Diri lama yang dah mati

90 3 0
                                    

Harini jumpa dengan kawan-kawan lama dan bercerita itu ini sambil meluahkan perasaan. Rasa macam dah lama tak share problem dengan orang, tak cerita apa aku rasa dalam dada. Lepas jumpa tu, aku terfikir balik semua conversation kitorang and terfikir aku ni jahat sangat ke? Keras sangat ke?

I guess YA.

Lepas setiap tahun ke tahun yang aku jalani. Lepas orang patahkan hati berkali-kali. Lepas kena tikam dengan orang yang aku percaya bertubi-tubi. Lepas orang keliling banyak kali buat aku makan hati. Lepas banyak pendam semuanya dalam hati.

Aku jadi macam ni. Aku tak percayakan orang. Aku tak kisah sangat pasal apa orang nak rasa, sebab aku rasa perasaan aku tak ada yang peduli. Suara aku keras, tak ada nada lembut. Sampai kawan yang dah nak dekat tujuh tahun kawan dengan aku pun still nak terasa bila aku cakap. Sebab dia kata aku cakap macam nak marah, padahal aku rasa biasa je, takde pun aku tengah marah. Entahlah. Lepastu aku jawab, dah tu nak aku cakap macam mana lagi?

Kadang-kadang aku rasa ego aku tinggi melangit. Aku tak suka cakap lembut-lembut sebab aku taknak orang rasa aku baik. Sebab bila kau baik, orang pijak kepala kau. Entah itu apa yang aku rasa kot. Aku ni complicated sangat ke?  Ye kot.

Entahlah aku pun tak tahu nak buat macam mana lagi. Kadang-kadang nak je aku jerit, boleh tak biarkan je aku macamni, you are my friend patutnya kau faham aku. Kalau kau rasa aku lain, tanya lah aku kenapa. Bukan nak terasa membabi buta. Sebab aku tak rasa pun nak pujuk orang. 

Tapi iyelah kan, aku pun bukannya faham sangat orang lain, so kenapa nak expect orang faham kita kan? 

Tulisan-tulisan patahWhere stories live. Discover now