Dancing? Are you serious??

6.8K 360 3
                                    

YUNI POV

Aku menguap kebosanan. Sekarang ni kami berada di Victorious Auditorium. Okay.. Aku just nak bagi tahu yang Illa and Ariq memang awkward. Dah seminggu tak cakap. Gaduh tak. Bila salah seorang tersalah, hanya jelingan tajam yang dihadiahkan. Pelik! Macam ada something yang aku tak tahu aja. Ara pun menyatakan perkara yang sama. Haih..

Sorang ke timur, dan seorang lagi kebarat. Hmmm... tujuan kami berkumpul di auditorium adalah untuk memilih pelakon-pelakon bagi pementasan theater yang bakal diadakan dua bulan lagi. Actually ini adalah pertandingan. Dalam hati aku berdoa supaya tidak terpilih. Bad Boy pun ada. Romeo, Musketeers semua turut berkumpul. " Okay, kita akan pilih cast.." Miss Kay bangun dan menyebutkan nama-nama yang bakal menjadi watak di dalam pementasan theater ini. Cerita yang bakal dilakonkan ialah Cinderella. Oh... I love that story. Seriously.. Luth jadi Prince Charming!!! Damn he so perfect.

Diakui Luth memang sesuai jadi Prince Charming. Dia kan Prince of the Victoria International Privert High School. Walaupun kedatangan The Musketeers menggugat kedudukan Luth, but he still the first ranking in VIP. Bila umum watak Cinderella, semua berdebar-debar. And watak Cinderella dipegang oleh Dhia Ayra. VIP Drama Queen. Memang sesuai pon. Watak mak tiri Cinderella dipegang Ecah. Aku, Ara and Illa dah tergolek ketawa.

Yana and Izzah memegang watak Anastasia dan Drizella. Kakak tiri Cinderella. Piqah pula memegang watak Fairy Godmother dan Hanis memegang watak Princess Chelina if Zaragoza. Dan ada few lagi character. Sumpah bersyukur. Nuyyin Tak terlibat dalam dunia lakonan. Dia reti menara. So, dia dilantik jadi choreography. " Triplet and Musketeers I heard that you guys great in dancing" kami berpandangan sesama sendiri. " So, I akan pilih you berenam as dancer tambahan dalam ballroom nanti" aku melopong. Seriously?

" Erk.. kami bukan reti sangat Miss Kay" Illa berkata serius. Lately.. Illa sangat serious. Takut aku. " It's okay. Nuyyin and the team will help you guys" aku boleh terima kami terpilih. Tapi Musketeers? tak percaya. " Kami mana pandai menari lah Miss Kay" Arraz mengeluh. " Siapa kata tak pandai. Guys, this is just a basic. So, I'm sure there is no problem. Tipu lah kalau duduk luar negara tak reti dancing. Mesti korang selalu ikut your grandfather ke Ballroom party. Don't deny it" Musketeers tersengih.

" So, I will pairing Ara with Zef, Illa with Ariq and Yuni with Arraz" aku ternganga. Harraz Daniel!! Tidak!!! " Miss Kay, tak nak lah" Illa buat muka. " Haah Miss kay, tak ada orang lain ke nak pair kan saya" Tariq turut sama ingin membangkang. " Muktamad. And No. I know you will be a very perfect team. And perfect couple" aku mengeluh. Miss Kay memang terkenal dengan sikap lembut dan tegas. Dia memang baik, lemah lembut, sopan santun, tapi sangat dan amat tegas. Tak ada orang boleh ubah keputusan dia. Semuanya arahan mandatory.

So, kami dipecahkan. Nuyyin tersengih-sengih pandang kami. " apa sengih-sengih, tak kelakar" aku sudah bercekak pinggang. " Wow.. chill lah Yuni. Okay, aku nak tanya, apa korang tahu pasal dancing?" aku baru kepala. Bahu dijongket.

" Can we just continue with our lesson Nuyyin" Illa diserang moody. " Okay.. sabar Illa. Jangan stress out. So, dance ni very basic. Yuni, Arraz, datang sini, aku nak bust demo" aku garu kepala. " Cepat!" nak tak nak aku menurut. " Okay, first thing is, Arraz tangan Kanan kau pegang tangan kiri Yuni" aku cuak. Arraz pon. " Cepatlah! Apa lagi" perlahan-lahan, Arraz memegang tangan aku. Dan pipi mula memerah.

