Adam didukung ke pangkin kayu. Punggung dilabuhkan tidak terlalu jauh dari kedudukan Farhan. Lelaki itu betul-betul datang untuk berbincang secara bersemuka dengannya.
Sampul yang diberi oleh Farhan tempoh hari dibuka. Lantas, kertas di dalam sampul tersebut ditarik keluar dan diberi kepada Farhan.
“Tengok. Encik pasti encik tak salah tulis?” Tutur Wana.
Farhan membelek seketika surat yang ditulisnya.
“Dah betul.”
“Encik tak kenakan saya bukan? Tak lawak tau main surat macam ni.”
“Saya tak main-main dan saya serius. Apa jawapan awak?” Farhan toleh memandang Wana. Wanita itu jelas terlihat agak gugup.
“Encik cakap encik tak ada perasaan terhadap saya. Macam mana encik boleh terdetik nak kahwin dengan saya? Encik sendiri tahu apa yang jadi dekat saya.” Ujar Wana. Dia masih tak faham apa yang bermain di fikiran Farhan.
“Saya cuma rasa saya nak lindungi awak dan Adam melebihi orang lain.”
Wana hela nafas. Nampaknya Farhan juga tidak jelas akan perasaan diri sendiri seperti dirinya.
“Kali terakhir kita berjumpa, saya rasa berat hati nak lepaskan encik pergi. Saya tak tahu sama ada saya ada perasaan terhadap encik atau sebab dah terbiasa berada di sisi encik. Sekarang, sebab surat ni, saya tak tahu nak cakap macam mana.” Wana jeda seketika.
Bibir dikemam cuba menahan gelora di hati. Mata tidak tentu arah memikirkan kata-kata seterusnya. Bimbang pula patah perkataannya akan membawa maksud yang salah.
“Saya nak terima, tapi saya takut. Banyak yang saya lalui hingga nama saya tercemar. Mungkin sekarang dah dibersihkan sebab penjenayah sebenar dah ditangkap, tapi macam mana dengan penerimaan masyarakat di luar sana terhadap status saya dan Adam? Kalau tuan kahwin dengan saya, macam mana penerimaan keluarga tuan terhadap saya dan Adam?” Ujar Wana lagi. Dia masih beriak tenang dan bersuara lembut.
Ada banyak perkara yang bermain di fikirannya, namun dia paling mementingkan Adam dan ahli keluarganya. Selama ini dicaci maki oleh orang lain pun, dia dah cukup malu untuk berada di rumah Wan Deejah. Rasa seperti ingin pergi jauh dari situ agar tidak memalukan keluarganya lagi.
“Pedulilah dengan apa yang orang kata. Tentang mama dan papa Farhan, Farhan dah bagitahu mereka. Mereka faham keadaan Wana dan mereka terima Wana seadanya.”
Wana terdiam mendengar kata-kata Farhan. Adam yang merangkak ke riba lelaki itu dipandang.
“Farhan tak paksa Wana untuk terima Farhan. Em... Farhan cuma tanya kalau-kalau Wana sudi.” Tutur Farhan.
“Hm... Wana sudi. Tapi encik kena tanya Abang Syah dulu,” balas Wana. Senyuman nipis dilorek.
Pilihan sudah dibuat, penentu bagaimana jalan hidupnya nanti.
“Insha-Allah, nanti saya akan cakap dengan Syah. Saya nak kena balik dah.” Farhan mengerling jam tangannya sekilas.
Wana kerutkan dahi. Baru sampai dah nak balik. Cepat sangat! Tak penat ke memandu dari Kuala Lumpur seorang diri?
“Cepatnya,” komen Wana.
“Saya ada dekat sini sejak semalam. Kebetulan ada urusan kerja sikit dekat sini. Alang-alang tu datanglah jumpa awak sebelum balik.” Jelas Farhan.
KAMU SEDANG MEMBACA
TAKDIR DIA
Action[COMPLETE] [ACTION/ROMANCE] Tragedi yang meragut nyawa seseorang dan kehadiran bayi lelaki merubah hidup Wana sepenuhnya. Wanita itu terpaksa menghadapi bermacam tuduhan serta kata makian. Saat bahaya mendekat, Farhan datang melindungi. Misi yang di...