Chapter 3

74 3 0
                                    

"So today..." Lia mula bercakap dengan nada excited. Aku dan Bob pun mula mendekatkan diri, curious nak dengar apa yang Lia nak cakap. "So today is my BOYFRIEND'S BIRTHDAY! OMGGG, HAPPY BIRTHDAY BABY BOO!" Lia menjerit dengan penuh semangat.

Bob yang dah tak tahan terus jentik dahi Lia. "Ish apa ni Bob, sakit tau! Merah dah dahi I ni, nanti boyfriend I tak sayang I lagi. Siap kau!" Lia muncungkan mulut sambil buat-buat merajuk. Memang diva sangat perangai dia. Aku pula cuma geleng kepala, malas nak layan kerenah dua orang ni.

Aku tengok jam tangan. Dah pukul 9:00 pagi, tapi lecturer tak muncul lagi. Tiba-tiba semua telefon dalam kelas berbunyi, masuk notifikasi serentak. Macam-macam reaksi aku nampak – ada yang kecewa, ada yang happy, dan ada yang terus kemas barang. Bob pun dah mula simpan buku dia.

"Eh, Noah, jomlah! Hari ni kelas cancel. Sir kata dia ada hal tak dapat elak. Perut aku dah pedih ni, jom pergi café." Bob ajak aku dengan muka excited. Dalam hati aku rasa rugi. Kalau tahu kelas batal, tadi aku tak perlu kelam-kabut dan sempat makan nasi lemak mama. Harap-harap mama simpan sikit untuk aku.

Aku pun kemas barang dan ikut Bob dan Lia keluar. Tapi tiba-tiba aku rasa tangan aku ditarik. Aku berpaling untuk tengok siapa yang tahan aku. Oh my God, it's him. Wajah yang dah lama aku tak jumpa – Haikal. Dia pandang aku dengan mata yang aku dah lama rindu.

"You nak pergi mana? Jom ikut I," Haikal tanya.

"Err... I nak pergi café dengan dorang ni," aku jawab sambil tunjuk ke arah Bob dan Lia.

"Jomlah dengan I. Dah lama kita tak spend time sama-sama." Nada dia lembut, tapi aku rasa serba salah nak tinggalkan Bob dan Lia. Mereka macam faham situasi aku dan hanya angguk kepala, teruskan perjalanan ke café. Akhirnya aku ikut Haikal ke keretanya untuk sarapan pagi di luar.

Sampai di restoran mamak, Haikal mula order, "Aney, bagi saya mee goreng mamak telur mata, teh ais satu. You nak makan apa?"

Aku tengok menu sekejap sebelum jawab, "Roti canai banjir dua keping, teh o ais."

Aney angguk dan pergi ambil order.

"Wow, banyak jugak you makan. Tak sempat breakfast ke pagi tadi? Hahaha," Haikal ketawa kecil sambil pandang aku.

Tapi aku cuma tengok dia dengan muka tak puas hati. Dalam kepala, aku tak boleh lupa macam mana dia selalu ghost aku – tak reply chat, call pun asyik masuk voice mail. Tapi hari ni tiba-tiba ajak breakfast macam tak ada apa-apa yang jadi? Seriously?

"You, I cakap dengan you ni. Kenapa termenung jauh sangat? Tengah fikirkan orang lain ke?" dia tanya sambil senyum, mungkin cuba nak lighten the mood.

Aku balas dengan nada sarkastik, "Haah, tengah fikir pasal orang lain. Sebab ada boyfriend pun macam tak ada. Baik fikir pasal crush je, kan?"

Tiba-tiba Haikal hentak meja kuat. Aku terkejut gila. Semua orang dalam restoran mula pandang kitorang dengan pelik.

"Okay, you serious tak lawak. I tak suka bila kita keluar berdua, you boleh fikir pasal jantan lain. Why, I tak cukup perfect ke untuk you? You kena ingat, Haikal hanya untuk Noah. Noah hanya untuk Haikal. Faham?!" Nada suara dia tegas, dan aku cuma terkedu.

What you waiting for Where stories live. Discover now