" Then, Yuni tangan kanan kau letak atas bahu Arraz" jantung memang dah laju berdebar. " And, tangan kiri Arraz dekat pinggang Yuni" Damn! Dan aku dapat rasakan tangan Arraz di pinggang aku. Muka aku merah tak usah nak dikatakan lah. " Then gerak ke kanan serentak" seperti telah dipogramkan, kami bergerak serentak. " Perfecto. So aku nak korang buat macam tu lah. Boleh tak" cepat aja pegangan dilepas.

Kami terdiam. " Boleh ke tak?!" kami hanya mengangguk. Jadi bermula lah sesi tari menari kami. Ya Allah! sumpah janggal. " Illa! Ariq! Asal keras aja tu. Cuba buat macam biasa" Aku sendiri rasa nak bantai gelak. Tapi, aku takut kena palun dengan dua perfect couple ni aja.

Okay sebab apa aku panggil perfect couple, sebab tengok ajalah. Memang sesuai. Perangai serius, semua lah. Seiras tau. Dan masa menari, dua-dua keras kejung. At least seteruk-teruk Harraz he still can move. Zef and Ara pun. " Nuyyin, what do you expect from us. We are enemy. Don't you realize. Mestilah janggal kot" mereka sudah berhenti menari. " Alah... aku tahu kau boleh. Kau anggap aja yang sedang menari dengan kau ialah Your Prince Charming! Cuba lah dulu. Tariq! Kau pun sama. Anggap aja kau sedang menari.dengan seorang bidadari" kata Nuyyin lagi. Adila Medina dan Tariq Akhtar tenung mata antara satu sama lain. Lama!

Tariq menghulurlan tangan kanannya kepada Illa dan.... lelaki itu tersenyum manis menampakkan lesung pipit yang terletak pada pipinya. Illa sedikit tergamam. " May I have a dance Princess"aku melopong. Aksi Tariq persis seorang Prince Charming. " Well, you ask me nicely so, You may" huluran disambut.

Diakui, dalam kami bertiga, Illa lebih kepada ladylike. Kalau kami attend Ballroom party, dia memang rajin dance dengan Tok Ayah. Kau orang tahu apa. Kalau tadi keras macam kayu, now they are perfect. Nampak macam pakar. " Bravo!!Brovo" Miss Kay muncul entah dari mana sambil bertepuk tangan. " This what I want. Natural, perfect. You guys are amaizing" selepas iti kami dibenarkan untuk berehat.

" Frankenstein! Thanks" Harraz memandang aku. " For?" aku gigit bibir bawah. " Bersihkan botol air aku" dia hanya mengangguk kecil. " Small matter, lagipun that is my fault. Aku tahu botol tu bermakna. Kalau tak takkan sampai mogok dengan aku tiga hari kan" aku mengangguk. " Sangat bermakna" Illa, Ara, Zef dan Ariq join kami. " Zef! boleh tak kau tolong jangan pijak kaki aku! Sakit tau tak" Ara dan Zef takkan pernah habis bergaduh. Diorang memang macam Anjing and Kucing. Ada aja yang aku nikahkan nanti.

" Alah.. kaki kau yang besar nak salahkan aku pulak!" And they kept fighting sampai lah Tariq piat telinga dua-dua. " Adeh..adeh.. Ariq.. Sakit weh" Zefrieq mengaduh kesakitan. " Ariq!! sakit ouch" Ara turut sama terjerit kecil. " Nak gaduh lagi?" dua-dua menggelengkan kepala. " Aku dengar mana-mana start pergaduhan, siap lah" telinga kedua-duanya dilepaskan. " Okay Father" Zef menerima jelingan tajam Ariq.

" Macam-macam" Illa hanya menggelengkan kepala. Aku tengok, lepas diorang dancing, dah okay sikit. Tak lah macam dua tiga hari ni. " so, Triplet memandangkan dekat Vila Alauddin ada dancing studio jadi korang boleh berlatih. Please.. Pertandingan tu 2 bulan. Tolong. We're got a lot thing to do. Come on guys. Pleasee..." Nuyyin separuh merayu. " Fine! kau tak payah buat cam tu ah" Nuyyin tersengih.

So, for this freaking month.. we are completely busy. Dancing tu walaupum simple, it still hard. Tambah lagi kalau ada partneryang degil. Nakalnya ya rabbi. Ada aja yang nak dimainkan. Tapi.. tak tahu kenapa setiap kali aku bertentang mata dengan Harraz, mesti Cik Hati dan Cik Jantung berdebar hebat. Tak boleh jadi nih...

---------------------------------------------------------

Alhamdulillah.. siap satu lagi chapter. Maaf kalau ada sebarang kekurangan. So far so good. Idea membeku. Apa-apa pun selamat membaca.

VOTE AND COMMENT...

Triplet TroublemakerWhere stories live. Discover now