CAMPING!!!!

7K 332 3
                                    

YUNI POV

Penat prom pun tak hilang lagi kami sudah diarahkan untuk pergi camping. Setiap tahun, sebelum ingin menduduki SPM, para pelajar tingkatan 5 akan pergi camping. Objektif perkhemahan ini untuk membina semangat, azam, kekuatan fizikal, mental, rohani serta jasmani.

Aku suka pergi camping. Tapi... satu aja yang aku tak suka. Bintang-binatang serangga yang ada daoam tu. Semua diwajibkan untuk pergi. Tiada yang terkecuali. Pelajar form 5 seramai 150 orang. Disebabkan itu, kami dipecahkan kepada 3 team. Satu team seramai 50 orang. Khabar angin ada mengatakan akan ada 3 lokasi yang berbeza. Pertama Perak, kedua Johor dan ketiga perlis. Hutan tu tak ada siapa lagi yang tahu.

Kami pergi camping selama 3 hari dua malam sahaja. Tak lama pun. Serius aku tak boleh nak bayangkan Gegediks pergi camping. Diorang kan anak manja. Aku, Illa dan Ara bukan main teruja lagi. Excited terlebih. Mana tidaknya, dah lama kami tak pergi camping. Tengok ajalah, semua orang sibuk dengan kerja.

Jadi this is the right timing! Enchanted pun sama teruja macam kami. Nasib baik hari tu tulis nama dalam satu borang. Rasanya kami akan pergi sekali. Sewaktu kami sedang khusyuk menyiapkan karangan, announcement dibuat memanggil pelajar tingkatan 5 untuk ke Auditorium. Confirm nak cakap pasal camping.

Musketeers pula merungut. Diorang tak nampak teruja langsung. Muka macam orang kena kahwin paksa aja. Teruk lah diorang ni. Dalam Auditorium, kami duduk bersama-sama dengan Enchanted, Bad Boy dan Musketeers. Kami duduk paling belakang. Biasanya kami duduk depan bila ada acara-acara best aja. Kalau perhimpunan memang tak lah. Susah nak tidur. Hahaha...

" Assalamualaikum dan selamat pagi semua" kami menjawab salam secara tidak seragam. Ada yang cepat, ada yang lambat. Pastu ada yang meleret jawab salam. " Seperti sedia maklum yang kamu semua akan pergi camping! Jadi hari ini saya akan terangkan dengan terperinci lagi" dan bermulalah sesi 2 jam paling lama dalam hidup aku. Entah apa lah pengetua bebelkan. Aku dengar tak dengar aja. Bad Boy semua dah terbang ke pulau mimpi. Mata aku pun dah kuyu habis.

" Jadi! Saya akan bahagikan kumpulan masing-masing. Untuk kumpulan A, We have Triplet Troublemaker" nama kami depan sekali. " Enchanted, Fairytale, dulu nama kumpulan diorang Lazy Racers, sekarang ni dah tukar nama jadi Bad Boy. So Bad boy akan join kumpulan A. Before that, where is Bad Boy?" kami cuak. Aduh! Semua tidur mati. Musketeers kejutkan Bad Boy, tapi masih tidak bergerak. At last, Tariq angkat tangan Aza ke udara. " okay ada pon" aku mengurut dada. Fuh! Nasib bahagian belakang sekali ni sedikit gelap. Buat orang berdebar aja.

Pengetua ada sebut beberapa lagi nama geng " and last but not least, The Musketeers" aku mrlepaskan nafas lega. Nasib baik Musketeers sekali. Sat! Kenapa aku lega bila Musketeers satu kumpulan dengan kami ni? Erk... " maafkan says, satu kumpulan lagi yang tertinggal. The Glam" damn!Shit! Gegediks pun satu team. Ya Allah... macam manalah aku nak lalui 3 hari ni. Aku mengeluh lemah.

" Damn! gegediks pun ada sekali" Bad Boy mendegus. Bad Boy paling anti dengan gegediks. Dalam VIP, Triplet, and Enchanted aj yang rapat dengan Bad Boy. Orang lain taj berani. Sekali kena marah dengan Bad Boy, hah! ketaq lutut. " Aduh! asal lah nasib kita selalu macam ni. Malang sungguh" keluh Nuyyin. " Perempuan tu bawa sial lah" tangan aku menepuk Aimin kuat. " Bangang lah mulut kau. Tak baik cakap macam tu" marahku. " Habis tu benda betul. Mesti nanti diorang tergedik-gedik. Tak boleh ke kalau diorang terkecuali" Aimin berkata lagi.

" Kau percayalah, nanti diorang duduk dalam tandas nak bersiap,sampai Adam mengandung pun tak sudah" kami tergelak besar. Wajah Adam masam mencuka. Kalau Aza sampai merah telinga. " Triplet, Enchanted and Bad Boy, ada masalah ke?" kami kaku di situ. Semua tertumpu kepada kami. Erk.. aku gigit bibir bawah. " Wanna share with us" gegediks ketawa penuh kegedikkan.. Sakit telinga. Izzah yang duduj di tepu Illa bangun dari duduk.

Aku sudah cuak. " Yes with pleasure. We just talking shit about Gegediks. Tak boleh ke diorang tak pergi. Buat semak aja. Anak manja. Dalam hutan tak ada penghawa dingin, tak ada tilam empuk. Tak ada jakuze. So dipersilakan segala hormatnya tak payah pergi" Izzah berkata with rudely. " Betul tu Principle, nanti mula lah ' aaahh.. lipas... aaa.. lintah...aa.. pacat... aa.. ulat" aku terbahak-bahak ketawa apabila Juan mengajuk cara gegediks menjerit. Seisi Auditorium turut sama ketawa. " Okay enough you to. Izzah, Juan, you may seat" Principle tak berani punya nak marah. Sebab benda betul. Kalau marah pun, bukan jadi apa-apa pun. Tetap sama aja.

