak melupakannya. Setuju? Kalau ye,sila pakai apa yang saya sediakan dan datang pada tempat yang saya beritahu.
YOU ARE READING
#1 Masih Mahu Berahsia?|✔|
RomanceDAHLIA ARIANA-Seorang remaja yang dihujani pelbagai dugaan dan menjadikannya matang dalam membuat keputusan. Banyak rahsianya dipendam ke dasar lubuk memori dek kerana masa lalunya yang kelam. TENGKU MUHAMMAD FAYYADH HAIDAR-Seorang remaja yang diasu...