BAB 64 (CONVOCATION)

137 16 3
                                    

13/8/2021
Not fully editing yet,

Banner conguratulation West Coast International School digantung pada pintu gerbang utama dan dinding bangunan sekolah. Pelbagai jenis kereta mewah bergilir masuk dalam perkarangan sekolah. Hari ini adalah hari graduasi untuk pelajar senior wcis. Pihak sekolah telah menjemput tetamu khas dan ibubapa atau penjaga pelajar mengunjungi sekolah ini.

Pintu kereta dibuka luas, seorang wanita berkaca mata hitam dan topi bunga warna hitam ala-ala british. Siapa lagi kalau bukan Hajah Kamsah yang amat gemar memakai topi itu. Hayden terus menarik lengan neneknya masuk ke dalam dewan kerana berasa malu. Haduh Kamsah, Orang graduasi bukan wedding bristih ni.

Evans dengan Zarryn berjalan seiring sambil berbincang sesuatu. keduanya nampak fokus pada perbincangan manakala Zarryn sibuk membelek helaian kertas pada clipboard. Wajahnya tampak serius.

Pelajar- pelajar berhampiran pula bergembira mengambil kesempatan bergambar. Sesetengah pelajar junior terpersona akan gelagat pasangan itu, terutama pelajar lelaki yang terpengun akan Zarryn walaupun berjalan tapi macam model siot! Lawa dowh!

"satu dua tiga!"

Serentak itu sekeping gambar diambil. Sarimah tersengih bahagia melihat gambar dia bersama Ivalia, kim Eun Jung termasuk juga Tan Yik Lan. semua nampak ceria dalam gambar itu, bermacam gaya sudah mereka buat. Semua nampak cantik dan tampan.

"one more! Semua smile!!" jerit Sarimah sekali lagi mengangkat telefon tinggi mahu mengambil gambar lagi. yang lain hanya menurut sahaja.

"Hello fellas!" suara bertenaga dari yumi seakan menerjah sesuasana sekolah. mana tidaknya kalau semua teruja akan majlis hari ini.

"Happy Convation day!" ceria sungguh suara nayla bercakap, wajahnya nampak berseri. Lagu dipasang meningkatkan lagi semangat pelajar yang bakal convation tidak lama lagi. semakin teruja pelajar dibuatnya.

"Semakin lawa kamu Asyalyn, tapi kenapa nampak kurus ni?" soal Datin Salmah merangkap nenek Zarryn Lydia sebaik sahaja turun dari kenderaan. Kelihatan kedua orang tua Zarryn di sebelah melemparkan senyuman mesra.

"Cousin lelaki Zarryn ramai lagi single, semua handsome. kamu tak nak ke? Tok Ma boleh kenalkan" kata lagi Datin Salmah seraya mendakap tubuh Asyalyn. Gadis itu hanya mampu tersengih kera busuk tatkala membalas pelukan. Tidak tahu mahu jawab apa.

"nanti kamu fikir dulu, lagipun Tok ma dah lama berkenan dengan kamu ni. sopan je orang ye, kalau Tok Ma ada lagi anak lelaki. mesti Tok Ma pilih kamu jadi menantu." bersungguh Datin Salmah menyata hasratnya. Asyalyn ketawa kecil, mereka berdua meleraikan pelukan.

"dah, dah lah tu mak. tengok-tengok Asyalyn dah berpunya. lagipun semua sepupu Zarryn budak bawah umur lagi. ada ke patut mak nak jodohkan Asyalyn dengan budak" Sampuk Datuk Arman disamping isterinya.

"belum tanya, belum tahu. yang penting mak berkenan sangat kalau Asyalyn jadi sebahagian keluarga kita"  Asyalyn tidak menjawab, hanya seulas senyuman di bibir menjadi jawapan. cuba bayangkan bagaimana reaksi Hayden mendengar perbualan ini.

Selang beberapa minit itu Tan Sri Fareez dan Isterinya sampai dan mencari kelibat Adam. entah kemana anak lelakinya pergi, takkan merayap lagi. dah habis sekolah ni oii!

_____________________

"Hello, I'm searching  someone"

Tegur seorang wanita anggun berpakaian sambil tersenyum pada seorang pelajar.

"did you know where is, Armel Darnisya?" soalnya dengan wajah berseri-seri. Pelajar yang ditanya itu mengeleng, tanda tidak tahu.

"telefon jelah, daripada kita tercegat dekat sini cari dia" Datuk Kalid, ayah kandung Armel menyarankan isterinya agar menghubungi satu-satunya anak perempuan mereka.

𝙋𝙍𝙀𝙎𝙄𝘿𝙀𝙉𝙏Where stories live. Discover now