"Papa, betul ke apa yang Zaf dengar." Zafran bersuara sebaik memasuki bilik bacaan bapa angkatnya. "Kenapa Zaf." Tanya Encik Fakrul. "Papa, Dato Malik yang bunuh keluarga Zafran dah ketali gantung. Betul ke papa." Tanya Zafran lagi.
"Ya sayang. Papa dapat tahu musuh dia sendiri yang hantar dia ketali gantung. Apa yang papa dengar dia dijatuhkan dengan pelbagai hukuman. Salah satunya kes pembunuhan keluarga kamu." Kata Encik Fakrul.
"Siapa yang lakukan papa. Kita dah 3 tahun cari bukti untuk hapuskan dia papa." Kata Zafran. "Papa pun tak pasti. Tapi apa yang papa tahu, dia memang sangat mengerunkan. Sebelum dia hantar pada pihak berkuasa. Orang tua tu dah didera dahulu." Kata Encik Fakrul.
"Serius lah pa." Anggukan yang diterima dari Encik Fakrul. "Sudah-sudah lah boraknya. Penat mama panggil kamu dua ni." Kata Puan Dania. Puan Dania menghampiri suami dan anak lelakinya.
"Sorry mama. Zaf tak dengar mama panggil. Zaf leka sangat berbual dari tadi." Kata Zafran. Puan Dania mengusap kepala anak lelakinya. "Is so k sayang. Sahaja mama gurau tadi." Kata Puan Dania.
"Oh ya, papa jadi pergi rumah kawan papa tu ke." Kata Zafran. "Jadi Zaf. Papa pergi dengan mama dalam 2 hari camtu lah." Kata Encik Fakrul. "Kenapa sayang tanya." Tanya Puan Dania.
"Kalau papa dengan mama tak pergi boleh tak." Pinta Zafran. Puan Dania dan Encik Fakrul mengerutkan dahi mereka. "Kenapa Zaf." Tanya Encik Fakrul. "Ermm... Zaf cuma tak sedap hati je lah papa. Kalau boleh Zaf tak nak mama dengan papa pergi mana-mana." Terang Zafran.
"Itu cuma mainan syaitan je tu. Ingat mama ajar apa, kalau hati rasa tak tenang banyak-banyakkan berzikir." Kata Puan Dania lembut. Zafran anggukan kepalanya. "Sudah lah, mari kita pergi makan. Papa dah lapar ni." Kata Encik Fakrul. Zafran dan Puan Dania tersenyum melihat telatah Encik Fakrul yang menggosok perutnya tanda lapar.
"Ok jom pergi makan." Kata Puan Dania. Mereka bertiga menuju keruang makan. Zafran tersenyum manis.
****
Sudah 3 tahun dia dibesarkan oleh keluarga angkatnya. Selama tempoh ini, dia akhirnya mengenali siapa keluarga angkat sebenarnya.
Keluarga angkatnya merupakan ahli perniagaan. Walaupun jutawaan, keluarga ini amat mementingkan hidup kesederhanaan. Pada masa yang sama, dia tahu keluarga angkatnya turut memiliki banyak musuh.
Siapa sahaja ahli perniagaan yang bergelar jutawaan tiada musuh dalam perniagaan. Disebakan itu, kemana sahaja pergerakan dirinya sentiasa di bawah penjagaan bodyguard.
"Umi, walid , along. Zaf rindu korang. Hiks...hiks..hiks... pembunuh ko...korang dah kena tangkap. Zaf berterima kasih dengan diorang... umi... walid... along Zaf rindu korang... Rindu sangat." Tangis Zafran.
Disebalik pintu biliknya, Puan Dania turut menitiskan air matanya. Dia tahu anak muda itu terlalu merindui keluarga kandungnya. Bilik anak lelakinya ditinggalkan. 'Mama yakin kamu kuat Zafran.' Bisik hati kecilnya.
****
"Zafran ingat pesan mama. Kalau ada pape bagi tahu mama terus. Call mama. Faham tak." Kata Puan Dania. Zafran anggukan kepalanya. "Sudah lah tu sayang oi.. mari gerak sekarang." Kata Encik Fakrul.
"Sabar lah abang. Ish dia ni." Kata Puan Dania. Encik Fakrul gelengkan kepalanya. "Zaf, dengar sini. Andai kata sesuatu berlaku, mama nak kamu sentiasa ingat pada Allah. Ingat mama, papa sayang kamu ya. Jangan lemah, jadi lah anak lelaki mama yang kuat dan kental. Boleh sayang." Kata Puan Dania.
"Mama kenapa cakap camtu. Ni Zaf tak suka ni." Kata Zafran. Puan Dania mencium dahi anak lelakinya. "Tak ada pape lah. Mama cakap je. Ok lah mama pergi dulu. Jaga diri, jaga solat. Ingat tu." Zafran anggukan kepalanya.
Puan Dania memboloskan dirinya kedalam kereta. "Bye sayang. Ingat pesan mama denga papa." Kata Puan Dania. "Zaf, ingat kalau pape nanti. Zaf uruskan ya." Kata Encik Fakrul. Zafran hanya memandang wajah kedua ibu bapa angkatnya.
Zafran hanya anggukan kepala. Kereta keluarga angkatnya meninggalkan perkarangan rumah. Dadanya dipegang. 'Kenapa hati aku tak tenang ni.' Bisik hatinya.
Zafran mari masuk rumah. Panggil Nek Ton merangkap pembantu rumah tersebut. "Baik Nek." Zafran terus melangkah masuk kerumah.
YOU ARE READING
WUJUDKAH SAYANG, TERHAPUSKAH DENDAM
AcciónEryka Sandra seorang gadis yang dibuang daripda keluarganya hanya disebabakn sebuah fitnah. Dirinya yang periang kini berubah menjadi wanita yang penuh misteri. Hatinya sudah dipenuhi dendam dan kebencian. Ezril seorang lelaki yang cukup pakejnya...