Dari perempuan untuk perempuan

38 3 0
                                    

Nota: Maaf entry kali ini ditulis dalam bahasa rojak. Yang penting isinya sampai. Aku memutuskan untuk menulis catatan ini setelah memerhatikan orang di dalam circle aku yang aku rasakan begitu terdesak mahukan pasangan. Aku tidak salahkan mereka, aku juga pernah melalui semua itu, jadi izinkan aku berkongsi di sini.

-------------------------------------------------------------------------------------------

To girls out there, please do love yourself first. Before anyone come, please, please sayang diri sendiri dulu. Enjoy every little thing yang jadi dalam hidup, appreciate the moment. If you don't love yourself, how can you love others?

Untuk jadi seperti aku yang sekarang ini, i've been through a lot of heartbreak. Kau kena patah sepatah-patahnya untuk bangun dan jadi kuat balik. Ingat senang ke nak positif kan diri? Nak fikir yang baik-baik je, tak lost hope. Semua tu akan ambil masa.

Aku anggap percubaan-percubaan yang gagal tu, adalah proces. Proces untuk kita bertemu dengan the right one. Dan kadangkala, dalam pencarian tu, kita kena kehilangan(tak kisahlah kita kehilangan orang atau apa pun) untuk menemukan kembali diri kita yang hilang.

A past few months, i lost myself. Aku tak tahu apa yang aku nak. Aku tak jadi diri aku. Aku try hard untuk impress orang dengan harapan orang tu akan suka aku. Tapi aku tak happy. Aku cuma buat-buat happy, dalam hati ni, dalam ni, aku rasa tak. Aku tak rasa apa-apa.

Tapi sekarang, i love myself sooo much. Aku tak tahu macam mana nak describe how happy i am with my life right now, tapi aku betul-betul happy.

---------------------------------------------

How to love yourself?

- Don't torture yourself by remembering bad memories. Dalam banyak-banyak hal yang dah pun jadi dalam hidup kita, kenapa kita nak kena ingat benda yang menyakitkan sedang banyak lagi hal lain yang membahagiakan yang pernah jadi. Kalau tak ada? Make one now! You still have time!

- Don't chase people. Lepas kita buat sehabis baik kita, if someone walk away from you, anggap jelah dia bukan orangnya sebab tu Tuhan jauhkan dia dari kau. Kau ingat saja-saja je ke semua yang Tuhan dah aturkan ni? Kau boleh nangis sehari dua, tapi jangan larut dalam perasaan sampai berbulan dan bertahun lamanya. Orang tu tak worth it pun untuk kau habiskan air mata kau sedang dia tengah berbahagia dengan yang lain. Wake up girl!

- Maafkan diri kau. Atas keputusan-keputusan salah yang pernah kau lakukan. Semua itu tetap akan memberi pengajaran. Maafkan orang yang pernah melukakan kau. Mereka memberi kau pengalaman, menjadikan kau lebih kuat dan matang. Maafkan semuanya. Don't blame yourself untuk benda yang jadi yang tak berjalan seperti yang kita mahukan. Kan kita ni cuma manusia. Perancangan Tuhan tu lebih hebat dari kita.

- Be better. Dalam waktu-waktu yang kau ada sementara the right one tu datang, improve yourself tak kisahlah dari segi apa pun. Sebab kita kan selalu doa nak jodoh yang baik, so kita pun kenalah jadi baik jugak. Dan sebab aku tahu aku banyak sangat cela dan dosa, aku tak cari siapa-siapa, aku tak kejar lagi sesiapa, sebab aku tengah strive to be better. When i'm proud of myself, apa lagi nanti pasangan kita tu kan?

- How to love yourself? Benda paling penting aku rasa semua orang kena ada, adalah rasa bersyukur. Kalau kau takde benda ni memang memanjanglah kau nak compare hidup kau dengan orang lain lepastu sendu sesorang. Tak salah kalau kau mengagumi hidup orang lain tapi janganlah kau rasa contohnya, 'Bestnya hidup dia, boleh beli itu ini, pergi sana sini, aku ni apa pun takde.' Jangan rasa macamtu, instead of that kau kena cakap, 'Bestnya hidup dia, aku akan berusaha untuk rasa macam tu jugak.' Jadikan pembakar semangat. Bila rasa down, jangan comparekan hidup kita dengan orang yang lagi best hidupnya. Kita ni asyik sangat mendongak sampai lupa nak menunduk lihat yang di bawah. Tengok orang yang hidupnya lagi susah, tak bernasib baik, tapi masih boleh tersenyum dan berbahagia dengan apa yang mereka ada. Kau cuma takde pasangan je, itu pun kau rasa hidup ni teruk? Macam mana dengan nikmat lain yang dah kau hirup selama kau hidup?

Tolong lihat kehidupan ini dari perspektif yang lebih besar. Banyak hal-hal lain yang kita terlepas pandang bila kita cuma fokus pada satu perkara saja. Tak ada pasangan ataupun tak kawen bukanlah the end of the world. Tolong hidup sehidup-hidupnya.


Tulisan-tulisan patahWhere stories live. Discover now