GHOST STORIES

5.6K 333 1
                                    

ILLA POV

Lepas selesai solat Isya' kami semua duduk ramai-ramai mengelilingi ungun api. Seronok. Slot ni kita kena.bercerita apa-apa sahaja. Tak kisah. Kalau tak nak cerita pon boleh nyanyi. Yang penting semua kena bina confident.

Aku mengambil tempat disebelah Yuni. Semua sudah berkumpul. " Jadi, memandangkan semua dah berkumpul, jadi apa kata kita mulakan sesi kita pada malam ini. Jadi, siapa yang nak start dulu?" Aza pantas mengangkat tangan. " Saya teacher" tak cukup angkat tangan, dia jerit pula. " Baiklah Azarul Adha yang akan mulakan terlebih dahulu" Aza tersenyum kemenangan. " Okay, hari ni saya nak bercerita tentang zaman kanak-kanak saya."

kami hanya diam. "Okay, semua tahu yang aku join Bad Boy. The most baddas gang in VIP. Kami bukan jahat jenis rompak bank, bunuh orang, rogol orang or what so ever. Kami ni boleh didefinisikan sebagai nakal. So, aku memang nakal sejak azali lagi. Aku ni bukan full budak bandar sebab aku ada kampung. Masa tu aku dalam umur 7 tahun. Masa tengah nakal. Sebelum tu, untuk pengetahuan korang aku, Afiq Aikal and Pudin satu kampung. Rumah Atuk and Nenek kami sebelah menyebelah.

Sebab tu kami rapat. Jangan ingat Triplet aja yang kawan since lahir. Kami pun kawan sejak dari dalam perut. Back to the story, aku dah tak ingat masa tu balik kampung sebab apa. Yang so sure bukan raya. Jadi aku, Afiq and Pudin merayau satu kampung. Masa on the way nak balik rumah Mak Tok aku, kami jumpa seekor kambing warna hitam.

Kebetulan, Pudin bawa gunting. Disebabkan kami ni kebosan, kami kerjakan kambing tu. Habis bulu kambing hitam tu kami gunting. Sampai gondol kambing itu dibuatnya. Balik aja, bulu kambing penuh satu badan. And Mak Tok kami find out. Marah bukan main. Itu our first criminal together" aku sudah terbahak-bahak ketawa. Ya Allah... nakalnya. Aza hanya tersengih.

" Ya Allah.. kesian kambing tu. Apa jadi dekat kamping tu?" Miss Kay menyoal. Aza pandang Afiq and Pudin. " Kambing tu dibuat gulai kawah" makin kuat mereka ketawa. Afiq dan Pudin turut sama ketawa. " Kesian dekat kambing tu. Okay, boleh duduk" Aza duduk.

"Siapa nak cerita pula?" Laju Pudin mengangkat tangan. Pudin bangun. " Okay, hari ni aku nak cerita pasal hantu" aku menelan liur. Kedengaran keluhan semua. " Pudin! tak payah lah cerita pasal hantu!!!" Bentak Yuni. " suka hati aku laaa.." Pudin buat muka minta penampar. Bukan setakat penampor, penyepak, penumbuk semua dia mintak. Bangang.

" Okay aku start. Aku bagi nama character tu Ali. Macam ni, Ali ni baru masuk form 1, dapat masuk sekolah berasrama. Masa oriental dengan senior-senior asrama, diorang ada pesan kalau nak pergi tandas jangan ajak orang teman. Ali ni wondering kenapa tak boleh ajak orang teman. Satu malam tu hujan lebat, Ali tak tahan nak pergi tandas. Tapi dalam masa yang sama dia takut. So, dia ajak kawan dia yang nama rentung.." berderai tawa kani bila dengar nama rentung. " Aku tak habis lagi laa... So dia ajak Rentung, Rentung tak nak pergi sebab dia teringat kata-kata senior dia. So dia refused to go. Ali yang sikit lagi nak terkucil terus berlari buka pintu dorm... dan dia nampak... dia nampak.. dia nampak.." lengan aku sudah dipeluk erat oleh Yuni. " kau sebut nampak sekali lagi, berterabur gigi kau nanti" Ara berkata bengang. Buat orang suspen aja. Pudin sengih. " Okay, dia nampak so we call 'benda tu' duduk atas koridor then dia tanya ' boleh saya teman?'" meremang bulu roma aku.

