BAB 10

1.1K 105 4
                                    

TERINGAT memori hari jadi minggu lalu buat perasaan sadis lagi menyadiskan menghambat jiwa. Macam mana aku tak rasa macam tu kalau aku jadi ‘birthday girl’ dengan sebelah kaki lumpuh? Dan gerak sana-sini pun tak jadi sebab terpaksa pakai topang.

     “Akak kira eloklah tu. Kawan Izzan kat sekolah tu, tak ada kaki boleh aje gerak elok-elok.”

     Kesian aku dapat ceramah free dari Izzan. Aku tak marah pun bila Izzan cakap macam tu hari tu. Sedar sikit aku yang tak reti bersyukur ni.

     “Mayang… Mayang! Jangan disentuh keris sakti itu!”

     Terlopong aku lihat Abang Eskandar yang sedang serius menjiwai wataknya sebagai Adam dalam drama ‘Keris Mayang Sakti’ ini. Manisyah yang memegang watak Mayang dalam drama ini sudahpun terlantar di atas lantai. Lampu pentas mula dihalakan ke arah Manisyah yang berlakon dengan mantap sekali itu.

     “Mayang! Sudahku bilang jangan disentuh keris saka itu! Mayang!”

     Dari tadi aku dengan nama Si Mayang aje disebut. By the way, kenapa mesti nama Mayang yang diberikan kepada heroin? Kenapa tak bagi yang rare. Contohnya macam Ariana, Ravera or Camellia ke. Mesti lagi power. Tak pun..

     “Bayangkan nama heroin tu ialah Aznasyah,”usikku seraya melagakan bahuku ke bahu Azna.

     Azna dah tayang muka ‘kecomelan’. Gelak suka dengan cadangan aku tu.

     “Haahkan. Mesti Abang Es akan jatuh cinta untuk pandangan kedua lagi.”

     Aku sengih jahat.

     “Haah. Kat Manisyah.”

     Pap

     Berbunyi sendi belakangku bila Azna tampar belakangku pakai buku majalah yang terpampang wajah Coach Zasy itu. Aku pun tak tahu kenapa coach boleh masuk dalam majalah. Tapi aku ada terbaca sedikit intisari page tu. Mungkin tentang pemberita terkenal Astro Awani.

     Ceh!

     “Menggelegak darah aku Lara kau cakap macam tu. Kau tak kesiankan aku ke kalau Manisyah tu jadi madu aku? Kau tak kesian ke Lara? Tell me Lara!”

     Mak ai.. Terlebih dramatik pula. Jangan sampai aku pulak yang lempang dia pakai meja lipat kat depan kami ni.

     “Kesianlah. Aku kesian dengan bakal anak buah aku tu nanti. Takut aku kalau dia dapat mak tiri.”

     Azna angguk menyokong kata-kataku.

     “Betul, betul,betul! Kita sebagai orang perempuan kena pertahankan hak kita sebagai bakal mak-mak. Kena pastikan suami kita avoid main kayu tiga! Kena jadi parents mithali!”

     Nah, dengarlah kata-kata demo Si Azna ni. Kalau dia pegang sepanduk tadi, rasanya dia dah boleh join anggota penunjuk perasaan kat banyak negara asing. Aku yakin yang dia pasti boleh!

     “That’s right. Dahlah. Kalau aku layan kau ni, boleh berbulu lubang telinga aku. Kau nak berdrama sangat kan? Silakan naik pentas. Sekarang dah masuk part kau dengan Abang Eskandar,”usikku sambil angkat kening sebelah.

     Ala-ala coach gitu.

     Terus pipi Si Azna berona merah. Sempat dia berdehem banyak kali dan teguk angin dalam botol air mineral yang tak ada isi tu.Ni namanya siptom gelabah bila nak berhadapan dengan ‘bakal imam’ nanti. Haha!

     “Dayang hendak ke mana?”soal Abang Es kepada Azna. Dah mula dah mereka lakonkan watak itu.

     Part yang ni menceritakan tentang Dayang, adik bongsu Si Mayang yang sedang meratapi pemergian kakaknya. Kalau aku ni kaki teater, memang aku dah menangis bila tonton babak sedih ni.

PAIN KILLER [C] Where stories live. Discover now