ROMEO & THE GLAM

10.8K 504 11
                                    

ARA POV

Cafe sesak dengan manusia-manusia yang kelaparan. Aku, Illa dan Yuni terus mengambil tempat yang terletak ditepi tingkap. Tempat itu sememangnya tempat rasmi bertiga. Aku memesan Mee Tom Yam bersama Air Laici.

Pak Musa ialah pemilik cafe ini. Makanan dia memang sodap! Illa pula memesan Mee Kari dan Jus Tembikai. Mee kari kat sini pon the best. Yuni sempoi bersama Mee Sup dan Tea O Ais Limau.

Kami mula makan. Lapar sangat gamaknya. " Illa, cuba kau tengok Yuni tu" Illa yang sedang makan mengangkat wajah untuk memandang Yuni.

" Kenapa dengan Yuni?" Adila Medina blur. Aku tepuk dahi. Illa kalau datang blur dia memang payah.

" kau ni blur lah. Maksud aku, cuba kau tengok Yuni tu, kalau makan tak pandang kiri kanan. Silap hari bulan, jodoh dia lalu pun, dia tak pandang" memahami apa yang dikatakan aku, Illa ketawa kuat.

" setuju!Yuni dan makanan mana boleh dipisahkan" makin kuat kami ketawa.

" mengumpat..." Kami tersengih.

" betul lah apa yang kitorang cakap. Jodoh kau lalu tadi pun kau tak perasan" dahi Yuni berkerut.

" mana jodoh aku??" Yuni pun blur. Dua kali lima aja dengan Si Illa tu.

" tu jodoh kau" selamba aku berkata. Illa dan Yuni pantas memandang ke arah pintu masuk cafe.

" eee... tu? jodoh aku?? Bodoh! kata-kata tu doa tau. Kau nak ke dia jadi sepupu ipar korang??" marah Yuni. Aku dan Illa sudah terbahak-bahak ketawa.

" lekk ah... aku gurau jerr" Aku hanya tersengih. Illa kelihatan sudah selesai makan. Illa kalau orang kata dia nerd, dia marah. Tapi, buku sentiasa ada di tangan.

" kau baca buku apa tu Illa?" aku bertanya ingin tahu.

" I am number FOUR" Illa menjawab tanpa memandangku.

Illa suka buku dan cerita jenis fantasi seperti Percy Jackson, Divergent dan sebagainya. Aku pula lebih kepada seram. Aku suka tengok cerita-cerita hantu. Such as Conjuring, The Boy, dan sebagainya. Kalau ajak Illa dan Yuni tengok cerita hantu, memang buang masa aja.

Yang Si Illa akan tertidur, Si Yuni pula akan menyorok belakang bekas pop corn. Buang duit aja. Tapi, kami jarang ke panggung wayang. Sebab BLTT sudah mencukupi. Yuni pula lebih kepada romantic comedy. Macam Paper Town and so on

" Illa, kenapa tak habis makan tu?" Yuni bersuara.

" Aku dah kenyang" Illa menjawab 3 patah.

" ish.. kau ni! kau tahu tak membazir tu amalan Syaitonirajim! Kau tak ingat ke apa yang Tok Ayah pesan? tak baik membazir. Cuba kau tengok orang yang tak ada makanan dekat Palastine.." Illa pantas memotong.

" kau tak payah bagi ceramah motivasi pemangkin diri sangat lah.. cakap ajalah kau nak" mangkuk mee ditolak ke arah Yuni. Gadis itu hanya tersenyum comel. " nasib baik kurus" aku hanya menggelengkan kepala.

Kami berbual seperti biasa. Sampaikan topik air pun dirangkum sekali. " Hai girls" aku dan Yuni terus berpaling.

Mencari gerangan suara. Yang kini berdiri di sebelah kami ialah 4 orang jejaka yang digilai pelajar VIP. Sinonim dengan nama kumpulan mereka, THE ROMEO. Kacak, Bergaya, Bijak, Kaya, Berkerabat, memang PERFECT. Serba serbi mencukupi. Tapi sayang, Kami Triplet Troublemaker tak pandang.

"Waalaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh" Yuni selamba menyindir. Berubah terus air muka masing-masing.

" Weh! lek ah. Aku gurau jerr.. tak usah buat muka macam beruk albino tu"Yuni cuba menceriakan suasana. Awkward doo...

Triplet TroublemakerWhere stories live. Discover now