Muka Gegediks tak usah nak dikata lah, masam habis. Padan muka. Apabila Enchanted dan Bad Boy bergabung. Abang Mika mengambil kami sepertu biasa. " Bila camping?" lelaki itu masih focus memandu. " Minggu depan" Zef menjawab. " Pergi dengan bas ke" Ariq yang duduK di sebelah tempat memandu hanya menjongketkan bahu. " Maybe" Abang Mika hanya mengangguk kecil.

Sesampai ke Vila, kami menapak masuk dengan tenang. " Dah balik?" terkejut aku apabila Tok Ayah muncul dari ruang tamu secara tiba-tiba. " Tok Ayah! Tok ayah tak kerja ke?" kami mencium tangan lelaki itu. " Tok Ayah rasa macam tak sihat. Itu yang balik awal" aku mengeluh. " Tok Ayah ni, jangan lah kerja kuat sangat. Tok Ayah tu bukan muda lagi. Tenaga pun makin hari, makin kurang. Bawa-bawa lah berehat Toj Ayah. Kerja dekat office yang menggunung tu, sampai Tok Ayah dapat cicit pun tak habis" Ara mula membebel. Kami bergerak duduk di ruang tamu.

" Alah.. sikit aja. Bukan teruk sangat pun. Pening biasa aja. Bukan serious sangat" ini lah Tok Ayah. Degil. " Dah pergi klinik ke belum?" soalku. " belum" kan dah cakap. Tok Ayah ni degil. " Kenapa tak pergi klinik Tok Ayah?" Illa sudah bercekak pinggang. " Alah.. tak payah lah pergi klinik segala.Tok Ayah dah makan Panadol. Jangan risau" tak boleh nak cakap apa lah. Sekarang ni baru aku tahu perangai degil kami diwarisi oleh Tok Ayah.

" Tok Ayah! Minggu depan kitorang nak pergi camping!" Aku mengubah topik perbualan. " Minggu depan? Awalnya" aku mengangguk. " Korang nak pergi ke?" berkerut seribu dahi aku. " Laaa.. mesti lah kena pergi. Wajib lah Tok Ayah" Ara berkata dengan bersungguh-sungguh. " Hmmm... kalau tak nak pergi Tok Ayah boleh cakap dengan Principle" apalah Tok Ayah ni.

" Iya ke Tok Ayah? Kalau macam tu kami tak nak pergi boleh?" Zef menerima cubitan oleh Ara. " Eee.. kau jangan nak mengada. Kalau gegediks boleh aja pergi, korang jangan harap lah nak ponteng. Teruk dari gegediks lagi" Marah Ara. " alaa.. bukan best pun pergi camping bagai. Dalam hutan pula tu. Nak mandi susah, tidur susuh, makan susah" aku buat muka benngang. " Habis kau nak berkhemah tengah bandar ke? Depan shopping mall? Tak pernah dibuat orang. Asyik kata susah, memang lah jadi susah. Cuba lah positive kan minda. Pemalas" Illa mengomel. " Whatever you say mother" Arraz membalas. Illa hanya buat bodoh.

" Dah-dah. Korang tak payah pergi dengan bas lah" kenapa dengan Tok Ayah ni. " Habis tu Tok Ayah, nak pergi dengan apa? Privet jet? orr Helicopter? Mestilah pergi dengan bas" Tan Sri Haji Alauddin menggelengkan kepala. " Korang berenam pergi dengan kereta. Drive. Tok Ayah tak nak korang naik bas sebab bahaya tau. No objection" kalau dh keluar arahan mandatory, kami dah tak boleh nak kata apa-apa.

Selepas itu kami terus naik ke bilik masing-masing untuj membersihkan diri. Kami dapat pergi Perak!! Romeo akan menuju ke Pahang manakala satu group lagi akan ke Negeri Sembilan. Tak silap aku Geng-geng Aus and Amin. Alah yang main Pingpong and Badminton sekali dengan aku and Ara tu.

Kami bakal berkhemah di Hutan Simpan Bukit Larut!! Tak sabar rasanya. 2 hari sebelum pergi camping, kami dah packing segala barang keperluan. Over excited. Macam gini lah jadinya. Siap ajaj Enchanted pergi beli sport shoes baru lagi. Can't wait for the day

-----------------------------------------------------------
Okay.. siap akhirnya. Yes! Esok hari last sekolah. Lepas tu CUTI!!! Hari kami ada dengar ceramah. Tapi.. tak macan cermah-ceramah lain sebab Penceramah atau motivator ni luar biasa sikit. Memang saya salute lah. Dr Fakhrul Razi. Aura di sangat Wow! Terasa sangat bertuah sebab dapat dengar dia berkongsi pengalaman and bagi kami banyak sangat pengajaran.

Sepanjang Motivasi or ceramah, kami sentiasa tergelak dengan lawak yang dilakukan. Tapi.. masa penghujung tu, Ya Allah.. sedihnya. Kalau saya and the geng, teresak-esak menangis. Keluar dari dewan bengkak mata. Banyak info yang dapat hari ni. Alhamdulillah. Thanks to him

Stay cool and kept reading everybody!! Jangan lupa VOTE AND COMMENT if you guys like it..

Triplet TroublemakerWhere stories live. Discover now