Maigad!!!

6.2K 341 7
                                    

YUNI POV

Beg-beg kami sudahpun siap dikemas. Tadi lepas aku confess dekat Harraz and Harraz confess dekat aku, masing-masing jadi awkward sekejap. Tapi sekejap ajalah. Sebab bila manusia tu nama Harraz Daniel bin Hafiz dia akan buat sedaya upaya untuk memecahkan suasana awkward itu.

Tadi lepas masuk, terkejut aku bila tengok Ara dah berbual mesra dengan Zef balik. Mula-mula memang lah aku pelik, lepastu baru aku teringatkan sesuatu. Mesti diorang dah berbaik. Kami tunggu Wan, Illa dan Ariq aja untuk makan. Lebih kurang lima minit menunggu dengan penuh kebosanan, Wan, Illa dan Ariq akhirnya pulang. Senyuman Tariq sampai telinga. Illa pula hanya menunduk.

Wan pun senyum aja. Kami hanya memerhati. Lepas tu, Kak Hana dan Kak Hani join. Sumpah aku lupa akan kewujudan diorang. Lepas siap breakfast, aku tarik Ara dan Illa masuk ke dalam bilik. Aku peluk diorang tak usah nak dikatakanlah. Keterujaan melanda.

Aku pun cerita lah everything. Mata Ara dan Illa sudahpun bersinar-sinar. Barulah Ara buka cerita dia. Sumpah aku tak percaya. Aduh lah. Macam-macam. Bila Ara habis cerita, Illa pula yang sambung dengan Cerita dia and Tariq. Masa tu aku menjerit tak usah nak dikata lah. Dah agak dah. Ara pula senyum bangga.

Tekaan mereka tepat. Dah rasa macam Nujum pak belalang tau. Hahah.. Kami nak bertolak tak adalah tengah hari sangat sebab takut sampai KL lewat. So Tariq putuskan untung bertolak balik tepat jam 11 pagi.

Wan nampak sangat sedih. Berat pula hati aku nak tinggalkan Wan. Tariq bersungguh-sungguh memujuk Wan. Dan akhirnya Wan terpujuk jua. Dah kalau nama Tariq Akhtar memang terkenal dengan sikap pandai memujuk dia. Tidak dapat disangkalkan lagi.

Sekarang ni kami bertiga sedang bersalaman dengan semua. Lagi terkejut bila Mak Long and Mak Ngah Tariq peluk Illa. Maigad!!! Macam tak percaya. Semua datang. Aku suka berborak dengan Achik Tariq. Siap bekalkan kami bauhulu. Sedap! Masa Wan peluk Illa, aku dan Ara selesa menjadi pemerhati. " Tak apa Illa, nanti kalau Illa rindu ke, Illa datang aja sinis walaupun tanpa Tariq tau" Illa angguk. Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan.

Lepas salam dengan Wan, Kak Hana dan Kak Hani tarik kami bertiga buat group huge. Disertai sepupu-sepupu kecik Tariq Akhtar. Aku nampak Wan and Mak-mak saudara Tariq sedang pesan something dekat lelaki itu. Serius semuanya. " Ara, Yuni, Illa, jom dah lewat ni" lembut Zefrieq memanggil. " Kak, kami dah nak pergi. Bye" aku peluk Kak Hana dan Kak Hani buat kali terakhir. " One fine day, you will come to this village again. And that time I'm sure you are one of our family member. And I'm absolutely 100% sure" kata Kak Hana sambil menepuk bahu Illa. Illa sudah malu.
Sampai naik merah mua dibuatnya. Kak Hana dan Kak Hani sudah melepaskan tawa. " Triplet, let's go" kali ini Tariq bersuara. Akur, masing-masing masuk ke dalam kereta. Aku duduk di sebelah Harraz tenang. seatbelt dipakai kemas. Melihat Jeep Wrangler Illa sudahpun bergerak, kereta Harraz turut sama bergerak. Tingkap dibuka. Tangan dikeluarkan untuk melambai kepada mereka. Selesai melambai, aku kembali menutup tingkap kereta Harraz.

" Bila lah dapat datang sini lagi... lepas ni memang busy tahap abadi lah" aku mengeluh. " Insyallah kalau ada rezeki kita datang lah sini lagi. Kau jangan lab sedih-sedih" aku hanya seyum nipis. " Harraz berapa jam perjalanan kita kali ni?" dia berfikir sejenak.

" Tak silap aku 7jam" aku terlonggo. " 7 jam? mak ai lamanya" dia ketawa kecil. " Mestilah this is Kedah Yuni" sambungnya. 2 jam pertama aku masih gagah berbual dengan Harraz. Kami cakap pasal siapa lagi hebat, Superman ataupun Batman. Lama kelamaan mata aku sudah kuyu. Mengantuk. Aku sudah beberapa kali menguap. Sumpah ngantuk. Entah macam mana aku boleh tertidur. Sangat nyenyak.

Tidur aku yang indah diganggu oleh Harraz. " Erm.. dah sampai mana ni?" aku menggeliat malas. " Kita dah masuk KL dah. Lagi 20 minit sampailah" Harraz menguap. " Kau mengantuj ke?" aku tanya soalan bodoh plus bangang. " Erm... mengantuk tahap nak gila. Lambatnya sampai. Kan best kalau kau drive, aku duduk sebelah" aku hanya tersengih.

Triplet TroublemakerWhere stories live. Discover now