" Bangang! Meremang bulu roma aku!" marahku. Muka masing-masing aku tengok memang takut. Dan semua ikut jejak Pudin cerita hantu. Sesekali kami terjerit. Bodoh. Dah lah ada dalam hutan. Muka Yuni macam nak nangis. Dalam khemah aku semua yang jenis takut 'benda tu'. Aku, Ara, Hanis, Dan Yana aja yang tak takut mana, tapi kalau Ecah, Izzah, Nuyyin and Yuni sampai pucat muka sorang-sorang.

Aku nak tidur sebelah Ara. Jangan harap nak tidur sebelah Yuni. Confirm dia kacau aku nanti. Cerita last sekali pasal pembunuhan. Lembu pendek punya Juan! " Okay, apa kata sebelum tidur kita nyanyi one song" guitar dipetik. Apa kejadah nyanyi lagu sekolah. Suara macam nak keluar tak nak keluar jer. " Semua boleh masuk tidur. Esok kita ada a very long day " kami bersurai. Yuni jalan habis rapat dengan aku.

Masuk dalam khemah, masing-masing sudah pula berbaring. Aku tidur sebelah Yuni. What a life. Baru nak tutup mata, Yuni panggil. " I..I..Illa... aa.. a..apa.. ben..benda tu.." tergagap-gagap suara Yuni. Aku memandang Yuni. " Tak ada apa-apa. Dah tidur" Yang lain aku sure belum tidur lagi. " Weh.. aku takut" adu Ecah. " Ecah.. kau ni. Makin kau buat macam tu, makin lah benda tu besar. Buat bodoh aja" marah Ara. "Nak buat bodoh macam mana kalau aku pandai" aku dengar bunyi hempukan. Ecah mengaduh kesakitan. " Sakit lah Hanis!" okay.. padan muka kena marah.

Tiba-tiba khemah bergoyang. Kami terdiam. Apakah. Semua sudah bangun dari pembaringan. Semua sudah cuak. Yuni menyorok di belakang aku. Khemah kami bergegar sekali lagi. Yuni, Ecah dan yong menjerit kecil. " weh.. apa benda tu" Ara memegang bahu aku. " Aku tak tahu. Let's find out" aku cuba memberanikan diri. " touch light mana?" Nuyyin serahkan touch light kepada ku. " Illa kau nak buat apa tu?" Aku pandang Yuni. Aku hanya biarkan soalan itu begitu sahaja.

Zip khemah aku buka perlahan. " Illa.. tak payah buka lah" Izzah dah macam nak nangis. Sebaik sahaja pintu khemah dibuka, muncul dua ekor lembaga hitam. Satu khemah menjerit. Aku menjerit sebab terkejut. Bila terkejut tangan yang pegang touch light automatically terpukul so we call jembalang tu. " Aduh.. aduh.. sakit Illa.. sakit.. Ampun" aku berhenti memukul. Pudin and Juan!!

Cikgu Zainon, Miss Gina dan Sir L kecoh mendapatkan kami. " Illa.. kenapa ni? Cikgu dengar bunyi orang menjerit" Cikgu Zainon panik. " Ni hah! jembalanh tanah dia dua ekor! Pergi usik kitorang!" marahku. Sir L terus menarik telinga kedua-duanya dan diheret ke khemah mereka yang bertentangan dengan kami.

Yuni, Ecah, Dan Izzah sudah menangis. Piqah dan Nuyyin berpelukkan. Hanis peluk Ara. Yana hanya mengurut dada. " Dah.. kamu pergi tidur. Kalau dengar apa-apa buat bodoh aja tau" pesan Cikgu Zainon. " Baiklah cikgu" aku kembali menutup pintu khemah. Hampir 30 minit baru kami boleh tidur semula. Aku sesekali terjaga apabila Yuni mengigau.

Siap lah dua ekor mambang tu nanti. Tahulah nasib diorang esok. Dah tahu kawan tu takut hantu, pe usik lagi. Teruk betul.

-------------------------------------------------------------
Okay.. done. Enjoy it. Stay Cool and Kept reading. VOTE AND COMMENT is you guys like it...

Triplet TroublemakerWhere stories live. Discover now