64

3.6K 408 137
                                    

Two three cat are running,
Sekolah says I am comming.






"Weehhh! Riyaan Haziq!"

Gedebuk!

Tak sempat aku nak halang mahupun tahan Riyaan yang tadi nyenyak tidur sambil sandarkan sepenuh badannya pada pintu kereta, dia dah selamat jatuh atas rumput yang nampak baru lepas dimesin ini.

"Riyaan kau okay tak?!" Riyaan nampak sudah terjaga dari mimpinya, matanya memandang langit yang cerah. Tak bergerak langsung.

"Aku-aku okay." Dengan keadaan masih terbaring atas tanah Riyaan membalas, orang lain dah gelabah tengok dia jatuh macam nangka busuk, dia boleh relek je landing atas tanah ni?

"Bangunlah Riyaan, kau baring apa lagi?" Aku hulurkan tangan untuk membantu orang kacak tapi cacat ni berdiri, perlawaan aku diabaikan. Riyaan nampak seronok baring atas rumput hijau ini.

"Aku syak dia amnesia." Harras berkata perlahan, dia lupa agaknya dia punca si Riyaan ni jatuh? Melulu bukak pintu.

"Aku tak nak bangun." Riyaan memandang aku, sumpah seorang Riyaan Haziq dah gila, dia tak dapat bezakan antara tilam dengan tanah yang dilitupi rumput.

"Why?"

"Someone said the ground is Farra." Dia tersenyum senget, okay aku nak kena blusing ke ni? Macam kena serang love panic je dengan pickup line Riyaan ni.

"Kau baringlah situ sampai esok." Aku terus berjalan meninggalkan Riyaan yang mungkin disampuk bunian kampung, dia fikir aku ada masa lah tu? Nak layan dia punya masalah je?

"Eleh! Muka dah memerah acah macho pulak." Aku abaikan Riyaan, lantaklah dia nak bangun sendiri ke apa ke, dia fikir lawak la tu main dengan perasaan orang? Amboi amboi amboi, mentang-mentanglah kacak.

"Wah portrait ni still ada dekat sini! Kacak betul!" Aku memandang Farhan yang menjerit dalam rumah atok ni, kelibat Farhan sedang memerhatikan cermin besar dekat ruang tamu menjamah mata,

"Lah, cermin rupanya." Kenapa aku dikelilingi orang bangang macam ni? Penat saya tahu? Saya penat sangat. Bagilah saya ruang untuk berhadas.

"Farra! Angkat barang ni! Farra fikir Farra ni puteri bunian mana?" Along mengjerit dari kereta, nampak bonet kereta dah terbuka dan tinggal barang-barang aku je belum dikeluarkan lagi.

"Farra bukan puteri bunian, Farra puteri untuk along sorang je. Tak akanlah untuk puteri sendiri tak nak tolong?" Aku mengangkat bagasi bewarna maroon aku keluar dari bonet kereta, ada abang tapi abang tak nak tolong. Menyampah!

"Meh sini." Wais mengcapai bagasi yang aku pegang tadi, mungkin dia kesian tengok aku yang kena daki tangga rumah nenek ni, rumah nenek ni rumah kayu yang jenis tinggi tu. Jadi memang kena naik tangga.

"Cucu-cucu-cucu-cucu-cucu-cucu-cucu-cucu-cucu ngan menantu nenek dah sampai!"

"Cucu betul nenek ada empat je ni, diorang ni semua kutip!" Harras bersalaman kemudian peluk dan cium-cium nenek yang berada di hadapan pintu rumah,

"Eh Rara jealous ko?"

"Rara?" Amsyar menahan ketawa, kantoi dah pet name Harras, dah tak macho dah Harras.

"Ini Rara, cucu paling bega." Terbahak-bahak Amsyar ketawa mendengar nama panggilan Harras tadi, muka Harras mula memerah menahan malu.

"Assalammualaikum nek, saya Damien. Nak tumpang tidur boleh?" Damien menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan nenek, tadi dalam kereta tak tahu pulak nak tidur. Bila sampai kampung dia nak sambung pula.

Fight or Flight? ©Where stories live. Discover now